Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

31 December 2011

I'll Miss You, 2011


Lagi beberapa minit, 2011 akan melabuhkan tirainya dan akan digantikan dengan sinar baru 2012. Sebelum itu, saya mengucapkan selamat menyambut tahun baru 2012, semoga kehidupan kita akan semakin diredhai oleh Allah Subhanahu Wa Ta'ala.

Tahun 2011 memberikan banyak pengalaman baru kepada saya, juga mengajarkan banyak perkara berkaitan kehidupan.

Pada entry terakhir saya pada tahun ini, saya menyingkap kembali beberapa perkara yang berlaku dalam kehidupan saya.

* * *SRA BANDAR SERI PUTRA * * *
Adik-adik saya di 4 Ibnu Rusyd 2011.

28 December 2011

Jangkitan Kuman


Fever on and off. Itulah yang doktor katakan.

Best ke demam...?
Semenjak, dua menjak sehinggalah bermenjak-menjak kebelakangan ni, saya sering kali demam, tapi demam main-main, sekejap demam, lepas lima-enam jam, demam pun kebah. Lepas dua tiga hari, demam datang balik.

Semalam, semasa dalam perjalanan pulang dari tempat kerja, badan saya kembali demam. Masa tengah driving, demam datang menyerang. Sampai rumah, terpaksalah terus rehatkan diri, makan pun tiada selera.

Hari ni, sebelum mesyuarat yang dijadualkan bermula jam 10 pagi, saya ke Klinik Kesihatan Bandar Seri Putra untuk membuat pemeriksaan kesihatan.

Setelah dianalisa darah, doktor mengesahkan terdapat jangkitan kuman dalam darah. Itu sebab saya kerap demam sebagai satu isyarat daripada badan berkenaan jangkitan tersebut.

Dan hari ini, saya mendapat pelepasan daripada klinik kesihatan untuk berehat, ala, dapat MC.

26 December 2011

Tahi Ayam Yang Hangat


Esok (Selasa, 27 Disember 2011), saya akan kembali bertugas di SRA Bandar Seri Putra. Rasa malas pun ada, tapi nak buat macam mana. Demi tanggungjawab kepada anak bangsa, saya menggagahkan juga diri dan bersiap untuk kembali bertugas seperti biasa.
Tak sabar nak kembali mengajar...

Setakat ini, jawatan saya sebagai guru KAFA JAIS masih lagi yang utama. Dan ini seakan melanggar prinsip hidup saya yang pernah saya nyatakan sebelum ini bahawa tidak mahu menjadikan pendapatan selaku pendidik sebagai sumber utama.

Sehingga kini, saya masih lagi melanggar prinsip hidup saya dengan menjadikan profession perguruan ini sebagai satu-satunya sumber pendapatan saya.

Semacam lalang, tiada teguh kala ditiup angin.

24 December 2011

Kau Bila Pula?


Hari ni, cuma ada satu program je, kenduri kahwin anak bongsu Pak Su Anuar di Sungai Merab Luar. Mak dan abah pagi-pagi lagi dah bertolak ke rumah Pak Su. Disebabkan malam tadi saya lewat tidur, jadi pagi tu agak keberatan untuk follow mak dan abah. So, saya ambil keputusan untuk bergerak ke kenduri dalam tengah hari.

Bertolak dua tiga minit sebelum jam 12 tengah hari, tapi sampai dalam 1.40 petang sebab tertinggal bateri kamera kat rumah, tertinggal sebab baterinya sedang dicas.

Sampai-sampai je Sungai Merab, saya terus singgah Masjid al-Istiqamah, sebuah masjid yang mana saya dahulu selalu solat Jumaat di situ sebab sekolah saya betul-betul di belakang masjid. Alang-alang waktu Zohor dah masuk, eloklah saya solat dulu. Kalau dah ke rumah Pak Su, silap hari bulan solat pun boleh terlupa.

Lepas qada' hajat dan berwudhuk, saya ke prepare untuk solat. Macam biasa, saya akan melihat sekeliling masjid kalau-kalau ada yang sedang berjemaah.

Tengok tepi, tengok belakang, tengok sebelah sana, tak ada yang berjemaah. Yang ada seorang sedang solat, itupun sudah memberi salam yang pertama. Solat sengsorang le jawabnya.

20 December 2011

Bantuan Kerajaan Atau Bantuan BN?


Alhamdulillah. Berdasarkan Bajet 2012 yang telah dibentangkan tempohari, Kerajaan bermurah hati untuk memberikan Bantuan Rakyat 1Malaysia berjumlah RM 500 kepada ketua keluarga yang berpendapatan kurang daripada RM 3,000 sebulan.

Dalam entry kali ini, saya tidak mempersoalkan apa yang diputuskan oleh Kerajaan Pusat kerana ia pastinya satu bentuk bantuan yang dapat meringankan beban rakyat Malaysia, satu keputusan yang memberikan keselesaan kepada yang benar-benar memerlukan.

Walau bagaimanapun, apa yang saya persoalkan adalah berdasarkan gambar yang sempat saya snap pagi tadi di Pekan Sungai Pelek.

Lihat dahulu gambarnya.

15 December 2011

Sembang Rakyat Versus Oley!!


Dalam negara demokrasi, setiap orang diberikan kebebasan untuk memberikan pendapat masing-masing. Perbezaan pendapat amat penting. Sebab apa? Sebab kita diberi banyak ruang untuk memilih mana antara pendapat yang diutarakan itu benar-benar terbaik untuk dilaksanakan untuk manfaat orang ramai.

