Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

30 December 2009

Satria Lembek

"Proton Neo langgar buntu kete abah kat depan rumah tadi menjelang maghrib tadi. Kete Neo tu teruk juga la. Keta abah kuat lagi."

Ada juga orang yang 'berani' langgar kereta ayah saya, Proton Saga 1.5 1991. Then, I text back to my mum.

"Itu sebablah suka guna keta abah, kuat bodynya. Pemandu Satria ape citer?"

"Kemek jugak la. Macam pesta depan rumah tadi. Orang surau semua turun. Ok la. Pompuan. Mak papah dia keluar dan bagi air dan basahkan muka dia. nanti cite la. Belum solat."

Kalau nak tulis semua text yang diterima-reply, memang byk. Cukuplah yang penting dulu.

Teruk betul kereta Proton yang latest. Semuanya lembek-lembek. Satria Neo langgar Saga tahun 1991. Yang kemeknye Satria Neo yang lebih mahal harganya berbanding Saga 1991 ayang saya yang bagaikan besi buruk je rupanya.

Bangga juga ada ayah yang miliki kereta sekeras kereta kebal.

22 December 2009

Kemewahan Atau Tuhan?


Bekerjalah bagai kamu hidup kekal selamanya, dan beribadatlah bagai kamu akan mati esok hari.

Tidaklah saya dapat pastikan bahawa ungkapan ini hadith Nabi saw ataupun pepatah Arab. Ketepikan dahulu sumber asalnya ungkapan ini, lihatlah dahulu apa yang ingin disampaikan melaluinya.

Dalam era materialistik ini, pastinya ramai yang bersetuju dengan awal ungkapan di atas dan agak teragak-agak untuk menyelami dan menyulami maksud yang di akhirnya.

Bekerjalah bagai hidup kekal abadi, mencari harta siang malam tanpa sedikit berasa jemu. Itulah ragam manusia dewasa ini. Terkadang orang jadi begini sebab sememangnya sejak kecil tenggelam dengan kemewahan wang dan harta. Ada juga yang berasal daripada keluarga makan hanya apa yang dikaisnya ketika itu tetiba dikurniakan Allah akan harta yang melimpah ruah. Juga mereka yang sederhana yang terikut-ikut dengan arus kealpaan manusia yang gilakan harta.

Bagaimana pula jika disuruh beribadat mengabdikan diri kepada Sang Maharaja yang menciptakan makhluk dengan kekuasaan-Nya seperti esok akan datangnya si pencabut nyawa yang bakal meleraikan roh dari jasad? Adakah si kaya yang lemas dalam hartanya, si miskin yang diberi peluang merasai lazatnya kemewahan sementara, dan mereka yang terikut sama terkinja-kinja dengan mereka yang hanyut dengan duniawi mampu menyempurnakan maksud yang kedua ini? Jawapan saya: belum tentu.

Orang Islam Malas Membaca

Ungkapan “membaca jambatan ilmu” sering kita dengar. Perkataan ‘iqra’ yang bermaksud bacalah merupakan perkara sinonim dalam diri kita sebagai umat Islam. Namun, hakikatnya sejauh mana kita menghayati perkara ini.

Mengimbau kembali sejarah silam kita akan mendapati bahawa Islam telah mencapai zaman kegemilangannya hasil daripada perkembangan pesat dalam bidang keilmuan. Perkembangan pesat wujud akibat semangat suka membaca dan cintakan ilmu dalam diri umat Islam pada zaman itu sehingga lahir ramai ulama’ yang pakar dalam bidang agama, sains, dan teknologi dan natijahnya umat Islam pada masa itu dipandang tinggi dan digeruni oleh umat-umat lain di dunia.

21 December 2009

Hari Tanpa Beg Plastik

Kerajaan negeri mengambil langkah untuk mendidik rakyat mengenai kepentingan untuk mengurangkan penggunaan bahan-bahan seperti beg plastik.
Elizabeth Wong
Exco Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna, dan Alam Sekitar

Mulai 1 Januari tahun hadapan, Kerajaan negeri Selangor akan menganjurkan kempen “Hari Tanpa Beg Plastik” dan memilih hari Sabtu sebagai pengharaman beg plastik.

Exco Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar, Elizabeth Wong berkata, kempen itu akan berterusan selama enam bulan pertama bagi mendidik masyarakat mengurangkan penggunaan beg plastic sekaligus mengurangkan pencemaran putih atau white pollution.

Elizabeth berkata demikian ketika berucap merasmikan kempen itu di Sunway Pyramid.

Tambahnya, pada peringkat permulaan kempen Hari Tanpa Beg Plastik akan berjalan selama enam bulan pengguna digalakkan membawa beg dari rumah kerana pasaraya atau kedai runcit tidak akan menyediakan beg plastic.

Manakala, kata Elizabeth, bagi mereka yang masih ingin menggunakan beg plastik pada hari tersebut caj akan dikenakan.

Kempen anjuran kerajaan negeri ini turut mendapat sokongan positif daripada peruncit-peruncit utama di Selangor termasuk pusat membeli-belah, hypermarket, supermarket, kedai runcit dan farmasi.

17 December 2009

Rupa Belakang Mount Rushmore

Biasakan tengok Mount Rushmore ni. Tahukah anda bagaimanakah bentuk dibelakang bukit ini?

15 December 2009

Ulama Pulau Persidangan Perpaduan Ummah

Dua ulama terkemuka memulaukan Persidangan Perpaduan Ummah Antarabangsa yang berlangsung di Kuala Lumpur hari ini kerana enggan terperangkap dalam komplot mencanang Presiden Umno Najib Abdul Razak sebagai pemimpin Dunia Islam.

Shaykh Dr Tawfik Ramadan Al-Bouti dari Universiti Damsyik dan Habib al-Jifri dari Yayasan Tabah Emiriah Arab Bersatu menolak perlawaan ke persidangan anjuran Yayasan Ramadan itu.

Keputusan diambil setelah melihat senarai jemputan ke persidangan itu mengambil-kira faktor kepartian.

Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim dan Mursyidul Am Pas Nik Abdul Aziz Nik Mat tidak dijemput meskipun mereka disenaraikan antara 500 pemimpin Islam paling berpengaruh abad ini.

“Apabila persidangan itu berlangsung di Malaysia tanpa mengundang Anwar dan Nik Aziz jelas melambangkan persidangan itu tidak lengkap dalam membicarakan tajuk yang ingin dibincangkan,”katanya Mustafa.

