Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

10 June 2009

Kerajaan Perpaduan: Satu Pandangan

Isu kerajaan perpaduan tidak langsung disentuh di dalam ucapan dasar Muktamar PAS baru-baru ini. Ia adalah idea dan buah fikiran Presiden PAS yang meletakkan prinsip yang jelas tidak membelakangi Pakatan Rakyat dan menolak untuk bergabung bersama UMNO-BN.

Selepas PRU pada 2008 yang lalu, lanskap politik negara berubah. BN yang tak biasa kalah, akhirnya tumbang di beberapa negeri. Pakatan Rakyat dalam usia yang masih terlalu muda telah berjaya menawan beberapa buah negeri termasuk Kedah, Perak, Pulau Pinang, dan Selangor. Kelantan sejak 1990 telah dipelopori oleh PAS dan gabungan perpaduan yang silih berganti. Bermula dengan Aangkatan Perpaduan Ummah, Barisan Alternatif, dan kemudiannya Pakatan Rakyat (PR). Situasi di bebarapa negeri yang dimenangi oleh PR sangat genting dengan memenangi majoriti lebih 2-3 kerusi terutama di Perak. kerajaan PR di Perak bila-bila sahaja boleh tumbang. Kebimbangan ini memang ada asasnya, kerana mereka yang kebanyakan memenangi kerusi dalam PRU 12 tidak sehebat dan sekualiti ADUN PAS di Kelantan yang ternyata masih boleh bertahan walaupun kelebihan satu kerusi. Akhirnya berlaku aksi 'katak melompat-lompat' menyebabkan Kerajaan PR di Perak yang baru berusia setahun tumbang!

Kemenangan kerusi Parlimen yang lebih besar hasil gabungan PAS, DAP, dan PKR nampaknya memberi satu petanda bahawa kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah pimpinan UMNO juga boleh rebah bila-bila masa seandainya 30-40 orang ahli Parlimen BN melompat meninggalkan BN. Lalu dengan penuh keyakinan Penasihat PKR mengemukakan gagasan 16 September untuk mengambil alih kerajaan. Namun gagasan itu diterima secara berbelah bahagi, ada yang setuju dan ada pula yang menyatakan membentuk kerajaan dengan kaedah lompatan sebegitu menyebabkan kerajaan yang dibina tidak berkredebeliti. Akhirnya, idea 16 September itu menjadi iguan ngeri buat semua pejuang PR di seluruh negara dan hampir juga menyebabkan iguan berpanjangan buat BN.

Berdasarkan dua situasi ini, BN seumpama harimau yang luka, walaupun tercedara namun masih bertaring. Dia masih punya kuku yang tajam untuk mencederakan sesiapa sahaja. Mereka punya segala kemampuan dan kekuatan kerajaan di tangan mereka. Apabila idea melompat parti membentuk kerajaan mula boleh diterima berinspirasikan 16 September, maka UMNO-BN mengatur strategi dengan terlebih dahulu menumbangkan Kerajaan PR Perak yang hanya mempunyai kelebihan 3 kerusi sahaja. Sebagaimana yang kita sedia maklum akhirnya Kerajaan PR Perak dirampas. Tiada siapa yang setuju dan tiada ruang boleh menghalalkan perbuatan ini. Tetapi mereka tak kira itu semua. Sehingga hari ini nampakanya kemelut kerajaan Perak masih belum reda. Bagaimana pentadbiran negeri dapat dijalankan dengan baik dan bagaimana pula keadaan rakyat. PAS tidak pernah gila kuasa, tetapi apabila yang berkuasa itu adalah orang gila maka PAS mesti berbuat sesuatu. Dalam keadaan yang sebegitu, turun naik mahkamah, PR memberi signal untuk berunding dengan Dato' Seri Najib bagi menyelesaikan isu Perak. Bahkan Dato' Seri Anwar sendiri pernah menyatakan dalam akhbar kesediaanya untuk berunding. Berunding bukanlah bererti bergabung. Apa masalahnya? Yang PR mahukan tidak lain hanyalah pilihanraya semula atau dikembalikan kuasa kepada PR.

Keadaan ini menyebabkan Tuan Guru Haji Hadi mencadangkan supaya diwujudkan kerajaan perpaduan dengan maksud mempertahankan Kerajaan PR yang sedia ada dari diganggu-gugat oleh UMNO-BN. Mereka tidak pernah berhenti berusaha menjatuhkan PR. Jaga-jaga PR di Selangor, Pulau Pinang dan Kedah. Mereka ini boleh buat apa sahaja, bahkan menghalalkan yang haram pun mereka tidak segan silu melakukannya. Atas dasar itu maka kesemua kerajaan PR yang ada dibiarkan mengurus negeri yang dimenangi dan Kerajaan Pusat hanya akan ditumbangkan melalui pilihanraya tidak melalui kaedah 16 September, dengan syarat Pusat tidak boleh membezakan negeri-negeri yang ditadbir oleh PR dan pembangkang menjadi suara untuk menegur kerajaan. Itulah kaedah kerajan Perpaduan!