Lihatlah, dalam fiqh itu sendiri, terdapat empat orang imam yang menggariskan empat mazhab yang berlainan; Hanafi, Maliki, Syafie, dan Hambali. Keempat-empat mazhab ini mengamalkan empat cara yang tersendiri dalam beribadat.

Ilmu Qiraat pula, Allah Subhanahu Wa Ta 'ala telah menurunkan sebanyak tujuh wajah bacaan al-Quran sebagai rukhsah buat hamba-hamba-Nya yang berlainan lidah.

Nabi pula sering bermesyuarat bersama para sahabat dalam pentadbiran baginda, berbincang untuk membangunkan Madinah, berbincang untuk merangka strategi peperangan, berbincang untuk membina atau memutuskan hubungan diplomatik dengan kerajaan luar, juga berbincang untuk memastikan sosio-kehidupan rakyat di bawah naungan Madinah berada dalam keadaan yang harmoni.

Dan perbezaan pendapat ini diterima pakai oleh Barat sehinggakan mereka begitu berpegang teguh dengan hak tersebut dalam memajukan negara mereka masing-masing.

14 December 2011

Syoknya Jadi Anak Bongsu


"Mie anak yang ke berapa?"                       "Anak last."
"Ooo, bongsu. Anak manja la ni, anak mak..."

Bagi anak bongsu, gelaran seperti anak manja, anak mak, anak emas, dan yang sama waktu dengannya begitu sinonim.

Saya? Walaupun saya anak lelaki yang pertama, namun saya juga anak bongsu. Kiranya saya anak lelaki tunggallah, yang lain semuanya kakak.

Aduh, sejak saya kecil, saya begitu benci dengan gelaran sebegini yang merujuk kepada anak manja.

Saya manja ke?
Gambar keluarga. Diambil pada tahun 2003.
Dan gelaran seperti itu masih lagi melekat sehingga sekarang. Harap-harap, selepas kahwin, hilanglah semua gelaran tersebut daripada saya.

Beruntung ke jadi anak bongsu ni?

Asif dan Azizi


Sambil memberikan komen pada status Asif dan Amirul Azizi di Facebook mereka, saya terfikir sejenak, bagaimana sekiranya ukhuwah yang terbina ini runtuh suatu masa nanti?

Na'uzubillahi min zalik! Mohon Allah hindari perkara tersebut daripada berlaku!

Kedua-dua mereka, Asif dan Azizi saya kenal ketika berjumpa di kem kepimpinan.
Bergambar dengan peserta Kumpulan 5. Azizi duduk tiga dari kanan.
Ketika Induksi Saf Kepimpinan SAMBBST 2011, Azizi merupakan salah seorang daripada ahli kumpulan 5 yang dipimpin oleh tiga orang fasilitator, saya sendiri, Azwad, dan Amsyar. Dari situ saya mengenali Azizi yang juga selaku ketua PRS di sekolahnya. Seingat saya, saya tidak lagi berjumpa dengan Azizi selepas program tiga hari dua malam itu tamat, hanya berhubung melalui ruangan maya sahaja.

13 December 2011

13.12.11 Tarikh 'Keramat' KL


Jam menunjukkan hampir pukul 4 petang. Masa itu, saya memang khusyuk melayan Facebook, membalas mesej, mengomen, melihat status terkini, juga membuat blogwalking, membaca isu terbaru, dan segala perkara yang boleh diperoleh di ruangan maya.

Tengah syok melayari internet, terasa titisan air  bagai direnjis ke belakang tangan. Pasti, luar hujan.

Kedudukan tingkap yang terlalu tinggi dalam bilik saya membuatkan saya tidak menyedari keadaan di luar yang  ketika itu gelap-gelita sehinggalah titisan air hujan terpercik ke dalam bilik.

Selang beberapa minit, kilat pula sabung-menyabung. Ah, tak boleh jadi! Sebelum apa-apa berlaku, baik saya matikan komputer. Karang tak pasal-pasal litar pintas, langsung tak boleh pakai lagi.

Komputer pun dimatikan.

Tatkala cuaca yang agak 'menyedapkan' tu, saya melelapkan mata.

Ah... sedapnya tidur.

YDPA XIV


Daulat Tuanku.

Patik selaku rakyat Malaysia ingin mengucapkan tahniah buat Sultan Abdul Halim Mu'adzam Shah yang dilantik menjadi Yang Di-Pertuan Agong ke-14 buat kali kedua. Patik berharap negara Malaysia akan menjadi aman dan makmur sepanjang berada bawah naungan Tuanku.

Patik juga berharap Malaysia akan lebih maju dalam segala bidang sebagaimana yang Tuanku laksanakan di negeri naungan Tuanku sendiri, Kedah Darul Aman.

Patik doakan agar ke bawah duli Tuanku diberikan kekuatan dan kesihatan yang berpanjangan sepanjang menjalankan tugas selaku Yang Di-Pertuan Agong.

DAULAT TUANKU.

* * * * *
Sedikit fakta.

12 December 2011

Bilalah Turn Aku Pula?


"Pleaselah jangan tanya soalan tu. Please...
Tapi kalau doakan, saya aminkan aje..."

Soalan apa tu?

18 SX. PERINGATAN. Entry ini mengandungi kandungan yang kurang sesuai dibaca oleh kanak-kanak yang berumur kurang daripada 18 tahun. Sekiranya anda tergolong dalam golongan tersebut, anda dinasihatkan agar tidak meneruskan pembacaan ini dan menukarkan url ke laman lain. Pihak CTB tidak akan bertanggungjawab terhadap setiap 'tindak balas' yang berlaku sekiranya anda masih berdegil...!

Setiap kali cuti akhir tahun, pastinya banyak jemputan kahwin yang kita terima, sama daripada sanak-saudara, sahabat, kenalan, rakan sekerja, jiran tetangga, atau sesiapa sahaja yang mahu mengadakan walimah.