Ketiadaan Habib dan Shaykh Dr Tawfik menjejaskan kredibiliti persidangan ini.

08 December 2009

Duniawi Dicari Laknat Menanti

Sehari dua ini kita dikejutkan dengan beberapa siri kebakaran premis kelab malam di seluruh dunia. Dan apa yang menyedihkan, mangsa-mangsa korban yang tidak berjaya menyelamatkan diri terperangkap dan bersama-sama terbakar di dalam kebakaran tersebut.


06 December 2009

Tersasar Di Jalan-Mu


Bismillah. Alhamdulillah, syukur ke hadrat Allah swt. Saya datang pada malam ini dengan harapan saya akan naik ke pentas untuk "Tersasar di Jalan-Mu". Saya dah rindu nak naik pentas Anugerah Skrin, dah lama tak naik. So malam ni, Alhamdulillah. Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan ribuan terima kasih tak terhingga saya kepada semua production crew, technical crew saya, pelakon-pelakon saya, tanpa mereka, tak mungkin "Tersasar" akan menjadi kenyataan. Dan yang paling utama ialah untuk warga Lorong Haji Taib kerana drama ini saya tujukan khas buat mereka. Dan akhir sekali kepada RTM kerana menayangkan drama ini bukan kerana mungkin tidak ada commercial value, tetapi kerana atas dasar moral, support dia kepada program saya, "Kempen Sosial Remaja", atas tanggungjawab sosial, maka drama ini ditanyangkan di RTM. Terima kasih tak terhingga, terima kasih kepada TV3 kerana menerima saya di atas pentas pada malam ini. Sekali lagi, Alhamdulillah dan terima kasih kepada semua yang menjayakan "Tersasar di Jalan-Mu". Terima kasih.
Erma Fatimah
Anugerah Skrin 2009

26 November 2009

Tatkala Hampas Dibeli Semahal Manikam

Bila sampah dijual semahal permata, tatkala itulah nilai sebutir jauhari bagai pasir yang bertaburan di tepian pantai. Bukanlah diri ini benar-benar layak membicarakannya, cuma setidak-tidaknya, ingatlah Tuhan yang sentiasa memerhatikan tindak-tanduk kita. Yang membeli pula buta tiada yang memimpinnya. Jika mereka mengatakan ia manikam, maka dianggukkan sahaja tanpa cuba merasai permukaannya sama ada benar ataupun tidak.

Itulah lumrah dunia. Media semakin hari semakin melaporkan pelbagai berita dan kebanyakkannya hanyalah tohmahan semata-mata.

Agaknya Tuhan berada di dalam poket seluar mereka kot... 'Mungkin'...

18 November 2009

GMS: Hak dan Penindasan

Gerakan Mahasiswa Sedar (GMS) yang mengadakan demo membantah yuran KUIS yang dikatakan mahal dua minggu sudah memecah tempurung kongkongan mahasiswa KUIS yang selama ini terkenal dengan sifat kurang mengambil tahu dan tidak berminat tehadap pelbagai program dan acara yang diadakan.

Ini kali pertama mahasiswa turun sendiri bersatu hati mendokong satu usaha yang pada saya boleh dianggap 'murni'. Yang kaya, yang mendapat potongan yuran pun turut sama-sama memberikan satu sokongan buat gerakan mahasiswa yang menggelarkan diri mereka sebagai GMS.

Tahniahlah saya ucapkan. Melalui demo yang diadakan ini seharusnya kedua-dua pihak meneruskan perbincangan yang ilmiah dan mencari jalan yang terbaik untuk kebaikan masa depan mahasiswa yang dikatakan dibebani masalah kenaikan yuran yang melampau.

Pada saya, kedua-dua belah pihak mempunyai sebab yang kukuh untuk mempertahankan tindakan masing-masing dan tiada siapa patut dipersalahkan buat masa sekarang.

16 November 2009

'Kabom'nya Sebuah Bas

Macam-macam yang berlaku akhir seminggu dua ini. Bermula dengan masalah kampus seperti demo oleh Gerakan Mahasiswa Sedar (GMS) hinggalah ke peringkat nasional. Saya tetap saya, insya-Allah, beginilah saya selagi mana Allah menetapkan hati dan pendirian saya. Sesuatu isu yang berlaku, seboleh-bolehnya saya akan meneliti terlebih dahulu daripada kedua-dua belah pihak sebelum membuat keputusan. Sekiranya keputusan itu masih berat sebelah, mungkin itu kelemahan saya sebagai seorang hamba Allah.

Isu GMS mungkin saya akan ulas dua tiga hari lagi, insya-Allah.

10 November 2009

Kalau Dah Namanya Agensi Kerajaan...


Kalau dah namanya agensi kerajaan, macam itulah perangainya. Walaupun pelbagai cara dan tindakan dibuat daripada pihak kerajaan, khususnya daripada Jabatan Perdana Menteri, selagi ia bergelar sebuah badan yang bersangkut-paut dengan kerajaan, selagi itulah pasti tiada secubis senyuman yang terukir di raut wajah yang ayu.

Sila rujuk pada tulisan saya sebelum ini (sila klik di sini).

Sebelum itu, saya lakarkan lirik lagu yang sepatutnya menjadi satu budaya dan amalan kita sebagai rakyat Malaysia yang 'katanya' terkenal dengan budi bahasa.
Senyum seindah suria
Yang membawa cahaya
Senyumlah dari hati
Duniamu berseri

Senyum umpama titian dalam kehidupan
Kautersenyum Kutersenyum
Kemesraan menguntum

Senyum kepada semua
Senyumanmu amatlah berharga
Senyum membahagiakan
Dengan senyuman terjalinlah ikatan

Wallahu a'lam
, saya tidaklah tahu tajuk lagu ini, cuma telah hafal sejak di bangku sekolah lagi...

Ceritanya bermula di sini...

06 November 2009

Terbaring Di Lorong Gajah Part 2

Takdir Allah melampaui segala-galanya. Orang yang diharapkan sembuh, didoakan buatnya semoga kembali bertenaga, kini pergi meninggalkankan kami semua.

Haji Shaharuddin Md. Yunus yang berperang dengan penyakit yang telah lama dihidapinya kini tersungkuh rebah untuk pergi bertemu Yang Maha Esa. Pemergiannya merupakan satu kehilangan buat anak-anak Allahyarham Yunus yang kini hanya tinggal 6 orang setelah 4 daripadanya telah pergi meninggalkan dunia.

