Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

24 October 2015

HCF di IDCC 2015

Alhamdulillah, hari ini selesai sudah Perhimpunan Tahunan Ikram (PTI) yang berlangsung selama satu hari je di Ideal Convention Centre (IDCC), Shah Alam. Esok (Ahad, 25 Oktober 2015) Konvensyen Maqasid Syariah pula berlangsung, juga ditempat yang saya. Kedua-dua program ini adalah dibawah kelolaan Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram).

Hidayah Centre Foundation (HCF), sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di bawah Ikram turut sama memeriahkan kedua-dua program ini dengan membuka booth penerangan kami berhadapan dengan pintu 5. Sepanjang program berlangsung, kami memberi penerangan tentang usaha HCF dalam menyebarkan mesej keharmonian kepada golongan belum Islam (non-Muslim) dan turut mengajak mereka untuk sama-sama menerima dan mengamalkan Islam dalam kehidupan harian.

22 October 2015

Peperiksaan Dan Jerebu

Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Sekolah Rendah Agama (PSRA) selamat sudah diadakan di seluruh negeri Selangor. UPSR telah dijadualkan berlangsung bermula 8 sehingga 10 September 2015 manakala PSRA pula dijadualkan bermula 28 September sehingga 2 Oktober 2015. Walau bagaimanapun, peperiksaan bagi matapelajaran Akhlak dan Sirah yang berkod AS01 yang pada asalnya dijadualkan pada 28 September 2015 terpaksa ditunda ke 9 Oktober 2015 akibat pengumuman penutupan sekolah-sekolah milik Kerajaan Negeri Selangor akibat daripada bencana jerebu yang melanda negeri dan di beberapa buah negeri lain di Malaysia.D


14 October 2015

Tol Naik: Nak Harapkan Pembangkang...?

Bermula tengah malam ini, kadar tol di beberapa buah plaza tol di Kuala Lumpur dan Lembah Kelang (kecuali KESAS) akan dinaikkan dengan kenaikan sehingga 80 peratus kenaikan.

Kita...? Apa lagi, bayar je lah. Kita juga yang 'nak' kenaikan itu berlaku.

Mengapa saya kata "kita yang nak"? Sebab kita sendiri yang memilih wakil kita dalam tampuk pemerintahan kerajaan. Jadi, apa sahaja yang mereka putuskan seperti kenaikan tarif tol ini, tindakan tersebut seolah-olah mendapat 'restu' daripada rakyat yang mengundi mereka.

Jadi, kalau nak bising-bising pun tak guna juga. Kena la tunggu 2018 nanti untuk kita membuat pilihan yang bijak. Kalau tak reti nak bijak, tak tahulah...


12 October 2015

Sunyi 2015

Huish penuh bersawang blog CTB ni. Banyak betul kekangan bila nak kemaskini. Bermula dengan laptop rosak, sebenarnya bukan rosak pun, kena tipu dengan orang kedai, hinggalah disemakkan dengan tugasan dan aktiviti.

Bila dah laptop tak boleh nak guna, maka terganggulah proses menaip, bukan sahaja menaip bahan untuk CTB ni sahaja bahkan turut mengganggu kerja yang mana memerlukan untuk menaip.

Kerja sekolah banyak dihabiskan di sekolah, terpaksa bergilir dengan orang lain untuk menggunakan komputer.

Boleh je kemaskini guna telefon, tetapi macam tak puaslah bila nak menaip tu. Akhirnya, blog pun dibiarkan bersawang untuk tempoh masa hampir empat bulan.