Dan pastinya, yang paling teruja menantikan saat ini adalah pasangan pengantin yang melangsungkan hari perkahwinan masing-masing dengan pelbagai cara. Pakaian mereka indah, ada yang bagai pahlawan Melayu, ada yang bagai seorang tokoh,  dan sebagainya.

Ish... Saya sebenarnya cemburu dengan mereka. Bukan cemburu kerana mereka mengenakan pakaian yang cantik-cantik, tetapi cemburukan... Ehem...

"Apa yang ehemnya?"
"Faham-faham je la..."

09 December 2011

Bersama Nasrul, Rahman, dan Luqman


Bila dapat meluangkan masa bersama 'kawan-kawan', bergurau-senda, pastinya ia meninggalkan kenangan yang pastinya kekal dalam ingatan.

Semestinya, kenangan tersebut tersemat bukan sahaja di dalam minda dan ingatan, bahkan juga dalam album foto yang dapat ditunjukkan kepada anak-cucu ketika kita menghabiskan sisa-sisa kehidupan kelak.

Alhamdulillah, saya bersama 'kawan-kawan' yang juga bekas murid saya meluangkan sedikit masa bercuti di Pantai Bagan Lalang sambil memenuhkan masa dengan aktiviti mandi laut dan bersiar-siar di kawasan sekitarnya.

Dua kali ke Bagan Lalang. Kali pertama pada 1 dan 2 Disember 2011 (Khamis dan Jumaat) manakala kali kedua pada 5 hingga 7 Disember 2011 (Isnin hingga Rabu).

Selain bermandi-manda di Bagan Lalang, kami juga ke Kampung Bandar untuk melihat tempat bersejarah; Masjid Sultan Ala'iddin dan Istana Bandar, Morib, dan juga Putrajaya sebelum pulang ke rumah masing-masing.

Kegembiraan tidak dapat digambarkan dengan kata-kata, hanya gambar sahaja yang mampu menceritakan segalanya.

30 November 2011

Tak Boleh Masuk Sini...


Salam 1433 Hijrah.

Cuti sekolah sememangnya syok bagi murid-murid sekolah, pekerja yang fleksibel dengan masa kerja mereka seperti Encik Faisal di PMB, pemandu bas sekolah, guru-guru kementerian, dan juga guru-guru KAFA seperti saya.

Bagi guru KAFA, cuti mereka hanya ketika cuti sekolah sahaja. Selain itu, hanya cuti kecemasan sahaja, itu pun hanya tujuh hari sahaja yang dibenarkan. Tak kisah dengan tujuh hari tu sebab cuti sekolah kalau dihimpunkan jumlahnya lebih kurang dua bulan panjang.

Jadi, entah macam mana, Ahad lepas (27 November 2011) sehari suntuk saya keluar berjalan-jalan dengan seorang sahabat, Ustaz Qamarul. Pada asalnya, hanya mahu minum pagi sahaja yang mana kemudiannya menyebabkan kami singgah di tiga tempat yang berlainan pada ketika itu.

Pertamanya, ke rumah saudara Ustaz Qamarul yang mana berlaku kematian. Seterusnya ke Dewan Bandar Baru Salak Tinggi, ada majlis perkahwinan abang kepada seorang sahabat sekolah yang namanya sama dengan nama saya, Syahmi. Yang ketiga, kami singgah ke Bangi Utama untuk mencari beberapa barang keperluan.

Setelah menghantar Ustaz Qamarul pulang ke rumahnya di Sungai Buah, saya terus ke Berjaya Times Square.

Selepas persimpangan di Bulatan Kampung Pandan menghala ke Bukit Bintang, saya ditahan oleh polis trafik.

23 November 2011

23 Menjadi 23


23 datang lagi. Tetapi kali ini, 23 lebih istimewa kerana 23 akan menjadi 23.

Apa yang 23nya?

Masih ingatkah lagi enty pada tarikh yang sama tahun lepas? Setiap 23 November adalah ulangtahun kelahiran saya dan bertambah cantik, pada 23 November 2011, umur saya meningkat ke 23 tahun. Sebab itulah saya nyatakan 23 menjadi 23.

Tak faham juga? Buat-buat faham...

Terima kasih kepada kawan-kawan yang sudi wish di wall Muka Buku saya. Semoga Allah membalas dengan beribu kali ganda. Ucapan tersebut boleh dilihat di sini, sini, sini, sini, sini, dan sini.

Dan pada tarikh ini, saya keluar untuk 'bergembira' dan makan angin sekitar Kuala Lumpur.
Driving in the middle of traffic jam.

21 November 2011

Harimau Muda Mengamuk!


Kejayaan pasukan Malaysia U23 dirai pemain.
Alhamdulillah, dengan melantunnya bola ke dalam gawang gol selepas ditampan penjaga gol Indonesia, dengan ini Malaysia berjaya menggondol pingat emas dalam acara Bola Sepak U23 dalam temasya Sukan Sea 2011 di Stadium Gelora Bung Karno, Jakarta sebentar tadi.

Walaupun pada awalnya, Harimau cedera disambar Garuda, namun akhirnya Harimau berjaya berdiri semula serta menerkam Garuda yang seakan-akan yakin emas menjadi milik mereka.


19 November 2011

Kecemerlangan Murid-murid


Minggu-minggu akhir sememangnya memenatkan bagi seorang guru.
Bergambar dengan
Fitri dan Mirza Danish.
Bermula sebelum peperiksaan akhir tahun sehinggalah ke saat-saat terakhir sebelum cuti panjang bermula. Saya juga tidak terkecuali. Oleh kerana itulah CTB ditinggalkan bersawang seketika sejak entry terakhir pada 7 November lepas.