Terbaring Di Lorong Gajah Part 1

03 November 2009

Antara Kuliah dan Tauliah


قال الله سبعانه وتعالى في كتابه العزيز
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَـٰجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا ۚ أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَآ إِلاَّ خَآئِفِينَ ۚ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الأخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
صدق الله العظيم

Dan siapakah yang lebih zalim daripada orang-orang yang menyekat dan menghalangi dari menggunakan masjid-masjid Allah untuk menyebut nama Allah di dalamnya dan dia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu? Orang-orang yang demikian, tidak sepatutnya masuk ke dalam masjid-masjid itu melainkan dengan rasa penuh hormat dan takut kepada Allah (bukan secara yang mereka lakukan itu). Mereka (dengan perbuatan itu) akan beroleh kehinaan di dunia dan di akhirat kelak mereka mendapat azab seksa yang amat besar.
AQ 2:114

01 November 2009

31 October 2009

Tiga Garisan Menyimpang

Banyak cerita yang mengaitkan pertubuhan yang bernama Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah SeMalaysia atau nama glamournya PEKIDA. Ada apa dengan PEKIDA? Apa lagi kalau bukan kes gengsterisme yang berleluasa di kalangan orang PEKIDA.

APA ITU PEKIDA?

Jika ditanya kepada saya, apa itu PEKIDA, apa yang bermain di dalam kotak pemikiran saya hanyalah satu: sebuah pertubuhan berjenamakan Islam yang hanya pada nama sahaja. Mengapa saya terfikir sebegitu? Sebab itulah yang berlaku pada luarannya.

Bukan sekadar hanya deras angin yang bercerita, tetapi saujana pemandangan juga mengkhabarkan yang sedemikian rupa. Malam tadi sahaja, (Jumaat, 30 Oktober) bebudak yang terkenal dengan 3 line ni dah buat kecoh dengan pihak pengurusan pasar di Uptown Bazaar Sri Gombak. Kebetulan pula saya bersiar-siar di sana pada masa yang sama dengan kejadian.

Dimaklumkan kepada saya oleh beberapa peniaga yang berniaga di situ, orang-orang 3 line ni memang suka cucuk orang supaya 'memberontak' dengan pihak management tentang isu-isu yang pada saya boleh diselesaikan dengan perbincangan secara profesional di meja rundingan.

Tidak cukup dengan kekecohan yang dibuat, mereka panggil pula 'ayahanda' mereka yang pada saya tiada kena-mengena dengan masalah yang hanya berkait dengan bazar dan pengurusannya. Mengapa perlu dilibatkan orang luar? Apa hebatnya 'ayahanda' sehinggakan dipanggil? Selesai masalah atau menambah-bebankan masalah sedia ada?

Saya bukan orang PEKIDA, tidak menyokong, dan juga tidak menentang.

25 October 2009

Cantas Mencantas: Pro-Kontranya


Media baru-baru ini melaporkan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat (TGNA) mencadangkan agar satu Mesyuarat Agung Luar Biasa (EGM) diadakan untuk 'mencantas' beberapa jenis pemimpin yang dilihat sebagai pro-UMNO dan menganggu-gugat perjalanan politik Pakatan Rakyat (PR) yang disertai PKR-DAP-PAS.


Berderu-deru pemimpin kita memberikan respon. Zahid Hamidi kata Allah telah 'mengabulkan' doa mereka dengan mengembalikan apa yang dipinta berupa pepecahan kepada mereka. TPM juga memberikan respon awal dengan tidak mahu mencampuri urusan politik parti lain tetapi membuat kesimpulan bahawa pembangkang benar-benar berada di tahap pepecahan yang kritikal.

Bagi pihak pembangkang, masing-masing memberikan respon yang agar defensif. Ada yang berdiam diri, berjumpa dengan TGNA untuk mendapatkan penjelasan, dan ada juga terkehadapan dengan membuat keputusan menolak terus pendapat yang di berikan oleh Mursyidul Am PAS itu.

Itulah, siapa suruh undi mereka?
Pilihanraya akan datang jangan lupa undi dacing kalau mahu perpaduan 1Malaysia...

Terbaring Di Lorong Gajah


Berita tentang sakit Pak Anjang hampir-hampir tidak saya ketahui. Maklumlah, orang tua tinggal di Hulu Kelang, manakala saya pula nuuuuuuuun jauh di selatan Selangor, Bangi. Tangan pula malas menelefon mak atau abah. Selalunya sekali dalam seminggu. Kadang-kala sahaja bermain mesej dengan mak. Maklumlah, anak lelaki tunggal...

Tetapi selalu bermesej pun, kadang-kala terlepas juga berita-berita tentang family, sama ada yang molek atau sebaliknya.

Misalnya, berita tentang Pak Anjang yang jatuh sakit. Ini kali kedua Pak Anjang sakit. Kali pertama pertengahan tahun lalu. Memang saya langsung tidak tahu tentang itu sehinggalah semua buka mulut ketika musim Raya lalu. Jarang jenguk Pak Anjang. Kalau pergi pun dengan orang tua. Nak pergi sendirian, tiada transport. Hanya mengharapkan kereta abah yang usang itu.

Pak Anjang yang tinggal di Lorong Gajah, Kampung Merbau Sempak jelas kelihatan keperitan menahan sakitnya. Melalui raut wajah, pertuturan, pemakanan, sehinggakan fizikal badannya yang susut mendadak.

Itu ketika saya datang menziarahinya ketika bulan Syawal lepas.

15 October 2009

Undi PAS Masuk Neraka

قال الله تعالى في كتابه العزيز
الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّـٰهُمْ فِي الأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلـٰوةَ وَآتَوُا الزَّكَـٰوةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ ۗ وَلِلَّهِ عَـٰـقِبَةُ الأُمُورِ
Iaitu mereka (umat Islam) yang jika Kami berikan mereka kekuasaan memerintah di bumi nescaya mereka mendirikan sembahyang serta memberi zakat, dan mereka menyuruh berbuat kebaikan serta melarang dari melakukan kejahatan dan perkara yang mungkar dan (ingatlah) bagi Allah jualah kesudahan segala urusan.
AQ 22:41

Siapa kata sokong PAS masuk syurga? Siapa kata? Nik Aziz? Haji Hadi (Presiden PAS)? Anwar Ibrahim? Lim Kit Siang? Siapa?

