Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

23 December 2008

Antara Krismas dan Maruah Agama

Boleh dikatakan, dalam masa 2 minggu yang mendatang ini, kalendar penuh dengan catatan 'cuti'. Yang terhampir sekali ialah cuti Hari Natal, Khamis ini, diikuti dengan cuti hujung minggu, kemudiannya cuti Awal Muharram, dan cuti tambahan kerana kehadiran Sultan, dan kemudiannya cuti Tahun Baru Masehi 2009.

Saya tidak mahu memanjangkan coretan ini mengenai cuti tetapi apa yang ada dalam cuti itu...

ADA APA DALAM CUTI?

Ada apa dalam cuti? Tahukah kita, cuti yang bakal dirayakan ini adalah cuti yang berkaitan dengan perayaan keagamaan?

Hari ini, Ustaz Effendi, lecturer kami, berpesan, jangan sesekali kita 'merayakan' apa-apa sahaja perayaan yang melibatkan aqidah, sama ada perayaan agama lain ataupun mana-mana kepercayaan yang bercanggah dengan Islam.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah al-Kafirun (mafhumnya):

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai orang-orang Kafir. Aku tidak akan sesekali menyembah apa yang kamu sembah dan kamu bukanlah orang yang menyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah dan kamu pula tidak pernah menjadi orang yang menyembah Tuhan yang aku sembah. (Beginilah) bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agama aku." (AQ 109:1-6)

Al-Tabrani dan Ibn Abi Hatim telah mentakhrijkan (mengeluarkan) hadith tersebut daripada Ibn 'Abbas r.a. bahawa orang-orang kafir Quraisy telah menawarkan kepada Rasulullah s.a.w. untuk memberi baginda harta benda sehingga baginda menjadi orang yang paling kaya di Makkah. Mereka berjanji akan mengahwinkan baginda dengan mana-mana wanita yang disukainya (dengan beberapa syarat). Mereka berkata: "Wahai Muhammad! Ini adalah untuk engkau dengan syarat engkau berhenti daripada mencerca tuhan-tuhan kami dan memburuk-burukkannya. Kalau engkau tidak mahu (pilihan ini), engkau sembahlah tuhan-tuhan kami selama setahun (dan kami juga sebaliknya)." Rasulullah s.a.w. menjawab "Tunggulah sehingga aku melihat perintah Tuhanku."

Sejurus kemudian, Allah menurunkan surah al-Kafirun dan juga ayat ini:

قُلْ أَفَغَيْرَ اللهِ تَأْمُرُوني أعبد أيها الجاهلون

Mafhumnya:Katakanlah (Wahai Muhammad): "Apakah kamu menyuruh aku menyembah selain daripada Allah, wahai orang-orang yang jahil?" (AQ 39:64)

'Abd al-Razzaq telah meriwayatkan daripada Wahab katanya: "Orang-orang kafir Quraisy berkata kepada Rasulullah s.a.w. "Apa kata kalau engkau ikut (agama) kami (selama) setahun dan kami pula ikut agama engkau selama setahun," lalu Allah menurunkan surah al-Kafirun ini.

Nah. Apakah kita mahu menyangkah titah Tuhan yang Maha Agung? Memang tidak dinafikan negara kita sebuah negara yang majmuk, tetapi hukum syarak tetap membataskan. Misalnya konsep 'Kongsi Raya', 'Deepa Raya' dan sebagainya. Raya depa, biaq pi la depa nak ghayo, kita dok sebuk-sebuk nak berkongsa raya dengan mereka mengapa?

Tidak seorangpun daripada kalangan ahli akademik dalam bidang pengajian Islam yang menyokong konsep ini. Hanya ahli-ahli politik yang ingin meraih nama dan populariti sahaja yang meng'halal'kannya. Mengapa? Apa lagi kalau bukan mahukan jawatan YB semata-mata!

Ustaz Affendi kemudiannya, berpesan kepada kami agar menjaga batasan aqidah, jangan tersilap langkah. Soal aqidah lebih bahaya daripada soal feqh yang membicarakan soal solat, puasa zakat. Aqidah penting dalam membezakan antara seseorang itu beriman ataupun tidak!

Oleh itu, selepas ini, sekiranya kita mahu mengucapkan 'selamat' ataupun turut merayakannya, eloklah dirujuk dulu hasrat itu kepada ulama, agar kaki kita tidak 'tergari' dalam api neraka Allah yang Maha Dahsyat itu.

والله أعلم بالصواب

Tinta mencoret: Ustaz Effendi kemudiannya menambah: "Merry Christmas itu membawa maksud Sejahtera ke Atas Christ". Tak tahulah dalam bahasa apa, mungkin bahasa Ibrani kot. Wallahu a'lam bissowab.

20 December 2008

MidValley Penghubung Rindu

Alhamdulillah. Setelah sekian lama, hari ini, dapat saya berjumpa dengan sahabat-sahabat lama saya. Walaupun ramai yang tidak dapat hadirkan diri tetapi kami tetap bersyukur kerana dapat bertemu.

Yang gemuk 'surut', yang 'papan' makin 'sihat'. Ada yang tersilap kenal, ada yang terlupa nama. Tetapi kami cuba untuk merapatkan ukhuwah yang telah lama terlerai dek masa dan keadaan yang menjadi tembok perpisahan.


Reunion ini tidaklah formal, cuma jumpa-jumpa biasa untuk meleraikan rindu di dada. Kami berkumpul di Food Junction, MidValley. Seperti biasa saya meng'order' Yee Mee Sizzling. Memang sudah menjadi makanan favourite kalau singgah ke mana-mana food court.

Borak punya borak, tak sedar sudah masuk jam 3 petang. Apa lagi, kami mencari surau untuk solat. Hm... Selepas itu, sesi fotografilah, apa lagi...

Memang tidak tertahan menahan gelak tawa ketika masing-masing membuka cerita. Kisah lama, kisah baru jumpa dan sebagainya. Daripada kisah rombongan ke utara sehingga kisah menjadi model, semuanya 'dibongkar' dan 'dikomedikan'. Walaupun wajah dan susuk tubuh semacam bapa orang, perwatakan masih ceria seperti dulu. Memang mengimbau kenanganlah...

'Ala kulli hal, saya tetap mendoakan kesejahteraan antum semua dan juga kejayaan dan kemajuan dalam setiap aspek kehidupan, dunia dan akhirat. Jangan lupakan daku dalam setiap doa kalian.

Tinta mencoret: Kalau masing-masing dah bertemu, memang susah nak berpisah, lebih-lebih lagi kalau dah 5 tahun tak bersua, lagilah berat kaki nak melangkah keluar.

18 December 2008

Perbentangan Mengenai Manhaj Abi Amru

Alhamdulillah, hari ini selesai sudah membentangkan tajuk Manhaj Abi 'Amru bersama dengan sahabat saya, Salwan. Memang pening kepada juga nak mencari bahan tentangnya.

Setelah habis, Sheikh Dr. Abdul Rahman Abdul Ghani al-Muqri' Ph.D. memberikan sedikit ulasan mengenai apa yang saya bentangkan itu. Terasa puas bila sesuatu itu kita telah lakukan sehabis mungkin walaupunnya masih terdapat beberapa kelemahan.

Antara kelemahan kami yang ustaz dapat detect ialah pada sub-topic Yaa Idhoofah. Pada asalnya saya keliru, dan apa yang saya faham yaa idhoofah tu sama maknanya dengan yaa zaaidah tetapi yang sebenarnya adalah yang sebaliknya.

Kemudiannya, beliau memanjangkan perbincangan tentang tajuk yang kami bentang, antaranya perbezaan antara Idgham Kabeer dengan Idgham Sogheer dan perbezaan antara Isqath dengan Idghaam.

Walaupun siang malam kami berpulas untuk menyediakan yang terbaik, yang terbagus, tetapi masih ada yang kami terlepas pandang. Memang sunnatullah, setiap hamba-Nya pasti tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Itu saya tidak hiraukan, asalkan saya dapat memberikan yang terbaik daripada saya sendiri untuk menyiapkan tugasan ini dan membentangkan kepada rakan-rakan sekelas saya.

Cuma saya rasa seperti tidak sempurna kerana tiada wajah qiraat yang lebih khusus untuk riwayat ad-Duri an Abi 'Amru. Kebanyakkannya hanyalah yang diriwayatkan oleh as-Susi ataupun yang diriwayatkan bersama. Wajah qiraat untuk Abu 'Amru ini hanya lebih kepada idgham oleh as-Susi tetapi bacaan yang unik untuk ad-Duri tidak dapat dikeluarkan dan kebanyakkannya mengikut riwayat Hafs an 'Asim seperti al-Quran yang dibaca bebanyakkan orang Malaysia dengan cara ditahqeeqkan bacaannya.

Semoga apa yang kami bentang dapat memberikan input-input yang berguna untuk rakan-rakan sekelas saya dan diharapkan ilmu yang kami sampaikan itu diberkati.

والله أعـــــــــلـــــم بـــــــــــالصـــــــــــواب

Sesiapa yang inginkan handout untuk manhaj ini, bolehlah sms.

Tinta mencoret: Seronok juga kalau kita belajar qiraat ni. Sekurang-kurangnya kita ada pilihan untuk membaca al-Quran dalam pelbagai cara. Tinta cadangkan, eloklah kita belajar qiraat. Sekurang-kurangnya tak adalah ternganga bila mendengar finalist Akademi al-Quran baca al-Quran.

06 December 2008

Mengulangi Tragedi Highland Tower

Hari ini, berlaku lagi satu tragedi tanah runtuh di Taman Bukit Mewah, Bukit Antarabangsa, Hulu Kelang. Sebagai seorang yang membesar di Hulu Kelang, saya akan mengambil tahu segala perkara yang berlaku di kawasan tempat saya membesar dahulu.

Bukit Antarabangsa adalah salah satu daripada kawasan di Hulu Kelang yang kerap berlakunya kejadian tanah runtuh. Dan ini adalah yang terkini. Dari pagi, saya asyik terdengar bunyi siren ambulans yang lalu lalang di MRR2, betul-betul bersebelahan dengan rumah saya.

Tragedi ini sepatutnya telah membuka mata kita sejak dahulu lagi. Mana tidaknya, kawasan tragedi adalah tempat yang sama, Hulu Kelang, atau jika difokuskan lagi, Bukit Antarabangsa. Kejadian yang masih segar di ingatan saya adalah tragedi Highland Tower pada penghujung 1993. Itu adalah tragedi yang paling dahsyat yang pernah berlaku sejak Malaysia merdeka.

Hari ini, ramai 'pembesar-pembesar' turun melihat kawasan kejadian. Antaranya, YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri bersama isterinya, YAB Datuk Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor, Azmin Ali, ADUN Bukit Antarabangsa, Ketua Polis Selangor dan sebagainya. Antara langkah drastik yang diambil ialah dengan membatalkan dan menghentikan semua projek dilereng-lereng bukit. Persoalan saya, adakah arahan ini bersifat 'hangat-hangat tahi ayam' sahaja?

Kerajaan negeri Selangor yang baru telah mengeluarkan arahan seumpama ini setelah mereka berjaya membentuk kerajaan. Persoalan saya yang kedua, bagaimana pula dengan penempatan di lereng-lereng bukit? Kita dapat membatal dan menghentikan semua projek-projek yang dirancang tetapi bagaimana pula dengan kawasan sedia ada? Apakah tindakan yang diambil? Pada saya, nyawa mereka yang 'berada' di lereng-lereng bukit ini juga 'berharga' dan tidak sepatutnya dilupakan ataupun diabaikan.

Saya tidak mahu mengulas lebih lanjut berkenaan langkah-langkah yang sepatutnya diambil kerajaan negeri dan Persekutuan. Mereka mempunyai tenaga kerja yang pakar dalam bidangnya. Cuma harapan saya agar kejadian seumpama ini dapat dielakkan, sekurang-kurangnya tiada yang terkorban sekiranya ia berulang kembali.