Pada saya, penat berhadapan dengan tugasan bertimbun pada penghujung sesi persekolahan bagaikan hilang apabila melihat anak-anak murid berjaya dalam pelajaran mereka yang diukur berdasarkan peperiksaan.

Khamis lepas (17 November 2011), telah diadakan dua buah majlis anugerah bagi pelajar cemerlang di dua buah sekolah yang pernah dan sedang saya ajar di mana kedua-duanya memberikan 1001 kegembiraan buat saya.

Koleksi gambar boleh dilihat di sini.

07 November 2011

Pakar Komputer?


Salam Aidiladha 1432H.

Sesi persekolahan hanya tinggal dua minggu sahaja, minggu ini dan minggu hadapan. Sepanjang dua minggu ini, pastinya dua tangan ini tidak cukup untuk menyelesaikan pelbagai jenis kerja, antaranya: buku kemajuan murid yang perlu dihantar pada Rabu (9 November) ini; senarai peratusan murid, juga pada hari yang sama; jamuan kelas yang ditetapkan oleh Guru Besar pada hari Khamis (10 November); kem kelolaan Cikgu Khairuddin di Bukit Changgang bermula Jumaat (11 November); dan Hari Kecemerlangan, dicadang akan diadakan pada 17 November.

Berbicara berkaitan kerja, ada dua program yang saya tunggu sepanjang dua minggu ini; Hari Kecemerlangan Sekolah dan sebuah kem kelolaan Cikgu Khairuddin.

Tidak pastilah apa nama program tersebut...

Sebab apa saya menantikan kedua-dua program ini? Sebab saya diamanahkan untuk menyediakan sebuah video berbentuk slide show berkaitan.

Nak kata saya pakar komputer, saya bukan seorang yang pandai sangat, hanya memandai-mandai sahaja. Cuma, ilmu yang sedikit kurniaan Allah Subhanahu Wa Ta'ala ini, selain diri saya dicampakkan ke sebuah organisasi yang 'dahagakan' kelebihan tersebut, maka saya dilihat sebagai seorang yang hebat dalam menggunakan aplikasi komputer.

05 November 2011

PAT 2011


Salam Aidiladha 1432H.

Maaf kerana hampir seminggu saya tidak mengemaskinikan blog CTB ini.

Hari peperiksaan adalah hari yang paling saya suka ketika sesi persekolahan berjalan. Manakala, hari-hari selepas minggu peperiksaan adalah antara hari yang paling saya kurang gemar kerana masa itulah kerja saya bertimbun-timbun; menanda kertas, merekod markah, mengisi buku kemajuan murid, dan sebagainya.

Kali ini, saya ingin mencari murid terbaik bagi mata pelajaran Tajwid. Kini, terdapat dua orang yang dikenalpasti layak untuk mendapat penghargaan tersebut; Aina Sabrina dari kelas 4 Ibnu Khaldun dan Mardhiah, 4 Ibnu Sina.

Nampaknya, Rabu ni, saya akan mengadakan ujian khas antara mereka berdua untuk menentukan siapa yang layak untuk menerima anugerah tersebut.

31 October 2011

Rogol: Salah Lelaki Atau Wanita?


Kes rogol semakin menjadi-jadi. Kali ini, mangsa bukanlah kaum Hawa yang cun sahaja, bahkan turut menjadi tempias nenek tua dan kanak-kanak yang sekali imbas tiada langsung nafsu ke atas mereka bagi lelaki normal.
Sumber

Bukan itu sahaja, adik, adik ipar, anak tiri, cucu, dan sewaktu dengannya turut menerima tempias kaum keluarga sendiri yang rakus untuk memenuhi nafsu serakahnya.

Tidak hairan jika mangsa itu tiada pertalian darah yang rapat dengan sang pemangsa. Tetapi lelaki sebegini 'rembat' tak kira siapa, maka sumbang mahram berlaku...

Bukankah lelaki itu dijadikan sebagai pelindung kepada wanita?

Harapkan pagar, pagar makan padi...

Agak-agaklah, siapakah yang menjadi punca kes rogol termasuk sumbang mahram semakin meningkat saban tahun? Lelaki, pondan, atau perempuan?


26 October 2011

Evo Versus Ferrari Versus Kelisa...?


* * * BABAK 1 * * *

Hari ini, Pak Saleh ingin ke Bandaraya Kuala Lumpur untuk bertemu dengan anak sulungnya yang menetap di TTDI.

Sebelum bertolak, Pak Saleh memeriksa terlebih dahulu kereta Kelisa yang akan dipandunya supaya kereta tersebut berada dalam keadaan yang baik.
Kelisa ini mirip-mirip Kelisa Pak Saleh.
Jam menunjukkan pukul 9.55 pagi, Pak Saleh bertolak dari rumahnya di Alor Gajah, Melaka.


Wordless Wednesday #12


23 October 2011

HIMPUN Part 2: Fail!


Semalam, Lebuhraya Persekutuan sesak di kedua-dua arah, mahu yang menghala ke Kuala Lumpur, juga yang menghala ke Shah Alam. Kesesakan yang menghala ke Shah Alam berpunca daripada persimpangan yang menghubungkan ke Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP).

Dan selepas persimpangan LDP, Alhamdulillah, jalan lancar.

Nak ke mana tu? Nak pergi HIMPUN ker?
Eh, tak lah...

Perancangan last minute, saya dan sahabat, Fakhrul Razi merancang untuk keluar bersiar-siar di sekitar Bandaraya Kuala Lumpur. So, saya ke Shah Alam untuk menjemputnya.

