Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

17 July 2014

Ramadan 1435H: Perihal Akmal Aim

"Mula-mula kita kena bincang dulu nak buat macam mana."
"Ok, ok."             "Bila nak bincang?"
"Ikut ustazlah."              "Esok pagi?"
"Ustaz, saya (baru sahaja) accident. Dalam masa terdekat ni tak boleh."
"Yeke? Bila (accident)?"
"Baru tadi."     "Kat mana? Teruk ke?"
"Sikit je, kat tepi surau."
"Accident macam mana? (Macam mana boleh kemalangan?)"
"Naik motor langgar bonggol. Kawan bawa laju."
"Habis tu, esok MC (cuti)lah ke?" "Aah. (tersenyum)"
"Suka kalau MC ye."

13 July 2014

07 July 2014

Orang Islam, Akhlaknya Tak Islam

Salam Ramadan 1435 Hijriyyah.

Jumaat lepas (4 Julai 2014), saya berkesempatan untuk menyaksikan pengislaman dua orang wanita berbangsa Filipina di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin atau lebih dikenali sebagai Masjid Besi.


Dua orang saudara baru (tiga dan empat dari kiri) selepas majlis syahadah mereka.

02 July 2014

Minggu Terakhir Sya'aban 1435H, Siri 2

"Ustaz, kami masuk futsal. Nama team kami 5 Ibnu Bathutah FC."
"Wah, bagus! Siapa yang main?"
"Saya (Shafiq, ketua kelas), Megat, Ammar, Harith, dan Darwisy."
"Darwisy main? Nanti dia 'ghaib' masa tengah main, macam mana?"  
(Darwisy mendapat gelaran 'ghaib' daripada saya sejak tahun lepas)

Begitu seronok masing-masing selepas mereka mendaftarkan diri untuk liga futsal sempena Sambutan Hari Kantin, minggu lepas.

"Kalau pasukan kita menang, saya buat jamuan makan tengah hari minggu depan."
(Irfan Iman) "Yeay...!"
"Ha... Kantoi tak nak puasa minggu depan."
"Hahaha..." (Satu kelas gelak)