Gila betul PAS sampai sanggup mengambil alih tugas Tuhan yang memberikan syurga atau neraka kepada sesiapapun mengikut budi bicara-Nya tanpa mengira amalan, ketakwaan, darjat, kemewahan, dan sebagainya. Hebat betul PAS sampai dikurniakan 'watikah' daripada-Nya menggantikan urusan pemilihan syurga-neraka kepada hamba-hamba-Nya.

Undilah Kerajaan Barisan Nasional yang menjamin masa depan rakyat.

Benarkah PAS telah mengambil alih urusan Tuhan mengenai hal ehwal syurga-neraka?

14 October 2009

Jangan Kedekut Si Burung

Jangan tamakkan sesuatu. Berkongsilah...
Jangan hina dan gelakkan orang lain, pastikan kita dihina dan digelak kemudiannya...

Hayatilah...


Seksyen 3, Bandar Bukit Mahkota, Bangi

13 October 2009

Rencana Iblis

Suatu masa lampau, iblis, syaitan, dan jin telah duduk satu meja. Mereka bersemuka untuk mencari jalan menyesatkan manusia. Maka berkatalah salah seorang daripada mereka "Kita tidak dapat melarang kaum Muslim ke masjid, kita tidak dapat melarang mereka membaca al-Quran dan mencari kebenaran, bahkan kita tidak dapat melarang mereka mendekatkan diri dengan Tuhan mereka, Allah dan pembawa risalah-Nya, Muhammad. Pada saat mereka melakukan hubungan dengan Allah, maka kekuatan kita akan lumpuh." Yang lain kemudiannya mengangguk tanda setuju.

05 October 2009

Saudaranya Dua Tangan

"Bukan situ, bang. Masuk di sini." Rasanya abang ni tak perasan yang sebelah tu untuk penumpang keluar dari platform, hanya getus di hati.

"Mahu ke mana, bang?" Ringan pula mulut menyapa. Abang tersebut memberi respon mahu ke KL Sentral. Gaya bahasanya persis seorang warganegara Indonesia. Cumanya, cara penyampaiannya seakan-akan orang Melayu Malaysia. Mungkin sudah bertahun lamanya bergaul dengan masyarakat di sini.

"Mahu ke LCCT, pulang ke Padang," tambahnya kemudian. "Padang? Abang orang Padang?" tanya semula seakan-akan tidak percaya kata-katanya tadi.

Merantau jauh sehingga ke seberang demi sesuap nasi, tetapi bila mendengar khabar sedih dari kampung halaman, mahu tidak mahu terpaksalah bergadai demi melihat keluarga selamat dari bencana yang menimpa.

Sambil berteduh dalam suasana pembinaan pembesaran Stesen Komuter Sentul, saya mengambil peluang bertanyakan banyak hal daripada abang Padang tersebut.

04 October 2009

To My Beloved Durrah Balqis

Kepada Balqis yang disayangi,

Selamat menyambut ulangtahun kelahiran ke-8. Makin tualah anak buah sorang ni.
Jangan nakal-nakal, dengar cakap ayah ibu.

Happy Birthday Durrah Balqis.

03 October 2009

Koleksi Gambar Raya 1430

Koleksi gambar yang sempat disnap ketika Hari Raya dan jalan raya sepanjang awal Syawal baru-baru ini.


Bergambar di hadapan rumah Azwa.

Di hadapan rumah Nadiah Hani.

Gambar ini pula diambil ketika menziarahi rumah Cikgu Norliza di Taman Ixora, Sepang.


Seksyen 3, Bandar Bukit Mahkota, Bangi

23 September 2009

Selamat Hari Raya Aidilfitri 1430H

Rasa-rasanya belum terlambat untuk mengucapkan

Selamat Hari Raya Aidilfitri, Maaf zahir dan batin. Kalau ada salah dan silap tu harap-harap diampunkanlah ya... (ayat sama macam tahun lepas)

Alhamdulillah, Raya tahun ini terasa lebih meriah berbanding tahun lepas walaupun cuti yang majikan beri hanya seminggu sahaja. Cuma hari pertamalah yang agak kurang sedikit. Seperti biasalah, hari pertama, saya ikut beraya bersama abang ipar saya ke rumah sanak-saudaranya di sekitar Selangor Selatan.

Bagaimana rasanya ya kalau beraya di pusat membeli-belah ataupun terpaksa bekerja ketika Raya pertama?

Abang casher ni terpaksa bekerja ketika orang lain beraya bersama keluarga.

Gambar-gambar di atas dan di bawah ini saya tangkap ketika singgah di sebuah pusat membeli-belah di Setiawangsa semasa singgah membeli barang keperluan ketika keluar beraya pada Raya pertama.



Taman Permata, Hulu Kelang

19 September 2009

Ramadhan 1430 @ KL Part 2

Salam Ramadan 1430H.

Hari ini (Jumaat) adalah hari yang ke-28 kita berpuasa. Insya-Allah, esok adalah hari yang terakhir kita berada dalam bulan yang mulia ini sebelum kita meninggalkannya selama 11 bulan. Adakah kita berupaya mengisi kekosongan jiwa ketika didampingi Ramadan? Itu biarlah hati dan jiwa yang menjawabnya. Saya tiadalah mahu menjawab sama ada ia berjaya mahupun tidak kerana itu bukanlah tugas saya. Yang penting di sini, kita berubahlah. Sekiranya kita selama ini sering lalai dan alpa dengan amanah dan tanggung yang Tuhan galaskan kepada kita, maka kita perbaikilah agar kita berjaya melaksanakannya. Sekiranya kita berjaya sudah menempuhnya, maka kita tingkatkanlah mutu dan kualitinya agar kehidupan kita sebagai khalifah dan hamba akan senantiasa dilimpahkan rahmat dan redha daripada Allah swt hendaknya, insya-Allah.

Pada post saya kali ini, saya ingin berkongsi serba-sedikit dua tiga gambar yang saya snap ketika membeli-belah di Lorong Tuanku Abdul Rahman dua hari sebelum raya.