Jadi, saya ke Shah Alam bukan kerana mahu ke HIMPUN.

Saya tiba ke rumah lebih kurang 10.35 malam. 'Excited' juga nak baca pasal HIMPUN.

21 October 2011

HIMPUN


HIMPUN, Himpunan Sejuta Umat akan diadakan pada esok, Sabtu, 22 Oktober 2011 di Stadium Shah Alam.
Tujuan?
HIMPUN bertujuan untuk menzahirkan kekuatan akidah dan keimanan Islam DAN memberi amaran kepada semua pihak yang cuba untuk mengeksploitasi isu yang berkaitan dengannya.

19 October 2011

Mati Syahid Atau Sia-sia?


Assalamualaikum wbt.. Wahai sahabat² seagama denganku .. Tolonglah ambil masa 3 minit untuk baca note ini . 3 minit je, tak lama pun .. Mungkin ada yg pernah baca kisah ni tapi tak salah kalau kita ingatkan sekali lagi ..


Dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagi Maha Pengasih … Bayangkan benda ini berlaku pada anda .. Suatu hari pada masa Sembahyang jumaat yg di hadiri oleh lebih kurang 1,000 jemaah .. Tiba² masuk dua orang lelaki yg menutupi seluruh tubuhnya dengan pakaian hitam .. Tak nampak apa cuma dua biji mata and membawa mesin gun .. Lalu salah seorang lelaki tu bertempik “ Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu ” .. Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri .. Daripada jumlah yg 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing² termasuk Pak Iman tu .. Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata “ Ok Pak Iman , saya dah halau SEMUA yang hipokrit , sekarang bolee lah Pak Iman mulakan sembahyang Jumaat ” .. Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah ..

Wordless Wednesday #11


15 October 2011

Tanggungjawab Terakhir


Alhamdulillah, akhirnya mak dan abah dapat juga menunaikan ibadat haji ke tanah suci tahun ini, walaupun tawaran tersebut last minute.

Bila berita ini sampai ke pengetahuan pihak surau taman kami, mereka berpakat untuk mengadakan kenduri kesyukuran untuk abah dan mak. Terima kasih buat jemaah surau yang sudi untuk menaja sebahagian besar kenduri ini.
Bacaan tahlil ringkas.

14 October 2011

Ikut Manual Pengeluar


Selepas menerima kereta Viva WVL daripada Encik Jasmi selaku agen penjual, beberapa peraturan khas ditetapkan oleh pihak Perodua selaku syarikat pembuat kereta Viva.

Seribu kilometer pertama, saya dikehendaki menghantar kereta Viva saya untuk diservis pihak Perodua. Servis kedua ditetapkan Perodua pada kilometer yang ke 5,000, kilometer yang ke-10,000 bagi servis yang ketiga, dan setiap 10,000 kilometer bagi setiap servis yang seterusnya.
Bila cukup tempoh masa atau perbatuan, kereta perlulah diservis untuk memastikan ia berada dalam keadaan yang terbaik.

13 October 2011

Mentauliahkan Islam


قال الرسول صلى الله عليه وسلّم
إذا ضيعت الأمانة فانتظر الساعة
قال كيف إضاعتها يا رسول الله؟
قال إذا أسند الأمر إلى غير أهله فانتظر الساعة
Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam bersabda: Apabila amanah disia-siakan, maka tunggu sahajalah kedatangan Hari Kiamat. (Seorang sahabat) bertanya "Bagaimanakah amanah itu disia-siakan, Wahai Rasulullah? Baginda menjawab: Apabila sesuatu urusan itu diserahkan kepada yang bukan ahlinya (bukan bidangnya), maka tunggulah kedatangan Hari Kiamat.
HR Bukhari, Ahmad, Baihaqi, dan Ad-Dailami

Isu tauliah kini bergema lagi. Jika sebelum ini, bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin (Dr MAZA) ditahan oleh penguatkuasa JAIS kerana memberikan kuliah tanpa tauliah di sebuah kediaman milik persendirian di Hulu Kelang, kemudian YB Khalid Samad, Ahli Parlimen Shah Alam pula disuruh memberi keterangan kerana berkuliah di dalam surau tanpa permit di Klang, dan yang terbaru pula, Bob Lokman ditahan di Hulu Langat, juga atas sebab yang hampir serupa, berceramah tanpa permit.

05 October 2011

Kasihnya Kekasih Kepada Ketidak-kasih Kekasihnya


Sumber
Daripada lebih kurang 700 orang murid sesi petang, tak sampai 100 orang sahaja yang hadir. Bila ditanya kepada seorang murid tahun lima yang hadir, katanya guru di sekolah kebangsaan baru sahaja memberitahu adanya aktiviti ko-kurikulum, yang mana semalam kebanyakkan daripada murid tahun empat yang saya tanya menyatakan sebaliknya. Pada mulanya saya menyangkakan ketiadaan murid disebabkan hujan lebat...

Sesi pembelajaran tidak dapat dijalankan secara formal akibat ketidakhadiran murid yang terlalu ramai. Jadi, mereka dikumpulkan di dewan untuk mendengar sedikit ilmu yang disampaikan oleh Ustaz Hanif.

Wordless Wednesday #9


04 October 2011

Hudud Dan Demokrasinya Malaysia


Setelah dua minggu menyepi akhirnya tangan gatal nak menaip dan mengupdatekan CTB yang nampaknya hampir nak bersawang.

Selama dua minggu ni rasanya banyak juga gambar-gambar yang nak dikongsikan, tetapi ditangguhkan atas dasar tidak punya masa untuk menapis gambar-gambar untuk paparan bersama.