SEJARAH TANAH RUNTUH SEKITAR HULU KLANG

10 Dec 1985
Dua buah rumah baru dua tingkat yang masih belum diduduki di Taman Melawati, runtuh ketika hujan lebat dalam kejadian 8.50 pagi.

17 Sep 1988
Sebuah rumah di Hulu Klang, ranap akibat tanah runtuh berikutan hakisan tanah.

29 Mar 1990
Kejadian tanah runtuh berlaku di Taman Setia Wangsa melibatkan 80 keluarga yang mendiami dua blok flat.

11 Dec 1993
Tragedi Highland Tower, kira-kira 1.5km daripada Taman Bukit Mewah, lokasi kejadian tanah runtuh hari ini. Tragedi ini mengorbankan 48 nyawa apabila satu (Blok A) daripada tiga blok kondominium di Taman Hillview tumbang.

25 Dec 1997
Tiga orang terbunuh selepas tertimbus di bawah runtuhan tanah dan sampah dalam satu kejadian di KM 17 Lebuhraya Ampang-Hulu Klang.

15 May 1999
Ribuan penduduk di kawasan perumahan Bukit Antarabangsa dan Wangsa Ukay di Jalan Hulu Klang terperangkap apabila tanah runtuh sepanjang 100 meter berlaku dalam kejadian 5.20 pagi yang menimbusi satu-satunya jalan keluar masuk ke kawasan perumahan berbukit itu.

24 Feb 2000
Kejadian tanah runtuh berlaku selepas hujan lebat di Kampung Sri Damai, Taman Kencana, Ampang yang mengorbankan seorang budak berusia 4 tahun.

5 Oct 2000
Satu kejadian tanah runtuh di Jalan Bukit Antarabangsa berikutan hujan lebat berterusan. Tiada yang tercedera.

20 Nov 2002
Sebuah banglo di Taman Hillview milik bekas Panglima Angkatan Tentera, Jen (B) Tan Sri Ismail Omar, yang juga Pengerusi Affin Bank, ranap setelah dirempuh tanah runtuh dari bukit bersebelahan. Isteri Ismail, Puan Sri Azizah Abdul Aziz, anaknya Hijaz, dua menantu, dua cucu serta dua pembantu rumah Indonesia terkorban dalam kejadian 4.35 pagi itu. Banglo itu hanya terletak kira-kira 300 meter dari tapak Highland Towers.

31 May 2006
Empat sekeluarga terkorban setelah tertimbus dalam runtuhan tanah yang memusnahkan 49 buah rumah di Kampung Pasir, Hulu Klang pada kira-kira pukul 4.45 petang.

Sumber: Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (BERNAMA)

Tinta mencoret: Kita sebagai rakyat patutnya faham, tepi lereng bukit kan bahaya. Janganlah kita saja cari 'nahas' buat rumah di kawasan macam itu. Jangan hanya kerana kawasan itu kawasan elite, kawasan yang ada nama, kita memilih untuk menetap di situ. Carilah kawasan yang benar-benar selamat daripada bencana alam. Kalau kita menjadi mangsa, rumah hilang, insurans sememangnya tidak boleh dituntut, (kebanyakkan insurans tak cover kemalangan berpunca daripada bencana alam) dan amat memilukan sekiranya ada insan tersayang terkorban. Fikir-fikirkanlah.

Korbankan Seminggu Demi Tugasan

Hari ini bermulalah cuti raya saya. Seminggu lamanya. Walaupun begitu, bebanan kerja dan assignments yang saya terima bagai menidakkan waktu lapang yang saya ada ini.

Dua tiga hari ini, saya bercadang untuk merehatkan minda daripada sebarang tugasan dan kerja yang berkaitan dengan kolej sebelum saya mula menyelesaikannya selepas Aidiladha ini. Terkadang saya terfikir, kelapangan yang Tuhan berikan ada kalanya kita tidak menggunakan sebaik mungkin. Mengapa ya?

Kita selalu merungut kita tidak diberikan masa yang secukupnya dalam banyak hal. Tetapi kita tidak pula melihat berapa banyak masa yang kita bazirkan dengan perkara-perkara yang tidak berkaitan. Assignment yang bertimbun kadang-kala saya lihat bagai tiada masa menyelesaikannya. Tetapi terkadang saya terfikir, bagaimana saya memperoleh masa untuk beristirehat yang berlebihan, masa untuk bermain, masa untuk melepak? Sedangkan saya perlukan masa untuk kerja-kerja dan tugasan yang wajib diselesaikan.

Alhamdulillah, kini saya sekelas dengan mereka yang menjaga kualiti kerja dan tugasan mereka dengan tidak menangguhkan segala tugasan yang mereka terima. Mahu tidak mahu, saya terpaksa mengikut rentak kerja mereka. Berbanding dengan kelas-kelas pada semester sebelum ini yang selalunya melaksanakan segala assignment last-last minutes, kebanyakkan students kelas saya kini lebih gemar menyelesaikan sesuatu tugasan lebih awal. Misalnya, tugasan praktikal dakwah kami yang baru selesai malam Jumaat lepas.

Pada asalnya, pertukaran kelas yang terpaksa saya terima ini akan menjejaskan tempoh pembelajaran saya, tetapi rupanya, ada hikmah yang tersembunyi yang dihadiahkan Allah kepada saya. Insya-Allah, saya akan menggunakannya sebaik mungkin keadaan ini.

Cuma saya khuatir satu perkara, dapatkah saya mengikut rentak ataupun sekadar 'hangat-hangat tahi ayam' sahaja? Itulah yang paling saya risaukan. Sekiranya suasana ini berjaya saya ikut dan menjadi darah daging saya, Alhamdulillah, itulah yang saya idamkan. Bagaimana sekiranya Allah tarik keadaan itu kemudian hari? Na'uzubillahi min zaalik. Semoga saya dihindarkan daripada keadaan sedemikian.

Bolehkah saya menjadi seperti mereka? Insya-Allah, saya akan usahakan.

Tinta mencoret: Hendak seribu daya, tak nak satu dalih pun cukup menyatakan tak nak...

03 December 2008

Jangan Tuduh Kami Sebarangan!

Apa bezanya antara syak dengan tuduh? Sama sahaja maksudnya. Tetapi, ada dikalangan kita yang menggunakan dua perkara ini dan berselindung di bawah satu payung kata 'tanya'.

Kami mati-mati dituduh sebagai 'pencuri telefon'. Sebab apa? Sebab kami duduk bersebelahan dengan meja si penghilang telefon. Paling menggelikan hati saya, antara kami berenam yang berada di tempat kejadian, seorang rakan saya, Salam, yang dituduh. Memang yang menuduh itu menujukan pertuduhan itu ke arahnya.

Sepanjang apa yang saya kenal, Salam tidak begitu. Dia disenangi oleh rakannya dan juga lecturer kami. Latar belakang keluarganya juga penuh dengan latar keagamaan (sememangnya agama itu tidak boleh diwariskan tetapi ia boleh dijadikan penguat terhadap peribadinya yang baik).

Saya memang berang ketika itu. Saya mengajukan pertanyaan mengenai baju yang dipakai oleh Salam. Memang pelik. Dia langsung tidak boleh memberitahu warna baju dan baju apa yang dipakai oleh Salam.

Macam inikah pertuduhan yang boleh diterima pakai? Dia langsung tidak ada pengukuhan terhadap pertuduhannya dan terus membuat pertuduhan yang boleh dikatakan goyah. Kami menyerangnya semula. Mungkin ada dikalangan yang menuduh itu sendiri yang mengambil telefon bimbitnya dan kemudiannya melepaskan tuduhan kepada kami (khususnya kepada Salam) bertujuan untuk dia melepaskan dirinya.

Keenam-enam kami adalah pelajar pengajian Islam yang berkaitan dengan al-Quran. Si 'penghilang' boleh memburuk-burukkan al-Quran ini dengan mengatakan "Orang yang selalu baca Quran pun boleh mencuri." Bagi saya, al-Quran dan akhlak seseorang jangan disamakan. Lagipun, kenyataan yang dikeluarkannya memang mahu menuduh secara total bahawa kamilah yang mencuri telefonnya.

'Panas' yang ada di dalam hati memang belum lagi terpadam. Saya masih menunggu apa tindakan mereka yang seterusnya. Sekiranya mereka cuba membuat propaganda, membuat berita mulut, saya hanya mampu berdoa agar apa yang cuba dibuat itu tidak berhasil. Sekiranya mereka cuba menggunakan kekerasan, cara saya mudah, "I see you all in court!". Berani ataupun tidak, cubalah. Kami yakin kami benar dan kami ada Tuhan yang akan membantu kami. Sekiranya mereka berasa mereka benar, buatlah sesuatu mengikut caranya, bukan menuduh kami di belakang.

Tinta berdakwat: Jangan tuduh sebarangan. Sekiranya benarlah nampak si pencuri itu, tuduhlah dengan kukuh, bukan hanya menuju pertuduhan itu tanpa hujah-hujah yang kukuh.

29 November 2008

Hampir Ke Arah Kematian

Kelmarin (27 Nov 08), seperti biasa, saya makan bersama-sama rakan-rakan tahfiz (roommates yang ambil bidang tahfiz). Betul-betul sebelum saya sempat menjamah sesuap nasi, saya terima satu sms daripada seorang kawan yang dulu sama sekolah dengan saya.



Saya dikhabarkan bahawa seorang daripada kawan kami telah kembali ke rahmatullah.

إنّا لله وإنّا إليه راجعون

Hati saya pada asalnya tidak mempercaya apa yang tercatat dalam sms itu. Sejenak berfikir. Kemudian saya membuat panggilan dan bertanyakan mengenai keshohihan berita yang diterima. Dia itu mengiyakan apa yang telah dia sampaikan dan memberitahu sumber yang diperolehinya.

Hati sebak. Walaupun arwah memang selalu menyakat saya, tetapi dia tetap kawan saya, kawan kami. Senakal-nakal dia semasa hayatnya, saya anggapnya sebagai satu lumrah seorang pelajar sekolah menengah.

Selepas menerima penjelasan daripadanya, saya terus menyebarkan berita itu kepada semua rakan-rakan saya yang mengenalinya. Walaupun begitu, hati saya tetap berasa was-was. Benarkah? Benarkah arwah kemalangan jalan raya? Rasa bersalah sebab pernah sekali 'terlepas cakap' dihadapan arwah minta dia dilanggar lori. Astaghfirullah. Ya Allah, Kau ampunilah diriku yang tersasul ketika itu. Bukanlah itu niatku yang sebenarnya kerana diriku sememangnya belum matang dalam menyusun kata-kata ketika itu...

Selepas saya forward berita itu, bertalu-talu mesej masuk. Saya dihujani pelbagai soalan dan ada yang minta didetailkan maklumat yang saya beri. La budda (mahu tak mahu), saya terpaksa bertanya sendiri kepada ibu si arwah.

Ibu si arwah mengesahkan berita itu. Saya tak terkata. Jadi, memang benar. Pada masa makan itu juga, saya buat plan untuk ke majlis pengkebumian jenazahnya.

Jumaat (28 Nov 08), saya rancang akan ke kubur di mana arwah akan disemadikan. Itu pun selepas kelas ganti yang tamat jam 12.20 tengah hari. Selepas kelas, saya diberitahu bahawa jenazah sudah selamat dikebumikan.

Terkilan kerana saya tidak sempat memberikan penghormatan terakhir. Apapun, saya tetap menghadiahkan al-Fatihah buat arwah. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Amin.

Dalam kenangan:
Zainul Ariffin Nasrol 1988-2008

Tinta berdakwat: Tuhan lebih sayangkan dirinya. Sebab itu Dia panggil lebih awal. Yang masih tinggal, insaf cepat-cepat. Takut-takut kalau Allah beri kita istidraj, dipanjangkan nyawa kita tapi hidup penuh dengan noda dan kemungkaran, Na'udzu billah.