Disebabkan hari ini hari Jumaat (28 Ramadan 1430H), terpaksalah saya ambil keputusan untuk bergerak ke Kuala Lumpur sesudah solat Jumaat. Pada hari itu juga saya terlupa yang surau berhampiran dengan rumah saya ada mengadakan solat Jumaat. Puas saya bergegas ke masjid di Wangsa Melawati takut-takut terlambat sedangkan saya boleh ke Surau Taman Permata yang tidak sampai 1 km jauhnya dari rumah. Maklumlah, sudah berbulan-bulan tidak ber'Jumaat' di situ.

Macam biasalah, saya bergerak ke KL dengan pengangkutan awam. Lali dah keadaan KL masa begini. Tak usahlah berkenderaan ke pusat bandar melainkan tengah malam. Eloklah kita bersesak-sesak dalam public transports daripada kita memandu atau menunggang. Maklumlah, banyak masalah kita kena hadapi kalau berkenderaan sendiri. Selain terpaksa terperangkap di dalam kesesakan lalu lintas, kita akan berhadapan dengan kekurangan kawasan parkir walaupun parkir berbayar. Kalau parkir sesuka hati, tunggu sahajalah surat saman daripada DBKL atau polis trafik atau kenderaan anda ditunda. Jawab sendiri di balai. Itu antara keburukannya. Oleh itu, eloklah kita naik bas atau LRT. Sambil bersendat-sendat bagai ikan dalam tin, mata kita akan 'dicuci' oleh awek-awek cun (astaghfirullah, bulan puasa belum habis lagi). Kalau awek-awek cun yang berpakaian sendat dan singkat itu bukan Muslim, bolehlah dimaafkan lagi. Tetapi kalau awek-awek cun itu Islam agamanya, tak tahulah apa nak kata. Kalau kita tegur, silap-silap tangan di pipi. Entahlah. Seolah-olah mereka langsung tidak menghormati Allah sebagai Tuhan, Ramadan sebagai bulan yang mulia. Serahkan semua itu kepada Tuhan. Jangan sampai kita terliur time bulan mulia sebegini, sudahlah...

Pintu masuk Stesen LRT Aliran Kelana Jaya (PUTRA LRT) Masjid Jamek. Orang ramai bersesak-sesak untuk bershopping last minute sebegini.

Itulah kehidupan. Bagi rakyat kelas pertengahan seperti saya, pengangkutan awam menjadi pilihan untuk bergerak. Lebih-lebih lagi jika arah tujuan itu ke tengah kota metropolitan yang sentiasa sesak. Pengangkutan awam yang menjadi nadi warga kota kelas pertengahan ini sepatutnya dijaga dan terus-menerus disubsidikan supaya kos menaikinya tidak meningkat dengan mendadak. Sebelum ini, saya boleh merayau-rayau sekitar ibu kota seharian dengan hanya RM 4 untuk pengangkutan sebelum kerajaan menaikkan tambang bas seluruh negara Ogos lepas. Tak percaya? Sebelum ini, bas RapidKL menggunakan sistem pas harian sebagai tiket. Jika mahu ke ibu kota, saya hanya perlukan 2 pas harian untuk menaiki bas Utama dan Bandar. Tiket ini boleh digunakan berulang-ulang kali tanpa had selama sehari dan juga boleh digunakan pada mana-mana bas yang dikategorikan pada pas harian tersebut. Tidak seperti sekarang. Setiap penumpang dikenakan cas mengikut zon. Minimum cas yang dikenakan adalah sebanyak RM 1 bagi setiap pejalanan.

Adakah itu pembangunan yang selama ini diidam-idamkan?
Adakah itu pembangunan yang selama ini didambakan?
Adakah itu pembangunan yang selama ini diharapkan?

Pada saya, TIDAK. Saya tidak menolak ini adalah salah satu bentuk pembangunan. Tetapi ia bukanlah bentuk pembangunan yang saya dan majoriti warga kota mahukan. Semakin hari semakin menekan pengguna setianya. Manakah pemimpin yang mengaku prihatin dengan masalah rakyat? Mana mereka?

Hidup Bari*** ********.
Hidup UM**.

Ops... Ini bukan ceramah politik. Cuma mahu membuka minda agar kita dapat melihat realiti kehidupan, bukan pada indahnya taburan janji. Mereka sebenarnya menanam tebu di bibir mereka. Usahlah ditunggu air daripada tebu itu, kelakkan merana.

Target saya, sepasang baju Melayu berwarna hijau pucuk pisang, samping, butang baju, dan songkok hitam. Budget pula seboleh-bolehnya tidak lebih daripada RM 100. Tahun lepas, saya mampu membeli sepasang baju Melayu berwarna biru cair beserta samping, butang, dan songkok dengan harga tepat RM 101. Entah macam mana, tahun lepas, semua orang (termasuk YDPA) mengenakan baju Melayu berwarna biru cair. Masing-masing macam sokong Tan Sri Khalid je... Maklumlah, warna PKRkan biru cair. Wallahu a'lam.

Bazar Jalan Masjid India

Tahun ini, saya memilih warna hijau pucuk pisang sebab saya berkenan tengok gambar artis dalam akhbar, bukan berkenan pada artis itu, berkenan dengan warna baju yang dipakai. Kebetulan pula saya selak akhbar itu beberapa minit sebelum saya keluar rumah untuk ke KL. Mak saya pula setuju dengan pilihan itu.

Jadi, mata melilau sahajalah bila sampai Lorong Tuanku Abdul Rahman (TAR). Dari hujung ke hujung saya mencari dan memerhati harganya. Walaupun banyak baju Melayu berwarna hijau, kebanyakkannya adalah kain SB Line Germany. Apa tu? Entahlah. Jenis kain agaknya. Jenis kain itu memang langsung tidak berkenan pada saya walaupun harganya menyentuh jiwa, ala murah...

Bukan kata Lorong TAR, saya juga ke Kamdar, Globe (atau Sarah Huggies) dan setiap kedai berhampiran kedua-duanya di Jalan TAR. Ada gedung pakaian yang menawarkan potongan harga sehingga 50% tetapi warna dan jenis kainnya langsung tidak menarik perhatian.