Cuma gambar berkaitan dengan jamuan raya di SRA Bandar Seri Putra dan sekitar PSRA sahaja yang dapat dimuat turun, itupun di blog dan Muka Buku sekolah. Peristiwa rasmi, kenalah dikemaskini untuk makluman pihak yang berkaitan. Kalau tidak, mau juga jadi pekasam...
Menyertai sesi ulangkaji murid tahun 6 sebelum PSRA.

16 September 2011

Mereka Akan Mengambil PSRA


Terlewat sedikit sampai ke Desa Putra, semalam. SRA Desa Putra mengadakan solat hajat, mendoakan kejayaan anak-anak murid yang bakal menghadapi peperiksaan besar.

Tak sangka bila melihat bekas anak-anak murid sudah membesar, dan kini mereka bakal menduduki Penilaian Sekolah Rendah Agama (PSRA) yang tinggal lebih kurang seminggu sahaja lagi.

Ketika saya tiba di SRA Desa Putra lewat senja semalam, sebahagian daripada mereka mengerumuni saya, bersalaman dengan seorang yang pernah menjadi guru mereka yang paling garang. Raut wajah masing-masing masih saya ingat, cuma nama sahaja yang saya lupa.

Akram, ketua kelas 5 Umar, masih saya ingat, cuma namanya sahaja yang saya lupa.

Zaim, seorang murid yang ceria dengan senyumannya, telatahnya juga masih dalam kenangan.

Fatini, penolong ketua kelas, seorang yang ramah dengan saya.

Ammar, walaupun kurang dari sudut pelajaran, tetapi rajin ke surau.

Najah, Iskandar, Abid, Akid, dan yang lain yang terlupa nama tetap diingati...

13 September 2011

Pluto Bukan Planet?


Macam biasa, selepas sesi persekolahan, Zikry akan mengaji bersama-sama saya manakala Che Wan dan Muidz menghafal beberapa potong ayat al-Quran daripada Juzuk Amma. Semalam (12 September), selepas perhimpunan, Zikry dan Che Wan bergegas ke pagar, tak sempat mengaji kot...

Muidz sahaja yang setia, menghafal Surah al-A'la, antara surah yang dimasukkan ke dalam silibus tahun 4.

Selepas Muidz berjaya menghafal beberapa ayat yang telah ditetapkan, saya berbual dan berbincang dengan Muidz tentang beberapa perkara.

Saya kurang ingat butir-butir perbincangan saya dengan seorang anak murid saya dari 4 Ibnu Rusyd, Muidz namanya.

Tetapi, perbincangan akhirnya tertumpu kepada Sistem Solar yang menempatkan Bumi, tempat kediaman kita.

Sudah lama tidak update ilmu berkaitan dengan Sains, especially bidang Astronomi. Ketika sekolah rendah, bab yang paling saya gemar dalam mata pelajaran Sains adalah bab yang memperkenalkan kepada planet-planet. Bab lain yang menceritakan tentang fotosintesislah, siratan makananlah, atau setiap perkara yang berkait rapat dengan biologi dan kimia sememangnya tidak saya gemari. Fizik tu ada la minat sikit-sikit sebab dia ada kira-kira.

10 September 2011

Suruh Solat

Naqib bersedia untuk solat Zohor.


رأس الأمر الإسلام وعموده الصلاة
Kepala urusan kehidupan adalah Islam, dan tiangnya adalah solat.
HR Ibn Majah dan an-Nasa'ie dalam as-Sunan al-Kubra

Sesi petang persekolahan SRA Bandar Seri Putra bermula jam 2.30 petang. Sekolah ini tak seperti SRA Desa Putra, di mana kesemua murid-muridnya akan bersolat Zohor secara berjemaah sebelum masuk ke dalam kelas untuk memulakan pembelajaran.

Di sini, boleh dikatakan hampir separuh (anggaran mengikut mata kasar) murid-murid datang ke sekolah melepasi 2.20 petang, waktu di mana murid-murid berbaris di luar kelas untuk mengalunkan bacaan Asma-ul-Husna secara beramai-ramai sebelum mengaminkan bacaan doa yang kebiasaannya dibacakan oleh Ustaz Misnan ataupun pengawas yang bertugas.

Lebih malang lagi, ada yang tiba lewat, jam 3 petang. Sekiranya pelajaran pertama hanya 30 minit, maknanya, murid yang lewat tersebut sudah ketinggalan satu pelajaran yang diajar guru tersebut.

08 September 2011

Speaking English, Please...


Hadif, antara murid yang mewarnakan sesi pembelajaran di dalam kelas 4 Ibnu Bathutah.
"Idgham terbahagi kepada berapa bahagian? Okey, Hadif. Jawab."
"Two."
"Apa?"
"Two."
"Oh, two. That's right. Sit down."
"Ooo, nak cakap omputeh ye. Okey, saya ajar dalam bahasa omputeh..."

07 September 2011

Ayat Buku, Bukan Ayat Ilmu


Qasyful sedang mengulangkaji pelajaran.
Semalam, saya memberi tugasan kepada murid-murid kelas 4 Ibnu Sina.
Hari ini pula, kelas 4 Ibnu Khaldun.

Kedua-dua kelas ini adalah kelas terkehadapan berbanding tiga kelas yang lain; 4 Ibnu Rusyd, 4 Ibnu Bathutah, dan 4 al-Razi.

Apa tugasan yang saya berikan?

Mudah sahaja. Mereka dikehendaki membaca dan memahami tajuk Qalqalah, bermula daripada pengertian Qalqalah itu sendiri, huruf-hurufnya, sehinggalah kepada bahagian-bahagian Qalqalah.

Baca dan FAHAM.

