Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

31 December 2016

Saya Dah Maafkan Kamu. Eh?

"Semua saya dah maaf dan halalkan. InsyaAllah ada masa jumpa lagi."

Ini ayat tak nak mengaku salah.

Biasakan menggunakan ayat "memohon maaf" , daripada kita menggunakan ayat "memberi maaf" ketika berpisah.

Sebab kita tak tahu berapa banyak dosa kita terhadap orang lain.

25 December 2016

Masuk Kandang Kambing, Mengembeklah

Mengikut Mazhab asy-Syafi'e, bacaan Doa Qunut ketika Solat Fardhu Subuh adalah sunat ab'adh (hampir kepada wajib) dan amat-amatlah dituntut untuk melaksanakannya.

Walau bagaimanapun, Imam asy-Syafi'e Rahimahullahu 'anhu yang menjadi asas kepada pemikiran mazhab ini pernah meninggalkan sekali bacaan Qunut ketika Solat Subuh, sedangkan beliau sendiri secara konsisten melaksanakannya dan meyakini setiap ijtihad yang dikeluarkannya berdasarkan dalil yang kuat.

Bacaan Qunut ini ditinggalkan ketika beliau mengimamkan Solat Fardhu Subuh di Kota Baghdad.

Mengapa beliau meninggalkannya?


23 December 2016

Bumi Dipijak, Langit Didongak

Hidup perlu bermasyarakat.

Dalam bermasyarakat itu, pastinya kita perlu menerima kelemahan orang lain sebagaimana kekurangan kita ditampung mereka.

Dan perlu untuk kita memahami akan kekurangan saudara kita, supaya kita tidak sentiasa berjalan mendongak ke langit, tanpa menghiraukan rumput dan tanah yang dipijak.

Dan perlu diingatkan, tanpa rumput dan tanah itu, tidak mungkin untuk kita berjalan dengan mendada. Langit yang dipandang itu pastinya tidak akan membantu tika terjatuh melainkan rumput dan tanah yang dipijak itulah yang akan menyambut.

17 December 2016

Agong Menunjuk-nunjuk Solat Di Masjid (?)

13 tahun Rasulullah berdakwah membina nilai Aqidah dalam diri para sahabat di Makkah. Bila sudah mantap, baru Baginda beralih kepada pembentukan masyarakat, bermula daripada akhlak, budaya, sehinggalah kepada ekonomi dalam fasa kedua; 10 tahun di Madinah.

Kejayaan Rasulullah menanamkan keyakinan yang cukup tinggi kepada Allah membuatkan setiap wahyu yang diturunkan seterusnya mudah diserap dalam masyarakat. Kuncinya adalah KEIMANAN.

Namun, apabila manusia mula menukar kiblatnya daripada berkiblatkan Allah Yang Esa, maka masalah akan mula timbul, bermula daripada kerosakan akhlak sehinggalah kepada masalah ekonomi yang melanda.

Tiada masalah jika KBDYMM YDPA bersolat jemaah dengan jubah dan ketayap baginda selagi mana itu satu kebaikan. Dan Baginda YDPA, pada hemat saya, sudah menunjukkan satu contoh ikutan yang baik buat Rakyat jelata akan kepentingan menjaga hubungan dengan Allah sebelum berhadapan dengan masalah dan ujian atas muka bumi ini.

12 December 2016

Moana Konspirasi Dajjal (?)

Eh, kalau konspirasi Dajjal sekalipun, baguslah. Mereka ingatkan kita yang kita ni dah akhir zaman. Nak harapkan korang sedar hasil daripada ceramah agama, memang taklah. Khatib Jumaat tu berbuih mulut 'baca' teks khutbah Jumaat, korang sedap je tidur kat belakang, nak datang ceramah agama, jauh panggang dari api.

Kalau betul filem Moana itu konspirasi Dajjal sekalipun, Dajjal itu tetap akan keluar. Sebilangan besar daripada kita tetap akan ikut dia. Tiada siapa yang dapat menghalang Dajjal daripada memperdaya kita kecuali amalan kita sendiri.