27 November 2008

Subhanallah! Maha Indah...


Seperti biasa, hari ini saya ke kuliah setelah 2 hari mc. Rasa macam semangat belajar itu dah hilang (hehehe, sebab dah cuti sakit lama sangat).

Saya masuk ke kelas Ilm al-Qiraat yang diajar oleh Syeikh Abdul Rahman Abdul Ghani al-Haj. Seperti biasa, kami mendalami ilmu-ilmu Qiraat (ala... macam dalam rancangan Akademi al-Quran tu). Tapi kami hanya belajar asas-asasnya sahaja.

Perbincangan kami kemudiannya masuk kepada hikmah-hikmah kenapa Allah subhanahu wa ta'ala menurunkan pelbagai jenis Qiraat dalam pembacaan Quran.

Subhanallah. Sungguh indah susunan ayat al-Quran ini. Dalam satu kalimah sahaja, Dia mampu memberi lebih daripada satu hukum dan memberi kita banyak pilihan dan juga rukhsah (keringanan) dalam beribadat.

Itu baru belajar Qiraat, belum lagi kalau kita belajar ilmu bahasa arab (nahu, sorof, balaghah dan sebagainya) yang ternyata lebih terserlah keindahan bahasa yang digunakan dalam susunan kalam Allah yang Maha Agung itu.

Subhanallah... Maha Indah Kalam-Mu...

Tinta berdakwat: Sekali imbas atau kita tengok aje ayat Quran tu, memanglah kita tak nampak hidayah-Nya. Sebab itu kita kena belajar. Pihak orientalis tu, diorang bukannya belajar Quran, just terjemah ikut dan je. Sebab tu lah boleh jadi berbelit, sampaikan lidah diorang pun turut berbelit juga...

23 November 2008

23 November di Hatiku

Hari ini (23 Nov 2008) saya menerima 3 jemputan kenduri dari rakan-rakan saya. Maaflah sebab saya hanya dapat memenuhi satu jemputan sahaja. Itu pun saya masih belum buat keputusan sama ada jadi pergi ataupun tidak (post ini ditaip pada sebelah pagi manakala rancangan saya ke kenduri pada sebelah petang).

Menyebut nombor 23 ini, ada yang istimewa buat family saya berkaitan dengannya. Cuba perhatikan tarikh lahir dalam family saya ini.

Ayah: 23 Mei
Mak: 20 Oktober
Sulung: 18 Ogos
Kedua: 23 Februari
Ketiga: 23 Oktober
Keempat: 23 November


Cukuplah saya senaraikan setakat yang keempat sahaja. Unik tak tarikh-tarikh lahir family saya? Hehehe... Yang keempat itu sayalah. Happy birthdaylah buat diriku (masuk bakul angkat sendiri).

Ramai rakan-rakan saya tidak mengetahui tarikh 'keramat' ini. Baguslah. Senang saya mengenalpasti perbezaan antara sahabat sejati, rakan sepermainan, dan kawan kenalan. Diri saya sendiri menyimpan tarikh-tarikh lahir sebahagian besar mereka (dan ada juga yang dah terhafal).

Bila bercerita mengenai birthday, saya kurang berminat mengadakan birthday party, walaupun pada skala yang kecil (dibuat secara kecil-kecilan). Antara sebab saya tidak menyukai birthday party adalah kerana birthday cakenya. Harganya kadang-kadang mencecah sekitar RM50 (kek yang murah tak sedap). Selain itu, suasana di dalam rumah yang sudah 10 tahun tidak menyambut birthday party sebab ayah saya dah bertukar idologi politik (huh, tukar parti pun boleh menukar cara hidup?).

Pada sayalah, birthday party tidak menjadi kesalahan. Kita mengucapkan 'selamat' (walaupun kita selalu mengucapkan 'selamat' melalui "assalamualaikum") kepada sanak saudara, sahabat handai dan menyenangkan hati mereka. Bukankah itu juga satu kebajikan? Cumanya jangan diikut cara barat dalam menyambut birthday. Adaptasi serta tapisi sambutan itu kepada cara Islam (sebagaimana para ulama nusantara terdahulu yang mengadaptasi dan menapis unsur-unsur Hindu ke dalam budaya orang Melayu Islam) manakala budaya yang tidak bertentangan dengan Islam, tidak salah diteruskan.

Sekiranya kita amati birthday, kita akan tersentak dengan sambutan ini kerana kita sudah makin hampir dengan tarikh kematiannya. Sambil menyambut birthday, kita lakukanlah ibadat-ibadat yang dapat mengingatkan diri kepada kematian. Saya sendiri selalu alpa dengan kehidupan sehingga meninggalkan Dia dalam banyak urusan. Sejak 2-3 bulan kebelakangan ini, Dialah yang 'menghentak' hati saya agar 'tersentak' daripada kelalaian dunia dengan cara kematian (ramai yang meninggal), 'pengugutan' ke arah kematian (huhuhu, tersangkut di dalam lif di ketinggian tingkat 12 pada hari raya pertama), dan yang terakhir dengan birthday ini.

Ya Allah, diriku benar-benar lari dari-Mu, sedangkan Engkau secara berterusan mencurahkan kasih-Mu yang agung kepadaku. Maafkanlah diriku ini. Berikanlah aku tempoh agar dapat aku perbaiki kelemahan diri. Iringilah hidupku dengan inayah dan hidayah daripada-Mu. Panggillah diriku ketika aku benar-benar bersih, supaya aku dapat berhadapan dengan Maharaja Maha Agung dalam keadaan aku ceria dan berseri, Dia meredhaiku dan aku diredhai-Nya.

Tinta mencoret: Selamat ulangtahun hari kelahiran kepada penulis. Tinta akan sentiasa berdakwat dan akan berteruskan berada disisimu untuk dicoretkan.

22 November 2008

Mereka yang Mengaku Nabi




Dalam al-akidah al-Islamiyyah, nabi Muhammad saw adalah khatimul anbia' (penutup segala nabi). Ia bersesuaian dengan firman Allah Ta'ala:

ما كان محمد أبآ أحد من رجالكم ولـكن رسول الله وخاتم الأنبيــن وكان الله بكل شيء عليما
Muhammad itu sekali-kali bukanlah seorang bapa daripada seorang lelaki di antara kamu, tetapi dialah utusan Allah dan penutup sekalian nabi. Dan Allah Maha Mengetahui setiap sesuatu. (AQ 33:40)
Namun, masih ada manusia yang sanggup mengaku sebagai nabi yang diutus Allah setelah kewafatan baginda. Bahkan, semasa hanyat baginda, sudah ada yang mengaku sebagai nabi. Jumlah mereka terlalu ramai. Di sini saya menyenaraikan sebahagian daripada mereka.

1. MUSAILAMAH AL-KAZZAB dan isterinya

Musailamah mengaku nabi saat Rasulullah masih hidup. Ia daripada kalangan bani Hanifahdi Yamamah. Isterinya, SAJJAH BINTI AL-HARITS daripada kalangan bani Tamim, juga turut mengaku sebagai nabi.

Dalam riwayat, saat mempersuntingkan Sajjah, Musailamah memberikan mas kahwin berupa cuti solat Asar kepada keluarga Sajjah (sungguh pelik...).

Setelah Rasulullah saw wafat, mereka berdua semakin berleluasa dalam menyebarkan pemahamannya. Khalifah pertama, Sayyidina Abu Bakar as-Siddiq "kepanasan" melihat gerakan mereka. Usaha pertama yang beliau buat adalah dengan mengajak pengikut-pengikut Musailamah dan isterinya kembali ke pangkuan jalan. Malangnya, ajakan itu ditolak mentah-mentah daripada mereka.

Ini menyebabkan Abu Bakar mengerahkan pasukan tentera yang terdiri daripada kaum Muslimin (pada ketika itu, masih belum wujud tentera tetap) untuk memerangi mereka. Pertempuran ini dikenali sebagai Perang Yarmuk. Dalam peperangan ini, Musailamah berjaya dibunuh oleh Wahsyi bin Harb manakala isterinya terselamat. Sajjah pada akhir hayatnya bertaubat dan kembali ke pangkuan Islam.

2. ASWAD AL-'ANSI (AILAT BIN KA'AB BIN AUFF AL-'ANSI)

Aswad berketurunan Habsyah dan tinggal di Jazirah Arab (semenanjung Tanah Arab). Digelar sebagai Aswad (hitam) kerana warna kulitnya hitam. Aswad memiliki minat dalam hal perbomohan serta mahir melakukan sihir.

Aswad mengaku menjadi nabi semasa Rasulullah saw berada di penghujung hanyat dan diserang penyakit. Dia juga memiliki lidah yang petah berkata-kata. Ini membuatkan ramai orang awam yang percaya kata-katanya.

Ajaran Aswad berjaya berkembang sehingga ke Yemen. Dia juga mengaku bahawa malaikat telah memberikan wahyu mengenai perkara-perkara ghaib. Namun Aswad berjaya dibunuh oleh umat Islam menjelangnya kewafatan baginda.

3. MIRZA GHULAM AHMAD

Lahir di Qadian, wilayah Punjab, utara India. Berasal daripada keluarga Muslim, namun keluarganya suka membuat khianat terhadap Islam dan negerinya sendiri.

Semasa penjajah Inggeris menceroboh India, umat Islam di situ berhempas pulas menyekat kemaraan penjajah, sedangkan Mirza menjadi salah seorang daripada tali barut mereka. Sikap Mirza yang pro-Inggeris digunakan sebaiknya oleh penjajah untuk membuat gerakan. Pada tahun 1900, tertubuhlah gerakan Ahmadiyyah di mana Mirza diangkat menjadi nabinya.

Ajaran Ahmadiyyah sungguh pelik. Mereka mempercayai bahawa Allah juga berpuasa dan mendirikan solat seperti kita (memang pelik). Tambah memelikkan lagi, Allah turut tidur, membuat maksiat dan melakukan seks (astaghfirullah al-Azim). Mirza turut mendakwa, kenabian belum lagi terputus setelah diutusnya nabi Muhammad saw dan turut mendakwa dialah nabi yang paling agung dan paling utama daripada kalangan nabi sekeliannya.

Menurut Hasan bin Mahmud Audah, menjelang akhir hanyatnya, Mirza menderita sakit kronit. Pengikut-pengikutnya sudah kembali ke pangkal jalan dan bertaubat. Selama sakitnya, dia membuang air kecil dan besar di pembaringannya. Ia berlarutan selama berminggu-minggu dan akhirnya meninggal dunia di tempat tidurnya.

4. MIRZA ALI MUHAMMAD RIDHA ASY-SYAIRAZI

Mirza Ali ialah seorang Yahudi yang menyamar sebagai seorang Muslim, tinggal di Iran. Pada tahun 1844, Mirza Ali mengisytiharkan dirinya sebagai seorang nabi dan menggelarkan dirinya 'al-Bab' (pintu). Yakni, pintu bagi mazhab Syiah atau seluruh umat Islam yang akan menyatu-padukan mereka bersama imam yang ditunggu kedatangannya di akhir zaman.

Ajaran Mirza Ali yang paling popular ialah menyatu-padukan agama dengan mengajak manusia keluar daripada agama masing-masing dan membentuk satu agama yang baru. Menurutnya, tiga agama utama dunia, juga agama samawi (agama dari langit), Islam, Kristian dan Yahudi adalah benar dan datang daripada Allah. Selain itu, Mirza Ali turut mengharamkan jihad.

Disebabkan ajarannya itu, pada tahun 1850, Mirza Ali dijatuhkan hukuman mati oleh kerajaan Iran ketika itu yang dipimpin oleh Shah Tibriz. Sementara itu, para pengikutnya melarikan diri ke Turki dan Palestin.

5. THULAIHAH BIN KHUWAILID

Thulaihah merupakan seorang dukun yang sangat disegani oleh kaumnya. Ketika Rasulullah saw wafat, ia mengaku sebagai nabi yang menggantikan Rasulullah saw. Ia menciptakan ajarannya yang baru. Menurutnya, manusia tidak wajar sujud ketika solat.