Lepak Malam


Lelaki bujang macam saya pastinya kaki keluar malam. Ada sebahagiannya pergi karok, sebahagiannya tengok wayang, sebahagiannya tengok match EPL, dan ada juga yang perabih masa lepak ramai-ramai bersama di warung atau restoran mamak atau nama glamournya "maple".

Ntah siapa bagi nama "maple" tu...
Antara menu popular di restoran mamak.
Balik rumah pepagi buta, lepas tu membuta sampai tengahari buta.

Wordless Wednesday #7


05 September 2011

Aidilfitri 1432H: Shopping Sakan


Credit to Cik Zahida atas sumbangan gambar.
Tempohari, kami beriftar bersama-sama di Tasik Idaman, kali ini berkonvoi bersama-sama ke hulu, ke hilir. Maaf kerana saya hanya dapat bersama di satu rumah sahaja, baki tiga rumah lagi tak dapat nak join atas beberapa faktor.

Seronok. Seronok bila dapat bersua lagi muka kawan-kawan yang belajar semeja, solat setikar, makan sedulang, mandi sekolah, tidur sebantal, bermain sepadang ketika di SAM Sungai Merab Luar dan SAM Bandar Baru Salak Tinggi.

04 September 2011

Aidilfitri 1432H: Duit Raya







Sebut sahaja duit raya, pastinya anak-anak berlumba-lumba berkumpul. Tidak kurang juga yang bersaing secara aggresif, siapa yang peroleh duit raya terbanyak.

Sekiranya tiada budaya duit raya, bagaimanakah suasana berhari raya bagi anak-anak kecil? Pastinya kita tidak terbayang kesuramannya.

Kini, tiada lagi kumpulan anak-anak datang beraya rumah ke rumah. Tidak pastilah sekiranya masih terdapat di kampung-kampung tradisi. Raya tahun ini, hanya ada sekumpulan tiga beranak dari Kem Wardieburn, Setapak sahaja yang bertandang untuk beraya di rumah. Tidak seperti dahulu, setiap hari, pastinya rumah diserbu setiap hari sehinggalah seminggu Syawal.

30 August 2011

Aidilfitri 1432H: Anak Derhaka



المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضه بعضا
(Kaitan) seorang Mukmin kepada Mukmin (yang lain) umpama sebuah binaan yang saling menguatkan antara satu sama lain.

Bila lagi nak jumpa saudara-mara kalau bukan pada Aidilfitri. Kalau hari biasa, masing-masing sibuk dengan tugasan masing-masing, sibuk dengan hal-ehwal duniawi, sebuk dengan business import export, sebuk dengan urusan kemasyarakatan, sehinggakan hal yang lebih penting, hal yang berkaitan ikatan kekeluargaan sendiri dilupakan.

Saudara yang rumah hanya beberapa kilometer pun payah nak jenguk. Bukan orang lain, pak saudara sendiri, sepupu sepapat sendiri.

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1432H


Ampun dan maaf kupohonkan andainya;
Terkasar bahasa;
Tersilap bicara;
Termarah tiada kenanya;
Tertanya tiada tentu hala;
Tersasul tanpa sengaja;
Terpukul mana-mana;
Terpekik menyakitkan telinga;
Terhantuk bengkak di kepala;
Terpinjam segala harta-benda;
Termoody tiada semena-mena;
Terumpat setiap masa;
Terpegang tanpa diminta;
Ter... segala macam TER yang tiada diterima;
Semoga susunan jari-jemari ini diterima.

Saya selaku penulis tunggal blog Coretan Tinta Berdakwat mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri 1432H, mohon kemaafan zahir dan batin. Juga diiringi doa "Taqabbalallahu minna wa minkum solihal-a'mal" (Semoga diterima setiap amalan soleh yang aku dan kamu semua lakukan).

Diharapkan 29 hari yang kita tempuh dalam Madrasah Ramadan akan menjadikan kita hamba Allah yang lebih bertakwa.

Isilah Aidilfitri kali ini dengan kehidupan yang Islami.

29 August 2011

Kemerdekaan '11: Komunis dan Kesatuan Melayu


History is written by the winners.

Begitulah lumrah kehidupan. Sesiapa yang kuat, sesiapa yang berkuasa, pastinya merekalah yang mengatur segala-galanya. Dan kebanyakkan mereka pasti bertindak bagi memastikan cengkaman penguasaan mereka benar-benar kukuh.

Sebelum itu, saya mengucapkan menyambut Hari Raya Aidilfitri 1432H. Kalau boleh, biarlah Syawal tahun ini membuka tirai pada Rabu ini sebagaimana yang diramalkan ahli falak dari Arab Saudi.


28 August 2011

Ramadhan 1432H: Tadarus @ STP


Bulan Ramadan yang padanya diturunkan Al-Quran, menjadi petunjuk bagi sekalian manusia dan menjadi keterangan-keterangan yang menjelaskan petunjuk dan (menjelaskan) perbezaan antara yang benar dengan yang salah.

Antara ibadat yang menjadi amalan umat Islam seluruh dunia ketika bulan Ramadan selain solat Tarawih adalah membaca al-Quran. Al-Quran, mukjizat terbesar Junjungan Besar kita, Nabi Muhammad Sallallahu 'Alaihi Wassalam dibaca dan dikhatam oleh sebilangan umat Islam bertujuan mengambil keberkatan al-Quran itu sendiri yang diturunkan pada malam al-Qadr dalam bulan Ramadan.

Saya juga tidak ketinggalan merebut keberkatan ini.

Atas inisiatif Surau Taman Permata (STP), saya menjoinkan diri untuk bersama-sama jemaah surau membaca al-Quran secara beramai-ramai. Alhamdulillah, semalam, kami berjaya mengkhatamkan pembacaan kami secara beramai-ramai. 