Mahu tidak mahu terpaksalah ber'saie' semula di Lorong TAR. Nasib baiklah ada juga bro ni yang jual baju Melayu yang saya cari. Cuma harganya lebih RM 100 sepasang. Itu harga asallah. Harga yang saya beli dengan bro ni cuma RM 70. 70 pun 70-lah. Janji baju Melayu yang saya 'dambakan' berjaya dimiliki. Selesai mencari baju Melayu, tugas seterusnya pula mencari butang yang sesuai dan samping. Mencari butang tidaklah sesusah mencari samping. Butang harganya semurah RM 10 sedangkan samping yang cantik molek dijual beratus-ratus ringgit. Mana boleh beli samping beratus-ratus ringgit sedangkan baju Melayu sahaja sudah RM 70.Kalau dibeli juga, larilah budget yang telah ditetapkan sebelum ini. Ingat, ini pengurusan kewangan yang bersistematik dan cara bershopping yang smart.

Akhirnya, bertemu juga dengan seorang pakcik bersama anaknya yang cun (astaghfirullah, Ramadan belum habis lagi) yang jual samping murah yang berkenan di hati. Apa lagi, sebelum warna yang saya suka dikebas orang, lebih baik saya kebas dulu.

Baju Melayu, sudah. Butang, sudah. Samping, sudah. Tinggal songkok pula. Pencarian songkok tidaklah sesusah mana. Pergi sahaja ke Mydin, harga songkok serendah RM 8.50. Memang belambak. Cuma masalahnya, saiz 21 ¾ hanya tinggal satu. Itupun setelah saya selongkar timbunan songkok yang menggunung itu. Semua itu ujian Tuhan, sabar atau tidak hamba-Nya. Lebih-lebih lagi ketika bulan Ramadan.

Pergh... 'Peperiksaan' Tuhan bukan hanya pada sabarnya mencari baju Melayu, samping, dan songkok. Itu semua 'soalan' satu. Rupa-rupanya 'belakang kertas soalan' ada pula 'soalan kedua'. Hujan pula turun mencurah-curah. Sudahlah payung tak bawa, rasa sayang bila terus balik ke rumah. Apa lagi, saya redah sahajalah hujan. Kalau tidak rugi datang sekadar beli baju sahaja. Rasa puas seputar sekitar, barulah saya pulang ke rumah dalam keadaan menggigil kesejukan. Sejuk cuaca hujan campur sejuk air-cond LRT dan bas RapidKL.

Alhamdulillah. Budget baju Melayu satu pasang tahun ini tidaklah terlalu mahal walaupun melebihi budget dan harga tahun lepas.
Baju Melayu: RM 70.00 (setelah membodek bro yang jual baju)
Samping: RM 25.00 (harga selepas potongan nak raya)
Butang baju: RM 10.00 (nett price. Tak boleh kurang)
Songkok: RM 8.50 (jimat kos berbanding beli dekat tempat lain)
Jumlah harga: RM 113.50

Walaupun menangis jugalah sebab terlebih RM 13.50 daripada budget, tetapi rasa berbaloi sebab mampu juga mengcontrol aliran wang daripada berbelanja sehingga dua tiga ratus.

Saya rasa lebih berbaloi tika mana sampai ke rumah, Pak Cik Adnan sekeluarga datang berbuka puasa bersama dengan family saya di rumah. Memang tidak pernah miss Pak Cik Adnan datang setiap bulan Ramadan untuk berbuka bersama kami walaupun taraf kami tidak setinggi Pak Cik Adnan.

Lorong Tuanku Abdul Rahman

Hujan... Cepat lari...


Walaupun hujan, orang ramai masih lagi berpusing-pusing mencari apa yang dicari.

Kelihatan kompleks Balai Polis Dang Wangi baru yang masih dalam pembinaan.

Patung pun tahu senseng (lipat) kaki seluar...

Biasalah bersesak-sesak dan bersendat-sendat di dalam LRT.

Ramadan belum keluar rumah, kenapa hati tetiba teringat Syawal yang belum hadir?

Salam Ramadan dan Salam Aidilfitri.

Taman Permata, Hulu Kelang

16 September 2009

Ramadhan 1430 @ KL

Salam Ramadan 1430H.

Alhamdulillah. Artikel ini adalah yang ke-100 saya post di blog ini, Coretan Tinta Berdakwat. Setinggi-tinggi syukur saya panjatkan kepada Allah Jalla Jalaluh kerana dengan kehendak-Nyalah saya diberikan kekuatan dan digerakkan hati agar sentiasa mengupdate blog walaupun pada awalnya saya agak berat untuk kerap membukanya.

Pada post yang kali ini, saya cuma ingin berkongsi beberapa gambar yang saya rakam di sekitar Bandaraya Kuala Lumpur sekitar bulan Ramadan 1430H ini.

Lokasi: Stesen LRT KL Sentral
Tarikh: 2 September 2009
Masa: 1840 - 1910
Gambar-gambar di atas saya ambil ketika terkandas di platform LRT KL Sentral. Kebetulan tren pertama yang tiba ketika saya sedang beratur panjang adalah tren yang bermasalah. Saya menunggu bermula jam 6.45 petang hinggalah hampir 7.10 malam. Disebabkan masa berbuka makin hampir, saya ambil keputusan mudah untuk pulang dengan teksi. Harga kupon teksi dari KL Sentral ke rumah saya telah naik dan saya terpaksa membayar RM 22.00 untuk menaiki teksi... Geram punya pasal, mahal pun saya bedal...

Lokasi: MRR2 berhampiran Taman Tasik Ampang Hilir
Tarikh: 4 September 2009
Masa: 1750 - 1800Seperti biasalah, siapa yang keluar masuk KL atau Lembah Kelang pada waktu puncak dengan kenderaan 4 tayar, pastinya akan terkandas.

Lokasi: Sekitar Dayabumi, Pejabat Pos Besar, dan Stesen LRT Pasar Seni
Tarikh: 15 September 2009
Masa: 1018 - 1024
Saya sendiri pun kurang pasti bila Pos Malaysia buat renovation di sini?

Ini gambar bangunan baru (berwarna kuning di dalam bulatan) yang mana saya tidak pernah perasan langsung bila ia mula dibina.

Ini pula gambar 'mural' yang diconteng beberapa orang 'kaki seni' sukarela. Kelihatan macam tembok Sungai Kelang itu baru sahaja dicat putih kerana sebelum ini juga terdapat contengan yang lebih kurang. Cadangan saya, pihak kerajaan sepatutnya mencari inisiatif supaya bakat 'pelukis' sukarela seperti ini dapat disalurkan ke tempat yang sepatutnya.