Katanya "Kepala dan wajah yang diciptakan Tuhan bukan untuk dihina dengan mencium tanah lima kali seharian dan semalaman." Dia turut menghapuskan kewajipan zakat terhadap orang kaya.

Dia pernah menghadap Sayyidina Abu Bakar di Madinah. Ia meminta Abu Bakar mengakui tarafnya sebagai nabi baru dan hidup bersama saling menghormati. Permintaan itu ditolak dengan tegas. Ketika itu juga Abu Bakar mengeluarkan perintah memerangi Thulaihah dan pengikutnya kepada para sahabat. Maka terjadinya peperangan antara kaum Muslimin dengan pengikut Thulaihah. Pengikut Thulaihah berjaya ditumpaskan akhirnya.

6. LIA AMINUDDIN

Lia Aminuddin atau Lia Eden lahir di Surabaya 21 Ogos 1947. Ibunya bernama Zainab manakala ayahnya bernama Abdul Ghaffar Gustaman, seorang peniaga dan daie (pendakwah).

Ketika berusia 19 tahun, Lia berkahwin dengan Aminuddin Day, pensyarah Universiti Indonesia. Aktiviti harian Lia adalah suri rumah tangga dan menguruskan 4 orang anaknya. Dia juga mahir menggubah bunga di rancangan TVRI.

Pada akhir 1995, Lia mengaku bertemu dengan malaikat Jibril dalam solatnya. Sampai sekarang dia mengaku menerima bimbingan dan pengarahan daripada Jibril, termasuk mengeluarkan kenyataan bersifat kontroversi, menurutnya itu atas perintah Jibril.

Pada tahun 1998, Lia mendakwa dirinya sebagai Imam Mahdi (orang perempuan mengaku sebagai Iman Mahdi?) yang menciptakan keamanan dan keadilan dunia. Ia kemudiannya mengajarkan ajaran Salamullah. Salah satu ajarannya ialah menganggap semua agama adalah benar. Kerana dituduh ajaran sesat, Kerajaan Indonesia menjatuhkan hukuman penjara terhadapnya pada tahun 2005.

7. AHMAD MOSHADDEQ (ABDUSSALAM)

Moshaddeq ialah pengasas aliran al-Qiyadah al-Islamiyah. Moshaddeq mengaku sebagai nabi setelah melakukan meditasi di gunung Bunder, Bogor, Jawa Barat selama 40 hari 40 malam. Kemuncaknya pada malam ke-40, tepat pada 23 Julai 2006, Moshaddeq mendakwa mendapat wahyu daripada Allah.

Ajaran yang dibawanya diisytiharkan sesat oleh Majlis Ulama Indonesia. Antara kesesatan itu ialah solat lima waktu dalam sehari diganti dengan satu waktu, iaitu solat malam (ataupun qiamullail).

Tinta mencoret: Tu semua tokoh sesat dari luar negara. Dalam negara kita pun ada juga. Ayah Pin dengan 'Rasul Melayu' atau namanya Kahar. Jadi nabi tapi perangai macam sial. Ops... Terlepas pula bahasa sensitif. Tapi itulah hakikatnya... Semuanya memang tidak berguna...

Obama Atau Mc Cain?


"Kau sokong Obama ke?" Itulah antara lontaran rakan-rakan saya ketika saya meletakkan gambar Obama dalam ruangan sebuah laman komuniti maya. Saya tidak pernah terlintas menyokong mana-mana pihak dalam pilihanraya Presiden Amerika Syarikat, cuma mengambil tahu mengenainya sahaja.

Di Amerika, hanya pihak yang berjaya melobi pihak Yahudi sahaja yang akan berjaya. Kaum Yahudi Amerikalah yang menjadi penentu arah tuju pentadbiran dan perjalanan politik. Mahu tidak mahu, politikus Amerika MESTILAH berjaya memenangi hati-hati mereka untuk menggenggam kuasa.

JADI, HARAPAN MELIHAT HUBUNGAN ISLAM-BARAT UNTUK PULIH AKAN PUNAH?

Pada saya, ya. Obama dalam siri kempennya hanya berhasrat untuk memulihkan sistem ekonomi kapitalis Amerika. Tiada dinyatakan hasratnya membuang perasaan Islamophobia di kalangan non-Muslims di Amerika.

Air keruh bertambah legam bila Obama berhasrat melantik Pengarah Urusan Rumah Putih daripada kalangan orang yang fanatik dengan Yahudi, anak kepada pengganas Zionis yang pernah melakukan pembunuhan beramai-ramai terhadap bangsa Palestin.

Adakah ini akan menjernihkan air yang keruh? Saya yakin tidak dan ia mungkin menambahkan lagi keruhnya.

Kedudukan saya hanyalah mengambil tahu hal-hal dan perkembangan semasa dunia. Ia sedikit sebanyak memberikan kesan kepada kita, sama ada kesan terhadap politik, ekonomi, budaya dan sebagainya. Tidak terlintas mahu menyokong Obama melainkan beliau seorang Muslim dan mampu membuat Dewan Kongres dan Dewan Senat Amerika menggubal dasar luar yang mesra Islam.

Tinta mencoret: Yang paling tinta suka tang Amerika la ni, keruntuhan ekonomi depa. Baguih bona la... Moga-moga sistem ekonomi dan kewangan Islam berjaya menambat hati para pelabur. Mai la pakat ramai-ramai melabur kat Malaysia nih...

05 November 2008

Pengurus Besar PKNS Wajib Orang Melayu?


Baru-baru ini, Dato' Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim melantik Low Siew Moi sebagai pemangku Pengurus Besar Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS). Ekoran daripada perlantikan tersebut, seramai 200 orang ahli Kesatuan Pekerja-pekerja PKNS berpiket di hadapan pejabat besar PKNS kerana membantah perlantikan tersebut. ADUN Kampung Tunku, Lau Weng Sang kemudiannya membuat cabaran kepada mereka yang tidak berpuas hati dengan pelantikkan tersebut supaya meletak jawatan kerana pelantikan tersebut adalah keputusan muktamad Menteri Besar sendiri.

Alasan mereka yang membantah pelantikan tersebut adalah kerana Lau Weng Sang bukanlah seorang Bumiputra (atau lebih tepat lagi, bukan orang Melayu). Pelantikan tersebut dikhuatiri akan menjejaskan usaha meningkatkan sosio-ekonomi orang Melayu di Selangor.

Sebelum kita melangkah lebih jauh lagi, marilah kita sama-sama mengenali secara ringkas PKNS ini.

PKNS telah ditubuhkan pada 1 Ogos 1964 di bawah Enakmen Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor, 1964 sebagai badan berkanun dan agensi pembangunan peringkat negeri bertujuan mengisi kemerdekaan menerusi pengagihan dan penggalakkan pertumbuhan sosio-ekonomi ke seluruh negeri Selangor berpandukan dasar-dasar kerajaan negeri dalam mewujudkan kestabilan, keharmonian dan keadilan sosial bagi mencapai wawasan negara. Harapan ini dilaksanakan menerusi pembangunan hartanah, pembangunan perdagangan, pembangunan perindustrian dan pelaburan.

Objektif penubuhan PKNS adalah:

Pertama, menggalak, memaju dan membangun kawasan kediaman, perindustrian, perdagangan, pusat pertumbuhan baru, pertanian dan menjalankan aktiviti-aktiviti seumpamanya serta aktiviti-aktiviti lain yang dibenarkan.

Kedua, melaksanakan semua dasar kerajaan yang melibatkan pembasmian kemiskinan dan penyusunan semula masyarakat.

Ketiga, meneroka dan menyertai bidang-bidang pelaburan dan perdagangan untuk mewujudkan penyertaan ekuiti dan pengurusan Bumiputra yang berkesan dalam perindustrian dan perdagangan.

Keempat, menyediakan landasan ke arah mewujudkan Masyarakat Perdagangan dan Perindustrian Bumiputra selaras dengan Dasar Pembangunan Nasional.

Secara rambanglah, penubuhan PKNS adalah untuk meningkatkan sosio-ekonomi dan membasmi kemiskinan di Selangor. Tiada dinyatakan bahawa PKNS hanya untuk menaiktaraf kehidupan Bumiputra (orang Melayu) secara total.

Lagipun, perlantikan Low Siew Moi hanyalah sebagai pemangku dan bukannya secara tetap sementara menunggu pelantikan Pengurus Besar yang sesuai. Pada saya, Tan Sri Khalid sendiri mahir tentang selok-belok ekonomi dan pengurusan sesebuah syarikat. Saya pasti beliau mempunyai pertimbangannya yang tersendiri dalam pelantikan tersebut.

Mengapa perlu dipersoalkan bangsa orang yang dilantik itu? Kita sepatutnya mempersoalkan perlaksanaan amanah yang digalas, bukan warna kulit. Mengapa perlu kita bersifat demikian? Adakah Allah menciptakan bumi bertuah Malaysia ini hanya untuk orang Melayu sahaja? Tidak. Kita disuruh bercampur dengan orang yang bukan sebangsa dan seagama dengan kita. Tidak perlulah dilabelkan dia sebagai orang Cina, tidak boleh memegang jawatan tertinggi dalam perbadanan tersebut. Perbuatan ini dianggap zalim dalam Islam. Walausiapapun dia, sekiranya layak, dia berhak menduduki jawatan tersebut berbanding orang Melayu. Selama ini pun, orang Melayu di Selangor tidak mendapat pembelaan sewajarnya. Ada antara mereka 'disodok' rumahnya kerana didakwa mendiami di atas tanah rizab kerajaan. Di manakah pembelaan yang dilaung-laungkan selama ini?

Jangan kita berfikir, apa yang tidak sama dengan kita itu teruk. Fikirkan secara rasional, bukan menambahkan lagi sentimen anti kaum, racist, dan sebagainya. Natijahnya, kita juga yang rugi di balik hari nanti.

Tinta berdakwat: 200 orang yang berpiket ni mesti kecewa tidak dilantik sebagai Pengurus Besar PKNS. Buat kerja kalau nak balasan dunia, macam ni lah jadinya.

24 October 2008

Sosial Contract

Baru-baru ini, Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah ada mencadangkan satu matapelajaran baru perlu diwujudkan untuk memberikan satu pemahaman kepada generasi muda mengenai sosial contract. Saranan ini kemudiannya disambut baik dua tiga daripada barisan menteri persekutuan dan berharap ia dapat diwujudkan segera.

Pada sayalah, saya sendiri tidak memahami apakah itu sosial contract yang menjadi bual bicara pihak media selepas 8 Mac. Pada sayalah, hak ekslusif kaum Melayu dan bumiputra sememangnya sudah diiktiraf dan dipelihara oleh Perlembagaan Persekutuan yang merupakan undang-undang tertinggi di Malaysia. Mengapa perlu dibincangkan lagi? Sekiranya perkara itu tidak cuba digubal parlimen, selagi itu ia dijamin Perlembagaan.

Saya sendiri tidak bersetuju apabila ia cuba disentuh kerana ia adalah hak kaum Melayu dan telah dipersetujui oleh 'ketua-ketua' kaum-kaum lain ketika merangka Perlembagaan sebelum kemerdekaan dahulu. Jadi, ia juga 'persetujuan' oleh semua pihak sebelum Tanah Melayu mencapai kemerdekaan dan ia diteruskan ketika ditubuhkan Persekutuan Malaysia.

Mereka menyatakan bahawa mereka dilayan dengan tidak adil sekiranya sosial contract ini terus dilaksanakan. Persoalannya, bahagian manakah yang dinyatakan tidak adil itu? Adakah mereka dilarang daripada menuntut ilmu? Adakah mereka dilarang bekerja dan memperoleh jawatan tinggi? Adakah mereka diasingkan daripada menikmati arus kemajuan? Adakah mereka...?