PAS berhadapan dengan UMNO-BN bukan baru. Berapa ramai di kalangan pejuang PAS yang gugur di atas kezaliman UMNO-BN, bukan atas dasar dendam PAS menutup ruang untuk bersama UMNO tetapi pengalaman telah mematangkan PAS mendepani UMNO-BN. Pas pernah bersendirian kala Dato' Seri Anwar Ibrahim bersama UMNO. Saat itupun PAS tidak terlalu kuat, tidak pernah digagaskan idea untuk bersama UMNO. Usahkan bergabung bersetuju dengan pandangan UMNO pun PAS tak mungkin lakukan. Kerana kita melawan UMNO bukan kerana namanya UMNO tetapi kerana kebatilan yang didukungnya. Jangan terlalu beremosi. Siasat dan beri wala' pada pimpinan. Kembalilah kepada tarbiyah kemenangan yang dididik oleh Allah swt dalam surah al-Nasr (1-3)

إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ
وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا
Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau, wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Makkah). Dan engkau lihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai, Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepada-Nya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat.
AQ 110:1-3

Jangan sombong dan angkuh dengan sedikit kemenangan yang diuji oleh Allah swt. Kita tetap akan teruskan perjuangan ini, walaupun ramai yang bersangka dengan sangkaan yang tidak sepatutnya pada pimpinan. Kajilah kemelut kerajaan perpaduan ini dengan mengkaji Perjanjian Hudaibiyyah.

Perjanjian Hudaibiyyah (صلح الحديبية) ialah sebuah perjanjian yang dهadakan di sebuah tempat di antara Madinah dan Makkah pada bulan Mac 628 (Dzulkaedah, 6 H)

Pada tahun 628 M, sekitar 1400 Muslim berangkat ke Mekkah untuk melaksanakan ibadah haji. Mereka mempersiapkan haiwan kurban untuk dipersembahkan kepada kaum Quraisy. Quraisy, walaupun begitu, menyiapkan pasukannya untuk menahan Muslim agar tidak masuk ke Mekkah. Pada waktu ini, bangsa Arab benar benar bersiap terhadap kekuatan tentera Islam yang sedang berkembang. Nabi Muhammad mencuba agar tidak terjadi pertumpahan darah di Makkah, kerana Makkah adalah tempat suci.

Akhirnya kaum Muslim setuju, bahwa jalur diplomasi lebih baik daripada berperang. Kejadian ini dinukilkan Allah dalam kalam-Nya:

هو الذي انزل السكينة في قلوب المؤمينين
Bahawa Allah telah memberikan ketenangan bagi hati mereka agar iman mereka bisa bertambah.
AQ 48:4

Isi Perjanjian Hudaibiyyah berbunyi (maksudnya):
Dengan nama Tuhan. Ini perjanjian antara Muhammad saw dan Suhail bin 'Amru, perwakilan Quraisy. Tidak ada peperangan dalam jangka waktu sepuluh tahun. Siapapun yang ingin mengikuti Muhammad saw, dibenarkan secara bebas. Dan siapapun yang ingin mengikuti Quraisy, dibenarkan juga secara bebas. Seorang pemuda, yang masih mempunyai bapa atau penjaga, jika mengikuti Muhammad saw tanpa izin, maka akan dikembalikan semula kepada ayah atau penjaganya. Bila seorang mengikuti Quraisy, maka ia tidak akan dikembalikan. Tahun ini Muhammad saw akan kembali ke Madinah (tanpa melakukan ibadat haji). Tetapi pada tahun hadapan, mereka dapat masuk ke Makkah, untuk melakukan tawaf di sana selama tiga hari. Selama tiga hari itu, penduduk Quraisy akan mundur ke bukit-bukit. Mereka hendaklah tidak bersenjata ketika memasuki Makkah

Manfaat Hudaibiyah bagi kaum Muslim adalah :
1. Bebas dalam menunaikan agama Islam
2. Tidak ada penentang dari Quraisy
3. Mengajak kerajaan-kerajaan luar seperti Ethiopia (Habsyah) untuk masuk Islam

Perjanjian Hudaibiyyah yang berat sebelah ini ternyata dilanggar sendiri oleh Quraisy, tapi kaum Muslim kemudiannya membalas yang mana akhirnya berlakulah peristiwa Fathul Makkah (Pembukaan Kota Makkah) pada tahun 630. Berbekalkan 10,000 orang tentera, kaum Muslimin dengan mudahnya memasuki Makkah dari empat penjuru, walaupun terdapat sedikit tentangan. 360 buah berhala yang terdapat di sekeliling Ka'abah kemudian dimusnahkan sebagai tanda tiadanya sekutu bagi Allah, Tuhan Yang Maha Esa.

Apapun khurafat UMNO-BN sahaja yang boleh memerintah perlu dihapuskan. Percayalah, PAS tidak akan bertindak sebegitu bodoh bersatu dengan UMNO-BN!

Bandar Bukit Mahkota, Bangi

No comments:

Post a Comment