Ini pula jambatan pejalan kaki yang menghubungkan terus ke Stesen LRT Pasar Seni dari seberang Sungai Kelang. Ini pun baru pada saya kerana saya tidak pernah melihat kerja-kerja pembinaannya walaupun selalu berulang-alik dengan LRT di situ.

Lokasi: Stesen LRT Wangsa Maju
Tarikh: 15 September 2009
Masa: 1053
Lorong Touch n' Go di Stesen LRT Wangsa Maju. Bukan tol sahaja yang ada lorong khas macam ini tetapi LRT pun ada. (15 September)

Lokasi: Bazar Ramadan Taman Melawati
Tarikh: 15 September 2009
Masa: 1708
Selasa terakhir sebelum raya, saya ke bazar Ramadan di Taman Melawati selepas selesai beberapa urusan di sini. Agak awal saya ke sana, dalam 5 petang. Dalam banyak-banyak benda dan perkara yang ada di situ, saya terkilan dengan apa yang berlaku seperti gambar di atas. Orang menggantung bendera ini sebenarnya telah membuat dua kesalahan terhadap Jalur Gemilang. Pertama, menggantungkannya secara terbalik. Ia simbolik kepada penghinaan terhadap bendera kita. Kedua, digantungkannya di tempat yang kurang sesuai yang mana membolehkan bendera tersebut dipijak secara sengaja mahupun tidak orang orang yang membeli jualannya ataupun mereka yang lalu-lalang di situ. Ini betul-betul satu penghinaan buat Jalur Gemilang! Ataupun pelakunya orang Indonesia yang ekstrimis dan Anti-Malaysia. Maklumlah, mereka marahkan Kerajaan Malaysia yang kononnya mencuri tarian tradisi mereka. Gara-gara marah tidak bertempat itu, mereka menghalau pula rakyat Malaysia di sana. Kalau ada rakyat Malaysia yang terbaca ini, saya katakan satu perkara: BAGAIMANA PULA JIKA KAMI MENGHALAU RAKYAT INDONESIA TERMASUK YANG MAKAN GAJI DI MALAYSIA? Kalau dasar negara miskin, buat macam negara miskin, jangan mahu menunjuk samseng. Rakyat kamu itu yang kami tatang, yang kami bela di sini juga yang membuat kacau, membuat jenayah, adakah kami melenting membabi buta seperti kamu? Walau siapapun yang melakukannya, tindakan ini sememangnya biadap! Sayang sekali tindakan ini hanya dapat dilihat sahaja kerana pengusahanya tidak berniaga pada hari tersebut.

Lokasi: Menara Celcom, Jalan Semarak
Tarikh: 16 September 2009
Masa: 1350
Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin.

Taman Permata, Hulu Kelang

14 September 2009

Akhir Ramadan atau Awal Syawal: Mana Pilihan Hati?

"Assalamualaikum, Farhan. Apa khabar?"

"Oh, Hanafi. Wa 'alaikumussalam warahmatullahi wabarakatuh. Sihat wal'afiat. Kau pula apa khabar?"

"Alhamdulillah, sihat. Macam mana dengan persiapan raya tahun ini, Farhan?"

"Aku sebelum puasa lagi dah prepare untuk raya dah. Kalau boleh tak mahulah ganggu bulan Ramadan ini, boleh buat ibadat dengan selesa. Kau pula macam mana?"

"Aku samalah macam orang lain, shopping last minute. Nak buat macam mana, bonus hari raya baru saja dapat, jadi nak tak nak terpaksalah aku shopping time begini. Nak beli awal-awal, masa tu duit tak cukup lagi."

"Tak mengapalah, Hanafi. Shopping, shopping juga. Ibadat jangan lupa. Lebih-lebih lagi sekarang ini kita telahpun masuk ke 10 malam terakhir, yang mana Allah janjikan kepada kita pembebasan daripada api neraka-Nya."

"Insya-Allah, aku tak lupa. Alhamdulillah, setakat ini aku masih lagi istiqamah dalam ibadat tu. Cuma untuk berqiam tu agak beratlah. Tak tahulah. Makin dekat raya, makin banyak pula kerja yang perlu aku lakukan. Bermula dengan shopping, buat kira-kira perbelanjaan untuk balik kampung, belanja anak-anak, persiapan, dan sebagainya. Seolah-olah macam tak bagi aku beribadatlah."

"Cubalah cari masa untuk Tuhan, mudah-mudahan dia lapangkan masa untuk kita dan dipermudah segala urusan dunia kita. Mudah-mudahan"

"Mudah-mudahan. Syaaban tahun depan jangan lupa ingatkan aku. Aku pun cuba nak jadi macam kaulah. Bila tiba Ramadan, tak adalah aku kelam-kabut aku macam ni."

"Insya-Allah, aku ingatkan nanti. Biasalah, manusia. Suka buat kerja last-last minute. Sebab itulah Allah suka buka peluang ganjaran berlipat kali ganda last-last minute. Dia buat begitu sebab bagi peluang hamba-Nya yang masih lagi lalai agar dapat kembali kepada-Nya dan turut bersama-sama beribadat dengan orang-orang bertakwa yang lain. Taubat pun Allah buka sampai masa nyawa kita dah nak habis dicabut. Begitulah kasih dan murahnya pengampunan-Nya."

"Mudah-mudahan kita semua tergolonglah dalam orang-orang yang diampunkan Allah dan juga dihindarkan daripada api neraka, Amin."

"Amin. Mudah-mudahan begitulah, Hanafi. Eh, dah nak berbuka dah. Aku balik dululah. Assalamualaikum, Hanafi."

"Walaikumussalam, Farhan."

Salam Ramadan 1430H.

Kurang seminggu lagi Ramadan tahun ini akan pergi meninggalkan kita semua. Dalam masa dan minit yang terakhir sebegini, Maharaja Segala Raja, Pentadbir Kerajaan Dunia dan Langit, Allah swt masih lagi membuka peluang kepada kita, rakyat-Nya, hamba-Nya, makhluk-Nya supaya kita dapat mendekatkan diri kepada-Nya, beribadat dengan lebih bersungguh-sungguh, dan merebutkan manifestonya iaitu pembebasan kita daripada api neraka-Nya yang maha dahsyat itu.