Saya bukanlah seorang yang racist yang sengaja menimbulkan perkara ini. Tetapi jangan cuba diusing perkara-perkara sensitif yang boleh meninggalkan parut dalam perasaan orang-orang Melayu dan Bumiputra lain.

Contohnya gagasan Malaysian Malaysia yang dilaung-laungkan sesetengah pihak. Adakah mereka yang bukan Melayu dan Bumiputra bukan orang Malaysia? Mereka juga warganegara Malaysia. Mereka juga dijamin dalam Perlembagaan. Mengapa perlu lagi gagasan itu? Adakah Malaysia ini khusus untuk orang Melayu dan kaum Bumiputra sahaja?

Orang Cina, sekiranya mereka berasa ditindas, sekurang-kurangnya mereka mempunyai pilihan untuk menjadi warganegara negara China yang jauh lebih hebat daripada Malaysia. Mustahil China menolak permohonan mereka yang sebangsa. Juga India. Mereka juga boleh meminta pertolongan daripada India sebagaimana yang dibuat Hindraf. Kalau orang Melayu? Orang Bumiputra Sabah dan Sarawak? Di manakah bantuan yang diharapkan? Daripada Brunei, tanah sekangkang kera? Daripada Indonesia yang kucar-kacir? Daripada selatan Thai dan selatan Filipina yang sememangnya dinafikan hak mereka untuk mendapatkan kuasa autonomi? Inilah tanah asal kaum Bumiputra, juga orang Melayu.

Konklusinya senang. Kita hidup di Malaysia ini, hormati satu sama lain. Perlembagaan Persekutuan telah menetapkan itu dan ini bertujuan mengelakkan persengketaan kita kemudian hari. Jangan cuba diubah apa-apa. Non-bumiputra bebas merayau di dalam Malaysia, cumanya jangan diusik adat-adat dan perkara-perkara yang melibatkan kuasa Raja-raja Melayu, itu sahaja. Mereka lambang daulatnya negara kita, negara Malaysia yang dicintai.


Tinta mencoret: Raja tonggak kedaulatan Malaysia. Kalau bidang kuasa Raja-raja pun cuba dikacau, bagaimana Malaysia akan aman? Kalau nak berpolitik pun, jangan sampai diganggu peranan Raja-raja. Tinta pantang benar kalau Raja-raja dicemari keinginan mereka ini. Berpolitiklah, berdaganglah, bekerjalah, belajarlah dan sebagainya tetapi jangan cuba diusing mengenai hak orang Melayu yang juga dibawah payungan Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja Melayu.

21 October 2008

Malaysia Negara Islam ke?

Di mata dunia, Malaysia dicanang-canangkan sebagai sebuah 'negara Islam contoh' dan sepatutnya dijadikan sebagai role model oleh negara-negara Islam lain. Pemacuan ekonominya yang stabil dan meningkat, sifatnya yang terbuka dalam banyak perkara, dan pembangunan yang tidak henti-henti.

Benarkah?

Malaysia negara Islam contoh?

Saya mungkin akan katakan ya sekiranya perkataan Islam itu dibuang tetapi akan mengatakan tidak pada ungkapan itu.

Mengapa tidak? Bukankah kita memilik bangunan berkembar tertinggi di dunia, Petronas Twin Tower, SMART Tunnel yang dikagumi dunia, Masjid Kristal dengan Taman Tamadun Islamnya, Jambatan Pulau Pinang. Bukankah kita juga yang mengasaskan OIC pada zaman Tunku dahulu, memperkenal konsep Islam Hadhari, mengajurkan Moonsun Cup, F1, dan Musabaqah al-Quran Antarabangsa, sebagai tuan rumah kepada pelbagai persidangan antarabangsa, NGO, badan-badan korporat dan sebagainya. Tidakkah ia cukup membuktikan negara kita sebagai sebuah negara Islam contoh?

Tidak sama sekali!

Kita lihat kepada konteks perlaksanaan Islam itu sendiri. Adakah kesyumulan Islam itu melitupi seluruh Malaysia? Tidak.

Islam mengharamkan arak.
Tidak dinafikan adat kaum lain yang menggunakan arak dalam hidangan mereka. Tetapi adakah ia kawal daripada digunakan oleh umat Islam? Tidak.Nampakkah penghayatan Islam dalam isu ini? Tidak. Contohnya jelas di depan mata. Kilang arak yang besar di tepi Federal Highway (kilang arak Anchor dan Carlberg) di Shah Alam. Tidakkah cukup sekiranya hanya dibenarkan sebuah kilang sahaja? Arak boleh diperoleh di kedai serbaneka 24 jam dan pasaraya besar dan dijual secara terang-terangan tanpa larangan membelinya. Adakah pihak pengurusan kedai dan pasaraya terbabit melarang keras umat Islam membelinya? Tidak. Kesimpulannya, arak masih lagi boleh diminum oleh masyarakat Muslim

Islam mengharamkan judi.
Setakat saya tahu, tiada satu pun agama yang menggalakkan perjudian. Oleh itu, apakah alasan yang membolehkan kita membenarkan beroperasinya kedai judi dan nombor ekor? Sesiapa sahaja boleh berjudi dan menikam nombor. Walaupun jabatan agama selalu membuat serbuan tetapi ia tidaklah menyeluruh kerana pelbagai faktor. Contohnya pun jelas. Nun di atas bukit di Pahang (dari timur laut KL boleh dilihat jelas kompleks judi ini). Tidak cukup dengan satu 'kompleks judi besar', dibenarkan juga 'cawangan-cawangan kecil' judi beroperasi di seluruh negara! Kesimpulannya, masyarakat Islam masih boleh membeli judi walaupun 5 peratus daripada mereka ditangkap pegawai agama.

Islam melarang berlaku zalim dan tidak adil sesama makhluk.
Adilkah kita? Dalam banyak hal, memang kita nampak 'adil' tetapi sebenarnya tidak. Mengapa seorang ahli politik daripada parti kerajaan tidak dikenakan tindakan polis kerana mencetuskan ketegangan kaum tetapi dikenakan ISA terhadap ahli politik pembangkang, blogger yang tidak sehaluan dengan kerajaan dan media? Adakah ia adil? Adilkah kita sekiranya 'mengongkong' media daripada menyiarkan berita-berita daripada pihak yang tidak sehaluan dengan kita? Adakah ia adil? Adilkah kita membina sebuah masjid yang berkilauan di salah sebuah negeri miskin di negara kita? Adakah ia adil? Adilkah kita sekiranya merampas hak kekayaan sesebuah kawasan yang dhaif? Adakah ia adil? Adilkah kita sekiranya menahan individu selama bertahun-tahun lamanya tanpa dibuktikan mereka bersalah? Adakah ia adil? Kesimpulannya, fikir sendirilah, adil ataupun tidak.

Islam melarang mengaibkan seseorang.
Untuk mendapatkan kuasa, sesetengah pihak sanggup mengaibkan lawannya dengan pelbagai tuduhan liar yang tidak lagi dibuktikan kebenarannya. Termasuklah tuduhan terhadap lawannya yang menghadapi pertuduhan mahkamah. Sekiranya benar lawannya melakukan perkara yang begitu mengaibkan, adakah kita berhak menghebahkannya kepada masyarakat umum? Masyarakat umum hanya perlu mengetahui tahap keimanan seseorang dan kebolehannya memimpin negara sebagai maklumat untuk mereka memilih pemimpin mereka, bukannya aib individu tersebut. Bukan sekadar ahli politik sahaja, pegawai agama turut mengaibkan ahli maksiat dengan mendedahkan kepada umum wajah-wajah mereka yang ditahan dalam serbuan. Kita tidak boleh mengaibkan mereka sebegitu kerana mereka belum diputuskan mahkamah bahawa mereka bersalah. Mereka tetap memiliki maruah walaupun mereka melakukan maksiat. Barangsiapa yang menutup aib saudaranya, percayalah Allah akan menutup aibnya di akhirat kelak. Kesimpulannya, adakah pasti maruah kita dijaga dan tidak akan diaibkan? Saya tidak berasa demikian.

Islam melarang program berunsurkan kemungkaran.
Tidak dinafikan banyaknya program dakwah di Malaysia tetapi ia tidak dapat menandingi program dan fiesta maksiat yang 1000% lebih banyak daripada yang baik. Hanya satu program makruf atau dakwah yang kecil dalam sepuluh pesta maksiat yang berganda hebatnya. Adakah ia dapat menyemai kesyumulan Islam itu? Tidak. Lihatlah. Tidak putus-putus program realiti hiburan yang akhirnya melahirkan lebih banyak 'anak-anak didikan syaitan' dan bersama mereka meninggikan 'syiar' kemaksiatan. Sifat universal Islam itu sendiri malap apabila program-program hiburan dan kesenian itu tidak ditiupkan ruh Islam dan hanya mengikut hawa nafsu semata-mata. Akibatnya, timbullah budaya pergaulan bebas lelaki dan perempuan yang turut menyebabkan lahirnya anak luar nikah. Tidakkah kita berasa bersalah membiarkan aktiviti maksiat mengiring kehidupan seharian kita? Kesimpulannya, Malaysia mengamalkan amar makruf wa munkar (menyuruh kepada kebaikan dan kemungkaran).

Apa yang saya coretkan hanyalah secoret asas-asas dalam Islam itu sendiri, tanpa melangkah kepada perkara yang lebih berat seperti hudud dan perjalanan siasah yang lebih bersih. Kita sendirilah yang menilai sama ada Malaysia sebagai negara Islam yang boleh dijadikan role model kepada negara Islam yang lain ataupun tidak.

والله أعـــــــــــــــلـــــــــــم بالصــــــــــواب

Tinta mencoret: Bak kata Nabil, "Lu fikirlah sendiri." Malas nak ulas banyak-banyak, nanti kena 'gam'. Kita sama-samalah baiki keadaan yang 'nazak' ini dengan menggantikannya dengan sinar Islam agar negara kita dapat menjadi seperti apa yang kita canang-canangkan selama ini, Cemerlang, Gemilang dan Terbilang.

17 October 2008

Sepetang di Klinik Kesihatan

Semalam saya membuat pemeriksaan telinga di Klinik Kesihatan AU2 di Taman Keramat. Asalnya, saya pergi ke klinik pada waktu pagi tetapi saya diberitahu ibu saya, kebiasaannya lebih ramai orang ke klinik kerajaan pada waktu pagi berbanding petang. Saya turutkan kata-katanya dan pergi membuat pemeriksaan pada sebelah petang.

Saya tiba sekitar 2.15 petang dan mengambil nombor untuk pendaftaran. Janggal juga rasanya membuat pemeriksaan kerana kali terakhir ialah sebelum saya masuk ke kolej untuk membuat pemeriksaan kesihatan manakala kali terakhir mendapatkan rawatan pada awal 2006 kerana terlibat dalam kemalangan jalan raya. Tetapi, kedua-duanya di klinik swasta, bukannya di klinik kerajaan. Setahu saya, sejak ibu bapa saya berkerja di bidang swasta, saya tidak pernah mendapatkan rawatan di klinik atau hospital kerajaan melainkan sekali ketika saya bersekolah asrama dahulu.

Saya mengambil nombor untuk pendaftaran. Nombor 182. Sekarang nombor 160. Sekejap lagi dia panggillah tu. Risau melihat orang yang memenuhi tempat duduk menunggu. Hampir 80% tempat duduk penuh.

Hanya 21 orang sebelum saya untuk berdaftar bertemu doktor. Sangkaan saya 21 orang itu tidaklah begitu lama kerana ia hanyalah proses pendaftaran sahaja, tetapi sangkaan itu meleset. Polisi Kementerian Kesihatan mengutamakan warga emas berumur 60 tahun ke atas untuk mendapatkan layanan istimewa. Mereka didahulukan atas faktor usia. Panas membara dibuatnya. Masakan mereka yang lewat didahulukan. Tetapi saya berfikir positif untuk menenangkan hati. Mereka yang tua memang wajar didahulukan.