Diharapkan selepas daripada ini, al-Quran itu dapatlah dikhatamkan secara personally, sekurang-kurangnya setahun sekali.

26 August 2011

Ramadhan 1432H: Girang Pra-Lebaran


Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu puasa sebagaimana diwajibkan ke atas umat terdahulu, mudah-mudahan kamu bertakwa.

"Hari ni ustad pakai cermin mata hitamlah"

25 Ogos tahun lepas, mata saya kemerah-merahan tanda sakit. Tahun ini, dua hari sebelum tarikh yang sama, mata saya sakit, sakit yang sama dengan yang saya dihidapi setahun lalu. Masuk hari ini (Jumaat, 26 Ogos 2011), sudah hari yang keempat saya berkaca mata gelap berhadapan dengan tawa sinis anak murid yang melihat gurunya 'bergaya'.

21 August 2011

Ramadhan 1432H: Gathering @ Tasik Idaman


Alhamdulillah, semalam (Sabtu, 20 Ogos 2011), saya bersama lebih 20 orang kenalan ketika bersekolah di Sekolah Agama Menengah Sungai Merab Luar (SAMSMeL) dan Sekolah Agama Menengah Bandar Baru Salak Tinggi (SAMBBST) berkumpul berbuka puasa bersama-sama di Tasik Idaman, Sungai Buah berhampiran Jenderam.

Lama benar tak berjumpa, especially Adil, dan seangkatan dengannya yang berpindah dari SAMSMeL selepas tingkatan tiga, dekat 10 tahun jugalah...
Antara jemputan lelaki yang hadir.

13 August 2011

Berpasang-pasangan


Maha Suci Tuhan Yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; samada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya.

Allah menciptakan makhluk di atas muka bumi, semuanya berpasang-pasangan. Haiwan; ada jantan, ada juga betina. Tumbuhan; ada juga yang jantan, juga betina seperti pokok betik. Nukleus, terdapat di dalamnya proton dan neutron. Dataran dilengkapi dengan lautan. Siang silih berganti dengan malam. Terbitnya mentari selepas hilangnya bulan.

Begitu juga dengan kita selaku manusia. Manusia juga diciptakan secara berpasang-pasangan, ada yang lelaki, ada yang perempuan. Bersyukurlah sekiranya kita menjadi lelaki, juga bersyukurlah sesiapa yang diciptakan sebagai perempuan.

Masing-masing ada peranannya yang tersendiri. Allah Subhanahu Wa Ta'ala sudah memberikan kepada lelaki dan perempuan akan tanggungjawab masing-masing. Tugas kita, melaksanakan tanggungjawab tersebut tanpa banyak soal dan songeh. Sekiranya ada antara lelaki ataupun wanita yang cuba-cuba ingin mengatasi yang lain, maka murka Allah akan kena, bukan kena pada mereka yang cuba melawan perintah Allah, malah ia juga akan ditimpakan kepada yang lain yang tidak melawan.

12 August 2011

DUMC: Salah Merekakah?


Islam agama rahmat. Ajarannya memandang tinggi setiap usaha untuk membina kehidupan yang lebih terurus, lebih selesa, lebih lebih harmoni, serta membela manusia yang dianggap perlukan perhatian daripada masyarakat.

Keindahan ajaran Islam terserlah dikebanyakkan negara-negara Barat dan negara bukan Islam yang mana saban tahun, berduyun-duyun manusia tertarik dengannya yang bersifat universal, tidak kurang juga yang mengambilnya sebagai agama anutannya.

Awal tahun ini, sebuah media dari Britain melaporkan bahawa lebih kurang 5,000 rakyat negara Union Jack itu memeluk Islam sepanjang 2010, 1,400 daripadanya adalah penduduk London. 4,000 daripadanya terdiri daripada rakyat Britain berkulit putih.

Tinjauan yang dibuat menunjukkan bahawa mereka yang memeluk Islam mengambil agama tersebut sebagai pegangan hidup disebabkan oleh budaya Barat yang agak 'kosong' daripada segi pengisiannya. Pengambilan alkohol, rendahnya adab dan moral, dan pengamalan seks bebas antara penyebab kepada penukaran agama.

07 August 2011

Ramadhan 1432H: Rahmat


Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam pernah menggambarkan dalam hadith baginda bahawa bulan Ramadan dibahagikan kepada tiga fasa; fasa pertamanya dipenuhi dengan rahmat daripada Allah Subhanahu Wa Ta'ala, manakala fasa kedua akan diberikan keampunan kepada hamba-hamba-Nya yang mengharapkan keampunan, dan fasa ketiga dan yang terakhir pula akan dibebaskan orang-orang yang berjaya dalam Madrasah Ramadhan daripada azah api neraka Allah yang maha dahsyat.

06 August 2011

Kemerdekaan '11: Neo-Penjajahan Barat


Selesai bertadarus di surau, saya bergegas pulang ke rumah dengan Viva WVL. Jam di J10i menunjukkan sudah 11.40 malam. Risau takut-takut tiada tempat parking. Biasanya setiap weekend, berderet kereta beratur di hadapan rumah, tidak meninggalkan sedikit ruang untuk saya meletakkan kenderaan.

Ketika melintasi sekumpulan kanak-kanak yang berlegar-legar di hadapan entrance surau, juga baru sahaja selesai bertadarus di surau yang sama, kedengaran ada yang melaungkan perkataan "MERDEKA", mungkin kerana terpandang bendera Malaysia dan bendera Selangor yang berkibaran di atas Viva WVL yang saya pandu.

Viva WVL mengibarkan Jalur Gemilang dan bendera Selangor.