Maha Pengampunnya Allah sehinggakan dia sanggup tunggu hamba-hamba-Nya yang lalai hampir 20 hari dalam bulan yang diberkati ini, tunggu sehingga mereka semua hadir kepada-Nya, memohon ampun atas kesalahan dan maksiat yang dilakukan selama ini, memohon syurga yang disediakan-Nya, dan yang paling penting, meminta RAHMAT dan REDHA Allah swt yang semestinya lebih awla dan lebih utama.

Dialah yang menciptakan manusia. Jadi, Dia lebih mengetahui kondisi dan keadaan manusia itu lebih daripada apa yang manusia itu sendiri tahu. Manusia itu lalai dan leka dengan hasutan syaitan, mainan nafsu yang terpesong, serta hiasan dan kemewahan dunia. Dia senantiasa memberi peluang walaupun manusia itu ada yang menyekutukan-Nya, memaki hamun-Nya, menafikan hak-Nya, dan sebagainya. Tindakan sedemikian tiadalah merugikan Allah sebaliknya ia menempah satu tempat duduk yang ekslusif di dalam penjara neraka-Nya yang panas tiada tolok tandingnya.

Sudahlah Dia menunggu kita sehingga penghujung Ramadan, ditambah lagi disediakan satu malam yang mana menurut firman-Nya, malam tersebut lebih baik daripada 1000 bulan, Lailatul Qadar.

Lailatul Qadar? Malam apa itu? Bila malamnya?
Pada saya, tidak perlulah ditanya maknanya dan bila malam tersebut yang sebenarnya walaupun terdapat ulama silam dan kini membahaskan secara panjang lebar mengenainya. Yang paling penting, kita tahu kelebihan malam ini dan tindakan kita agar kita berjaya merebut kelebihan dan ganjaran yang dikurniakan Allah pada malam tersebut.

KEHEBATAN LAILATUL QADAR

Di sini hanya disebutkan tiga sahaja. Sebenarnya terdapat lebih lagi kehebatan malam ini yang mana dicatatkan oleh ulama dalam kitab masing-masing.

1. Malam barakah yang diturunkan padanya al-Quran.
Kepada yang masih tidak mengetahui atau terlupa apa yang pernah ustaz-ustazah ajarkan masa sekolah menengah dahulu, al-Quran diturunkan pada fasa pertama secara sekaligus dari Lawh Mahfuz (لوح محفوظ) ke Baitul 'Izzah (بيت العزة) yang terletak di langit dunia sebelum diturunkan kepada Rasulullah saw secara berperingkat-peringkat. Firman Allah swt:
إِنَّا أَنْزَلْنَـٰٰهُ فِي لَيْلَةٍ مُبَـٰرَكَةٍۚ
Sesungguhnya Kami telah menurunkan al-Quran itu pada malam yang barakah (berkat).
AQ 44:3

2. Malam yang diumpamakan seumpama 1000 bulan.
Kata Imam at-Thabari:
وأشبه الأقوال في ذلك بظاهر التنزيل قول من قال عمل في ليلة القدر خير من عمل ألف شهر ليس فيها ليلة القدر
Pendapat yang paling tepat dari zahir teks nas yang diturunkan adalah pendapat yang mengatakan erti seribu bulan adalah "Beramal pada lailatul-Qadar sama dengan amalan seribu bulan yang tiadanya lailatul-Qadar (selain bulan Ramadan).

Hidup kita adalah pendek, panjangkan ia dengan amal jariah dan amalan soleh melebihi seribu bulan.

3. Diampunkan dosa terdahulu bagi sesiapa yang menghidupkannya dengan iman, ikhlas, dan mengharapkan redha Allah.

TIPS MEREBUT 10 MALAM TERAKHIR RAMADAN DAN LAILATUL QADAR

1. Bersedia untuk merebutnya dari awal Ramadan terutama disegi keyakinan, kesungguhan merebut peluang tahunan ini dan merancang kalender harian agar mengosongkan 10 malam-malam terakhir tersebut untuk tujuan itu semata-mata, tidak untuk kesibukan lain.

2. Memahami bahawa di mana jawatan, kedudukan dan kesibukan kita di dunia ini, tujuan utama manusia dijadikan ialah untuk beribadah kepada Allah swt dengan penuh keikhlasan, bersedia untuk 'hari yang tiada gunanya lagi harta dan anak-anak, melainkan orang yang bertemu Allah dengan hati yang sejahtera' (Hari Akhirat).

3. Putuskan lebih awal sekurang-kurangnya sebelum masuk malam 20, masjid mana yang akan kita gunakan untuk Iktikaf, siang dan malam, sama ada sebahagian atau 24 jam sehari. Pastikan AJK masjid tersebut memahami ibadah Iktikaf dan Qiyamullail 10 Malam terakhir agar tidak berlaku masalah pengurusan dengan mereka yang tidak memahaminya.

4. Dapatkan teman agar sama-sama dapat melakukan ibadah tersebut secara berjemaah.

5. Jika anda bekerja bawah majikan, kenalpasti hari-hari yang akan dimohon cuti agar dapat lebih hari untuk beriktikaf di masjid. Jika anda tidak dapat mengambil cuti kerja, anda boleh cuba beriktikaf di masjid sepenuhnya dalam cuti hujung minggu pada hari Sabtu dan Ahad.

6. Jika anda seorang pelajar, cuba habiskan kerja-kerja rumah atau assignments awal agar tidak tertimbun pada 10 malam terakhir Ramadan. Beli tiket balik kampung lebih awal agar tidak disibukkan mencari tiket nanti.

7. Bersedia untuk hari raya lebih awal, sebelum 10 malam terakhir, agar kita tidak disibukkan nanti dengan membeli-belah, memasang langsir, membuat kuih-muih, menyiap atau menjahit pakaian raya dan sebagainya seperti yang sering berlaku pada ramai orang yang kurang memahami dan menghayati kelebihan 10 malam terakhir Ramadan.

8. Memahami bahawa asas perubahan ke arah kebaikan pada seseorang bahkan pada sesebuah umat ialah pembaikan jiwa yang ada di dalam diri masing-masing. Madrasah 10 malam terakhir Ramadan dan Lailatul Qadar yang bakal dilalui boleh turut membantu mencapai ke arah perubahan tersebut.

Semoga Allah swt mengurniakan ketakwaan kepada kita setelah menjalani ibadat pada bulan Ramadan ini. Kita keluar darinya nanti dengan beroleh rahmat, keampunan dan selamat dari api neraka. Amien.

Seksyen 3, Bandar Bukit Mahkota, Bangi