Saya mencari perkara lain untuk difikirkan kerana tidak mahu melayan perasaan tidak puas hati terhadap 'polisi mesra warga tua' itu. Saya perhatikan sekeliling klinik ini, kemas dan bersih. Cuma dekorasinya tidak berkenan di hati saya, tidak seragam. Ada notis yang ditampal dengan kertas berwarna kuning, ada yang biru, hijau, bermacam jenis warna. Dan kertas notis itu hanya di'liminate'kan sahaja. "Lorong warga emas", "Pemeriksaan Darah", "Bilik 3 Kuning" dan sebagainya.

Hmm... Lantaklah. Mengapalah perlu saya berfikir berkenaan dekorasinya. Itu terpulanglah kepada bahagian pengurusan. Daripada dekorasi, terlintas di kepala, mengapa tidak klinik ini dibesarkan? Saya bandingkan klinik ini dengan klinik desa di Kampung Salak Tinggi. Klinik di Salak Tinggi itu lebih luas, 2 tingkat dan ia baru (ketika saya pergi dahulu) sedangkan klinik ini sudah lama dan sempit. Mengapakah kawasan kampung lebih besar kliniknya dan tidak di kawasan bandar yang kapasiti penduduknya lebih padat? Sedangkan kawasan klinik yang luas itu boleh digunakan untuk membina sebuah lagi klinik kesihatan yang seumpama dengan Klinik Salak Tinggi itu. Ah... biarlah mereka menyelesaikannya.

Dari dekorasi, saya berfikir tentang saiznya yang kecil. Kemudian saya terpandang gambar Agong dan Permaisurinya. Di sebelah kiri kedua-duanya tergantung gambar Sultan Selangor dan Perdana Menteri, Pak Lah. Saya rasa ada dua yang mungkin 'lupa' diletakkan di situ. Pertamanya, mestilah Menteri Kesihatan, Datuk Liow Tiong Lai. Mestilah, dia menterinya, takkan tidak digantung gambarnya. Kedua, gambar Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid. Hmm... tak nak cakaplah. Nanti ada yang cakap saya 'berpolitik'. Kita abaikan soal gambar sebab ia soal remeh.

Jam menunjukkan pukul 3. Sudah 45 minit saya menunggu dipanggil untuk pendaftaran. Ya, pendaftaran. Bukan dipanggil untuk pemeriksaan. Saya bukan jenis manusia yang suka menunggu. Bak kata orang yang dilamun cinta, "Penantian itu satu penyiksaan." Saya mula resah. Saya lihat, warga tua yang datang kemudian dilayan dahulu. Mana adil begini. Pada sayalah, sepatutnya pihak klinik 'menyelang-nyelikan' antara warga emas dengan warga 'perak'. Makin menunggu, makin marah rasanya. Ibu saya awal-awal lagi sudah berpesan, pergi sahajalah ke Pusrawi (terletak di belakang rumah saya), lebih cepat berbanding ke klinik kerajaan. Saya kurang senang ke klinik swasta kerana bayarannya 20 kali ganda mahal berbanding di klinik kerajaan yang hanya RM 1 sahaja. Buat keras kepala, kemudian terseksa. Terima sahajalah kenyataan.

3.30 petang, barulah saya dipanggil untuk pendaftaran. Eloklah tidak lama untuk berurusan di kaunter pendaftaran. Saya mendapat nombor baru, 55 untuk diperiksa di bilik 3, ditandakan dengan warna kuning (huh, my favourite colour). Menunggu untuk pendaftaran sahaja sudah lebih 1 jam, bagaimana pula 'seksanya' menunggu untuk diperiksa? Klinik ini betul-betul melatih saya supaya bersabar.

Nombor 55, sekarang nombor 46. Saya tidak mahu lagi bersangka bahawa hanya tinggal 8 orang sahaja kerana 'polisi mesra warga tua' yang diamalkan pihak klinik. Dan memang benar, ia masih mengamalkan polisi tersebut di bahagian pemeriksaan. Sabar sahajalah. Nak dengar lagu, telefon dah rosak. Mahu tidak mahu, bersabar sahajalah.

Sambil menunggu, adalah seorang mak cik bertanya dengan seorang attenden klinik perempuan, mengapa bilik rawatan 2 begitu laju sedangkan bilik 3 lambat. Mak cik itu turut mendakwa bahawa kawannya yang sampai kemudian telah pun mendapatkan rawatan di bilik nombor 3. Nombor mak cik itu 57, orang kedua selepas saya. Daripada apa yang saya lihat, perwatakan mak cik itu memang mulut becok. Biarlah perilakunya Cuma saya kesal dengan jawapan attenden. Perkataan terakhir begitu menyakitkan hati saya selaku orang yang menunggu ialah "Nasiblah." Nasiblah dapat nombor macam tu... Beginikah cara melayan pelanggan? Saya lantas bangun untuk mengambil borang aduan untuk diisi.

Sejurus kemudian, giliran saya untuk diperiksa.

La... Ingatkan ada simptom-simptom yang berbahaya. Doktor memberitahu bahawa tahi telinga yang tersumbat di bahagian telinga yang menyebabkan saya rasa berdengung. Doktor syorkan saya menitikkan minyak zaitun dalam telinga. Baiklah...

Sepetang di Klinik Kesihatan AU2, Taman Keramat. Borang aduan yang diambil tidak diisi sebab kesuntukkan masa. Saya tidak hiraukan betapa lamanya masa yang diambil menunggu untuk membuat pemeriksaan. Cuma saya kesalkan, attenden klinik itu langsung tidak pandai berhadapan dengan pelanggannya yang juga merupakan pesakit di klinik tersebut. Ada yang memarahi pelanggannya kerana tidak membaca notis, tidak bersabar dan sebagainya. Beginikah sifat sopan santun wanita Melayu yang selama ini diwar-warkan?

Tetapi perasaan marah saya itu kemudiannya 'disiram' dengan layanan baik doktor, juga seorang perempuan.

Saya diharapkan supaya datang semula seminggu kemudian untuk pemeriksaan lanjut. Tetapi setelah apa yang saya lalui, sungguh saya tidak akan membuat sebarang pemeriksaan atau rawatan di klinik itu lagi. Layanan daripada attenden klinik yang begitu teruk.

Saya tidak menyalahkan klinik atau pihak atasannya, cuma saya kesalkan dengan sikap sebilangan stafnya...

Tinta mencoret: Harap-haraplah seorang dua yang buruk perangai macam ini dihantar menjalani kursus PR (public relations, bukan Pakatan Rakyat tau!), dan belajar bagaimana berhadapan dengan orang ramai. Usah biarkan susu sebelanga dirosakkan oleh nila setitik.

Coretan ini pun macam nak rosakkan susu, bukannya nak halang nila itu daripada 'dititikkan', atau sekurang-kurangnya menyalahkannya...

12 October 2008

Mengejut Subuh

Zaman sekarang dibandingkan dengan zaman dahulu memang banyak berbeza. Perwatakkan budak-budak dahulu dengan sekarang sudah jauh berubah. Usah diambil contoh yang jauh, cuma teropong pada diri kita sendiri.

Sewaktu saya kecil, sekiranya saya bangkit daripada tidur jam 8, pastinya ia waktu yang amat lewat. Keadaan rumah ketika itu sudah kecoh dengan borakan dan anak-anak (termasuk saya) berkumpul menonton rancangan kanak-kanak di TV. Seingat saya, antara rancangan yang dipertonton ketika itu ialah rancangan Dragon Ball, Sailormoon, KFC Hour, Digimon, Cardcaptor Sakura (my favourite) dan pelbagai lagi yang saya terlupa. Walaupun banyaknya rancangan kartun yang dihimpunkan, ternyata ia berjaya menarik perhatian kanak-kanak ketika itu untuk bangun awal pagi pada Sabtu dan Ahad.

"Zaman sudah berubah." Memang benarlah apa yang dikatakan itu. Zaman sekarang, budak-budak memang tidak peduli tentang kartun itu kerana mereka boleh menonton kartun pada bila-bila masa melalui Astro. Ada Astro Ceria, Cartoon Network, Disney Channel dan pelbagai lagi. Ini membuatkan himpunan rancangan kartun pada awal pagi Sabtu dan Ahad tidak lagi dihiraukan. "Alah, TV Malaysia apa yang sedap kartunnya..."


Bukan itu yang saya maksudkan, sedap ataupun tidak kartunnya. Yang saya risaukan ialah budaya bangun lewat. Memang tidak dinafikan, terkadang saya sendiri terbangun lewat. Tetapi, kita harus ingat. Budaya ini JANGAN sesekali kita terapkan dalam budaya anak-anak kita (wah, macam saya sudah ada anaklah pula).

Dewasa ini, kebanyakan daripada kalangan kita gemar bangun lewat. Tidak salah sekiranya kita lewat bangkit, tetapi ia menjadi salah sekiranya kita tidak berusaha bangkit untuk menunaikan solat fardu Subuh. Jadi, tidak mengapa sekiranya kita tidur selepas itu dan bangkitnya lewat...

Solat Subuh adalah salah satu daripada solat 5 waktu. Rasulullah saw pernah memberitahu bahawa orang munafik (berpura-pura Islam atau berpura-pura mengamalkan ajaran Islam) begitu liat untuk mengerjakan solat Isyak dan Subuh. Mahukah kita tergolong dalam kalangan orang munafik?

Dan menjadi kewajipan ibu bapa mengejutkan anak-anaknya untuk bersolat Subuh. "Tak sampai hatilah nak kejut. Biarlah mereka tidur. Tiap-tiap hari bangun awal untuk ke sekolah, hari minggu macam ni, biarlah mereka berehat." Berehat? Adakah mereka sangka bahawa di dalam neraka nanti ada masa untuk rehat daripada seksaan seperti mereka di sekolah atau kita di pejabat? Tidak sama sekali?

"Bagaimana sekiranya kita berusaha untuk bangun dengan pelbagai cara, tetapi tidak berhasil untuk bangun?" Insya-Allah, sekiranya cara kita itu betul, Allah akan menggerakkan kita untuk bangun pada awal pagi. Tugas kita, berusaha (dengan cara dan teknik yang betul dan sesuai) untuk bangun pagi.

Dengan syarat, usaha dan berserah. Allah itu Maha Adil. Dia tidak akan memberati hamba-Nya dengan sesuatu yang diluar kemampuan. Bangun Subuh bukannya susah. Masalahnya ialah, kita sendiri tidak mahu berusaha untuk bangun seperti memasang alarm, sama ada jam loceng mahupun telefon bimbit. "Zaman dah berubah." Pelbagai cara kita boleh lakukan untuk bangun. Dan jangan lupa untuk mengejutkan anak-anak kita (bagi ibu bapalah), rakan-rakan kita dan sesiapa yang berhampiran dengan kita. Jangan sampai kita dipersoal oleh Allah swt kerana tidak menggerakkan mereka untuk mengerjakan solat Subuh.

Cerita mengenai mengejutkan seseorang untuk bangun Subuh, ada juga 'manusia' yang kejut bagai 'melepaskan' tanggungjawab sahaja. Itu salah. Kita melaksanakan tanggungjawab dengan 'melepaskan' tanggungjawab adalah dua perkara yang berbeza. Melaksanakan tanggungjawab bererti kita melaksanakan dengan penuh tanggungjawab, berusaha bersungguh-sungguh untuk memperoleh 'keputusannya' yang diharapkan. Itu barulah melaksanakan tanggungjawab. 'Melepaskan' tanggungjawab bererti kita melakukan tanggungjawab secara ala kadar dan ia pastinya tidak mendatangkan hasil.

Kejutlah seseorang itu, tidak kiralah sama ada keluarga mahupun rakan untuk bangun solat Subuh bersama anda. Sesungguhnya Allah tidak akan mensia-siakan kebajikan yang anda buat walau sekecil ibadat seperti itu.

الله أعلم بالصواب

Tinta mencoret: Saya lebih suka kejut bebudak lepas saya sendiri selesai solat Subuh. Kalau kejut awal-awal pun bukan mereka semua nak bangun. Alasan mereka, masih awal...

11 October 2008

Kekuatan dan Potensi Wakaf Tunai Kepada Pembangunan Umat Islam

Khutbat Jumaat pada 10 Oktober 2008 di Masjid-masjid Negeri Selangor Darul Ehsan

Sidang Jumaat yang dirahmati Allah,

Marilah kita bersama-sama meningkatkan ketakwaan kehadrat Allah S.W.T dengan melaksanakan segala perintah-Nya dan meninggalkan segala larangan-Nya, mudah-mudahan kita sentiasa beroleh rahmat Allah S.W.T, bahagia hidup didunia dan diakhirat.

Sidang jumaat yang berbahagia,

Islam tidak pernah menghalang umatnya untuk mencari harta di dunia ini, tetapi jangan kita lupa, Islam juga mengalakkan umatnya menginfaqkan sebahagian daripada harta yang dimilikinya dengan cara berzakat, berwakaf dan bersedekah.

Firman Allah S.W.T dalam surah Al-Qasas ayat 77:

"Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan oleh Allah kepadamu akan pahala dan kebahagian hari akhirat, dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia, dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu(dengan pemberian nikmatnya yang melimpah-limpah dan janganlah engkau melakukan kerosakan dimuka bumi, sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan".

Harta adalah salah satu perkara yang sangat diperlukan untuk hidup didunia ini, akan tetapi sifat manusia yang tidak pernah mengenal erti cukup telah membuat seseorang individu itu menjadi tamak haloba dan bimbang harta yang dimilikinya akan berkurangan, sekiranya ia disedekahkan kepada orang lain.Namun Allah S.W.T menyangkal perkara tersebut dan Allah S.W.T berjanji harta yang disedekahkan akan diganti oleh Allah S.W.T dan ianya tidak akan musnah sama sekali. sebagaimana firman Allah S.W.T dalam surah Al-Baqarah ayat 261:

"Perumpamaan (derma atau nafkah) orang yang membelanjakan hartanya pada jalan Allah, adalah seperti sebiji benih yang menumbuhkan tujuh batang tangkai, setiap tangkai itu pula mengandungi seratus biji. Allah melipatgandakan pahala bagi sesiapa yang dikehendakinya, dan Allah maha luas (kurnianya) lagi maha mengetahui."

Sidang jumaat yang dirahmati Allah S.W.T,

Ayat diatas menerangkan bahawa betapa maha pemurahnya Allah S.W.T kepada hamba-hambanya yang tidak bakhil terhadap sesama hambanya dimuka bumi ini. masih ramai masyarakat yang kurang sedar dan merasakan wakaf adalah satu perkara yang sangat sukar untuk dilaksanakan. Hakikatnya wakaf adalah sedekah jariah yang diiktiraf oleh Islam dan sunat dilakukan tanpa mengira masa melalui syarat-syarat yang telah ditetapkan. Meskipun perkara ini sunat dilakukan, akan tetapi ianya mempunyai pahala yang berlipat kali ganda banyak dan ianya juga dapat mendekatkan diri hamba kepada penciptanya, bersumberkan dari Abu Hurairah R.A ia berkata: Rasullullah S.A.W bersabda:

"Tiadalah harta itu berkurangan kerana sedekah. Allah tidak akan menambahkan kepada seseorang yang suka memaafkan melainkan kemuliaan. Dan tiadalah seseorang yang merendahkan diri kerana Allah melainkan Allah yang Maha Mulia lagi Maha Agung akan mengangkat darjatnya."

Hakikatnya sidang Jumaat sekalian, kini masyarakat Islam semakin mengetahui dan sedar kepentingan potensi wakaf, akan tetapi tidak semua di antara kita yang mampu melaksanakan amalan wakaf ini kerana kebanyakan individu didalam masyarakat kita pada hari ini tidak memiliki harta tidak alih seperti tanah dan rumah. Tambahan pula dengan nilai harta tak alih yang terlalu tinggi, ianya menjadi salah satu sebab amalan wakaf dikalangan masyarakat amat terbatas. Sehubungan dengan itu, pihak Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) telah memperkenalkan dan mewujudkan saham wakaf selangor, sebagai salah satu cara untuk masyarakat menghidupkan kembali amalan wakaf walaupun tidak memiliki harta tak alih.

Sidang jumaat yang berbahagia,

Saham wakaf selangor adalah suatu kaedah wakaf tunai yang diperkenalkan oleh pihak MAIS sebagai satu cara untuk memartabatkan ekonomi umat Islam di negeri Selangor. Bagi tujuan tersebut, umat Islam boleh membeli unit-unit saham yang ditawarkan oleh MAIS sebagai pemegang amanah dan mewakafkan unit-unit saham tersebut selama-lamanya kerana Allah S.W.T dengan tujuan demi kepentingan dan kebajikan umat Islam. Ibadah wakaf yang dilakukan generasi terdahulu dilakukan dengan cara individu, akan tetpi saham wakaf selangor ini merupakan amalan wakaf secara bersama ataupun berkelompok. Selain daripada itu, ianya memberi peluang dan merupakan satu cara bagi masyarakat yang tidak memiliki aset kekal seperti tanah, rumah, bangunan dan sebagainya untuk diwakafkan.

Semua masyarakat samada yang yang berpendapatan rendah , tinggi mahupun pelajar mampu dan berpeluang untuk menyertai saham wakaf selangor dengan kadar minimum sebanyak sepuluh ringgit sahaja, tanpa ada had maksimum. Saham wakaf Selangor juga tidak terhad kepada masa tertentu, ianya boleh dilakukan pada bila-bila masa dan tidak terhad untuk sekali penyertaan sahaja. Selain daripada itu, syarikat-syarikat koporat juga sangat dialu-alukan untuk menyertai saham Wakaf Selangor sebagai salah satu cara menunaikan tanggungjawab dan kebajikan sosial kepada masyarakat, sebagaimana yang disarankan oleh pihak kerajaan. setiap penyertaan saham wakaf akan menerima resit rasmi yang melayakkan penyumbang mendapat pengecualian cukai pendapatan.

Penyertaan Saham Wakaf Selangor boleh dibuat dikaunter Bahagian Baitulmal Tingkat 9 Menara Utara, bangunan Sultan Idris Shah, Shah Alam. Semua kaunter Pejabat Agama Islam Daerah, semua kaunter Lembaga Zakat Selangor, agen khas yang telah diberikan kuasa oleh MAIS serta agen penerangan dan kutipan MAIS. Selain daripada melalui kaedah wang tunai, penyertaan juga boleh dilakukan melalui cek, kiriman wang atau wang pos atas nama Majlis Agama Islam Selangor.

Saudara Sidang Jumaat Dirahmati Allah S.W.T,

Konsep Saham Wakaf Selangor adalah sama dengan konsep pelaksanaan wakaf berdasarkan ukuran kaki persegi dan wakaf tunai yang dipraktikkan disetiap negeri di Malaysia. Dana yang terkumpul digunakan untuk membina beberapa pembangunan wakaf yang terdiri daripada institusi pengajian, institusi ibadah dan ekonomi bagi menggalakkan ain wakaf tersebut untuk digunakan manfaatnya oleh masyarakat umum. Sehingga kini kutipan terkumpul Saham Wakaf Selangor berakhir disember tahun 2007, ialah sebanyak 15 juta.

Dengan adanya program ini, pihak MAIS telah melaksanakan beberapa pembangunan harta umat Islam melalui pendekatan wakaf antaranya dengan pembelian 5 lot kedai di Bandar Bukit Puchong, membina Masjid Tengku Kelana Jaya Petra, Taman Bandaran Kelana Jaya. Sebahagian kos pembinaan semua masjid Al-Nur, Kampung Kunci Air Buang, Tanjung Karang , sebahagian kos pembinaan Sekolah Rendah Agama Pulau Indah dan pembinaan perpustakaan wakaf di wisma MAIS Seksyen 3, Shah Alam. Selain itu, MAIS juga memberikan bantuan umum kepada sekolah, surau-surau dan masjid melalui mesyuarat jawatankuasa pengurusan wakaf MAIS. Ini membuktikan bahawa pihak MAIS begitu bersungguh-sungguh dalam usaha memartabatkan sosial dan sosio-ekonomi umat Islam di Negeri Selangor melalui pembangunan harta wakaf.

Sidang Jumaat Yang Dirahmati Allah,

Adalah diakui bahawa amalan berwakaf dapat menjadi satu sistem bagi membangunkan ekonomi umat Islam, seandainya ditadbir secara berkesan. dalam suasana ekonomi umat Islam yang sentiasa ketinggalan dengan bangsa asing, seharusnya umat Islam perlu ada satu kaedah yang diiktiraf sebagai pemangkin pembangunan ekonomi ummah. Oleh itu, komitmen, kesedaran dan sokongan semua pihak amatlah diharapkan untuk menjayakan program ini.

Justeru, rebutlah peluang keemasan ini untuk kita membangunkan institusi wakaf bagi manfaat umat Islam pada masa akan datang, sekaligus mengumpulkan bekalan akhirat sebelum kita menemui Allah S.W.T dan memartabatkan Islam ditempat yang tertinggi. semoga sumbangan wakaf yang dihulurkan akan dijanjikan dengan ganjaran pahala yang berkekalan dan membawa kesejahteraan kepada umat Islam terutamanya dinegeri Selangor.

"Jangan sekali-kali orang yang bakhil dengan harta benda yang telah dikurniakan Allah kepada mereka daripada kemurahannya menyangka bahawa kebakhillan itu baik bagi mereka. Bahkan ia adalah buruk bagi mereka. Mereka akan dikalungkan (diseksa) dengan harta mereka simpan itu (tidak menegeluarkan Zakat) pada hari kiamat kelak. Allah jualah yang memiliki segala warisan (isi) langit dan bumi. (Ingatlah) Allah Maha mengetahui dengan mendalam akan segala yang kamu kerjakan." (Surah Al-Imran ayat 180)

Tinta mencoret: Bersama membangunkan institusi wakaf bukan sahaja di Selangor, bahkan di seluruh Malaysia dan dunia...

09 October 2008

Taktik Penjenayah


Kes-kes jenayah yang kita menjadi mangsa kepada keadaan. Di sini saya ada memetik beberapa kes yang berlaku bukan kerana kesalahan kita tetapi kerana keprihatinan kita sendiri.

(http://cikwiduri.wordpress.com/2008/10/08/fraud-tactics)

(1) Today I passed by a building which has an ATM machine. There was an old man looking at me. Suddenly, he called me. He said he didn’t know how to read, so he gave me his ATM card and asked me to help him withdraw money from the ATM machine. I answerd ‘NO!! If you need help, ask the security to help you’. Then he said ‘nevermind..’ and continued to find other people to help him.
REMEMBER: ATM machines have CCTVs. If you help him he will later claim that you have robbed him or stolen his ATM card. Besides, his ATM card could be a stolen one. So please be careful of these tactics.

(Hari ini saya melalui sebuah mesin ATM. Di situ ada seorang tua yang mencari saya. Tiba-tiba, dia memanggil. Orang tua itu mengatakan bahawa dia tidak pandai membaca, jadi dia memberikan kad ATMnya kepada saya dan meminta tolong untuk mengeluarkan wang daripada mesin tersebut. Saya menjawab "TIDAK! Jika pak cik perlukan bantuan, mintalah kepada pak guard (security guard) untuk membantu pak cik. Orang tua itu membalas "Tak mengapalah," dan mencari orang lain untuk membantunya.
PERINGATAN: Mesin ATM mempunyai kamera CCTV. Jika anda membantu pak cik itu, mungkin dia akan mendakwa anda merompak dia ataupun merampas kad ATMnya. Lagipun, mungkin dia menggunakan kad curi. Jadi, berhati-hatilah dengan taktik ini.)

(2) Suddenly your house lights go off. From your window you find that your neighbours still have lights. So you go out of your house to check the Meter Box. But once you open the door, a knife will be pointing at you and preventing you from closing it. This is when you will be robbed and injured. REMEMBER: Even though your electricity suddenly goes off, DO NOT open your door immediately. Look around to see if there is anything unusual or if there is any noise around.

(Secara tiba-tiba, rumah anda black-out. Anda boleh perhatikan rumah jiran masih mempunyai elektrik melalui tingkat rumah anda. Jadi, anda mungkin akan keluar dan memeriksa meter elektrik. Tetapi, apabila anda membuka pintu, anda akan ditikam dan anda tidak berdaya untuk menutup pintu itu (untuk menghalang mereka daripada masuk). Keadaan ini menyebabkan anda cedera ditikam dan rumah anda dirompak.
PERINGATAN: Walaupun black-out, JANGAN SESEKALI buka pintu rumah anda terlebih dahulu. Perhatikan sekeliling, pastikan tiada sesuatu perkara pelik atau bunyi-bunyi yang mencurigakan.)

(3) This is another incident. You may have heard it before, it is about a lady who she saw a kid crying by the roadside. When she spoke to the kid, the kid told her he was lost and wanted her to take him home. The kid even gave her a paper with his house address. So she took him home. But when she rang the door bell, she had an electric shock. Later when she woke up, she was naked in an empty room.
REMEMBER: Being such a compassionate and helpful person might not be a good thing these days. Pass this on and girls, please be careful.. DON’T BE TOO KIND!!

(Anda mungkin pernah dengar sebelum ini. Ia melibatkan seorang wanita yang melihat seorang budak menangis di tepi jalan. Bila dia bertanya, budak itu memberitahu bahawa dia telah sesat dan meminta tolong supaya dia dihantarkan pulang ke rumahnya. Budak itu tidak memberikan apa-apa dokumen yang tertulis alamatnya. Jadi, wanita tersebut membawa budak itu pulang ke rumah yang didakwanya. Tetapi apabila wanita itu menekan loceng, dia terkena kejutan elektrik dan pengsan. Apabila sedar, dia telanjang bulat dalam sebuah bilik kosong.
PERINGATAN: Kebelakangan ini, menjadi seorang yang baik dan tolong-menolong (secara membuta-tuli) memungkinkan anda menjadi mangsa kepada jenayah. Sebar-sebarkanlah terutamanya kepada wanita. Jadi, JANGAN JADI TERLAMPAU BAIK.)

(4) One day, there was an old lady outside my house holding 2 packets of sweets. At first I thought she was our neighbour and wanted to give us these packs of sweets as a gift. But then when she spoke, I can realised that she was foreigner. I could not understand what she was talking about. I guessed she must be asking for money.I sensed there was something wrong and immediately closed the door and ignored her. Later, I found she and an accomplice robbed someone else down the road.

(Suatu hari, ada seorang nenek berdiri di luar rumah saya sambil memegang 2 peket gula-gula. Mula-mula, saya sangka dia jiran saya dan mahu memberi kami (sekeluarga) gula-gula it, tetapi bila dia mula bercakap, saya sedar yang dia bukan orang Malaysia. Saya langsung tidak memahami apa yang dikataknya. Mungkin dia meminta derma untuknya. Saya berasa tidak sedap badan dan saya tutup pintu dan mengabaikannya. Selang kemudian, dia dan rakannya (tidak dikenali) telah merompak rumah berhampiran.)

(5) I was at the ATM machine to withdraw some money. Behind me, there was an old lady. She asked me whether I was able to withdraw my money because she said she had problem with her machine. Suddenly a small girl came up beside me. The small girl was squeezing infront of me. I thought she was just naughty and playful. But then, the small girl put her hand at the tray of the ATM machine where the money comes out, ready to take away my money. I sensed something wrong aned immediatly pushed her away. Later I realised that the small girl and the old lady worked together. She was trying to steal my money while the old lady was trying to distract my attention by asking me questions! REMEMBER: BE VERY CAREFUL when you are at an ATM machine and be alert. Look out for anyone suspicious around you!

(I sedang mengeluarkan wang daripada mesin ATM. Belakang saya, ada seorang nenek. Dia menanyakan soalan sama ada saya boleh mengeluarkan wang ataupun tidak kerana dia mendakwa mesin itu bermasalah. Tiba-tiba, seorang budak perempuan datang dan bermain-main dihadapan saya. Saya sangka budak itu riang dan nakal. Tetapi kemudiannya, dia meletakkan tangannya di tempat keluar wang dan bersedia untuk membawa lari duit saya. Saya rasa ada yang tidak kena dan terus menolak budak itu ke tepi. Kemudian, saya menyedari budak dan nenek tua itu berpakat, budak itu akan melarikan wang ketika saya dililaukan dengan soalan nenek tua itu.
PERINGATAN: HATI-HATI ketika anda berada di mesin ATM dan berwaspada. Perhatikan sekiranya terdapat orang yang mencurigakan di sekeliling.)

(6) My parents are retired and stay at home most days. One afternoon, a young stranger went to their house and said his motorcycle had no more petrol and the petrol station was too far for him to push his bike there. So he asked my parents for an empty coke bottle to buy some petrol. He said he will pay RM2 for the bottle. So my mum took one coke bottle for him. He really took out the money from his pocket, but it was a RM 100 note. He told my mum he had no small change and asked my mum to give him the change. Luckily my mum was smart. She just told him to take it for free.
REMEMBER: obviously that note is fake!! Who would want to pay for RM2 for an empty coke bottle!! It’s very OBVIOUS that stranger is a trickster.

(Ibu bapa saya pesara. Suatu hari, seorang pemuda asing datang ke rumah mereka dan mengatakan bahawa dia motornya kehabisan minyak sedangkan stesen minyak begitu jauh untuk dia menolak motornya. Jadi dia mahu membeli botol kosong dengan harga RM2 untuk dia pergi mengisikan minyak. Ibu saya memberikan satu botol untuknya. Ketika pemuda itu mengeluarkan wang dari poketnya, dia mendapati hanya terdapat RM100 sahaja. Dia mengatakan bahawa dia tiada wang kecil dan meminta ibu saya memberikan bakinya. Ibu saya kemudiannya memberikan botol itu secara percuma.
PERINGATAN: Wang tersebut sebenarnya palsu. Siapa yang akan bayar RM 2 hanya untuk satu botol kosong? Secara TERANG pemudia itu seorang penipu.)

(7) This happened in Bali. A newly married couple were having their honeymoon at the hotel. When both are in the changing room, the wife suddenly went missing. The husband was very anxious and went around to find her. He asked the hotel staff to help him find her. Then he thought his wife was just playing hide and seek. So he went back and waited for his wife. After a few hours, he decided to call the police. 3 weeks passed and there was still no news about his missing wife. So he went back and was very dissapointed and sad. A few years later, he came back to Bali, to watch a ‘FREAK SHOW’ in an old house. He saw a dirty and rusty metal cage. Inside there was a lady without limbs. Her body including the face was full of scars. When he had a closer look at her face, he was shocked to find that it was her missing wife put there as a means for begging.

(Situasi ini berlaku di Bali. Sepasang suami isteri berbulan madu di sebuah hotel. Ketika keduanya berada di bilik persalinan, isterinya tiba-tiba hilang. Si suami berasa cemas dan terus mencari isterinya. Dia meminta bantuan kakitangan hotel untuk mencarinya. Dia menyangka isterinya bermain sorok-sorok dan mengambil keputusan menunggu isterinya di bilik. Selepas beberapa jam, dia membuat panggilan polis. 3 minggu berlalu, tiada khabar tentang kehilangan isterinya. Dia kemudiannya balik dengan sedihnya. Selepas beberapa tahun, dia datang ke Bali untuk menyaksikan Freak Show (pameran benda-benda pelik). Dia melihat seorang wanita cacat dalam sebuah sangkar. Badannya penuh dengan parutan. Ia dinyatakan sebagai "Peminta" (sedekah, may be). Bila dia perhatikan wajahnya, dia terkejut bahawa itulah isterinya yang hilang.)

(8) This happened in Shanghai. A few years ago, a lady reported to the police that her cousin sister was missing in the shopping complex. But after 5 years, one of her friends found her cousin sister begging at the road side one of the streets in Bangkok, Thailand. The worst thing is that her cousin sister has no more limbs and her body was tied to a lamp post with a shackle (metal chain).

(Situasi ini berlaku di Shanghai. Beberapa tahun lalu, seorang wanita membuat laporan polis tentang kehilangan sepupunya di shopping complex. Selepas 5 tahun, seorang rakannya menjumpai sepupunya meminta sedekah di tepi jalan di Bangkok, Thailand. Paling menyedihkan, sepupunya tiada anggota badan dan badannya diikat pada tiang lampu dengan rantai besi.)

(9) Let’s just shorten this story. DO NOT open your house door when you hear the sound of a BABY CRYING!! It might be a trap! Women in the house must be alert to this trick. The police said it is the work of a robber or murderer using the recording of a baby crying to attract your attention. This normally happens at night and when you are alone in the house.

(JANGAN buka rumah anda apabila mendengar TANGISAN BAYI! Ia mungkin perangkap! Berwaspadalah terutamanya wanita. Pihak polis mengatakan bahawa terdapat perompak atau pembunuh yang menggunakan record tape (dan seumpama dengannya) untuk menarik perhatian anda. Ini biasa berlaku pada waktu malam dan ketika anda keseorangan di rumah.)

(10) I read an email that was sent by my friend. Her friend, known as A, went to Luo Hu Commercial City with 2 friends, B and C. Luo Hu Commercial City is the Shenzhen counterfeit goods distribution center. There are many people there. It’s also near to the ShenZhen train station and Hong Kong’s Luo Hu Port. C went to the toilet at the shpping centre while A and B waited outside. After waiting for a long time, they felt uneasy and went into the toilet to look for her. When they went in, there was nobody inside. Both were scared and they called C’s phone. There was no reply. So they reported to the police. The police asked them whether they had seen anyboby suspicious going into the toilet. Both said there were none and its impossible to bring a life person out of the toilet without them noticing! Then A remembered seeing a cleaner pushing a trolley in, and then coming out. The police told them that was not the 1st time such a thing happened. The police suspected a gang of criminals who were always attacking women in the the toilet of shopping complexes. They use cleaners to kidnap people to harvest their organs for sale.
REMEMBER: Please be careful when using the toilet. Do not go to the wash room or toilet ALONE!! Please at least have a partner with you.

(Saya membaca satu emel yang dihantar oleh rakan saya. Kawannya, A, pergi ke Luo Hu Commercial City dengan 2 orang, B dan C. Luo Hu Commercial City ialah pusat pengedaran barangan tiruan di Shenzhen. Ramai orang di sana. Ia berhampiran dengan stesen kereta api dan Pelabuhan Luo Hu di Hong Kong. C pergi ke tandas di sebuah pusat membeli-belah manakala A dan B tunggu di luar. Setelah sekian lama mereka menunggu, mereka masuk ke dalam untuk mencarinya (kerana terlalu lama menunggu). Tiada sesiapapun di dalam tandas. A dan B berasa takut lalu mereka menelefon telefon bimbit C. Tiada respon .Jadi, mereka membuat laporan polis. Polis bertanya sama ada melihat sesiapa yang mencurigakan masuk ke dalam tandas. Keduanya menyatakan tiada sesiapapun di sana dan mustahil ada yang membawa C keluar tanpa pengetahuan mereka. Kemudian, A teringat melihat seorang cleaner menolak troli masuk dan keluar. Polis memberitahu mereka bahawa ini buka kali pertama berlaku. Pihak polis mengesyaki terdapatnya sekumpulan penjenayah yang menyerang wanita di dalam tandas shopping complex. Mereka menyamar sebagai cleaner untuk mencolek dan mengambil organ badannya untuk di jual.
PERINGATAN: Berhati-hati ketika menggunakan tandas. Jangan masuk ke dalam tandas BERSENDIRIAN! Sekurang-kurangnya bawalah seorang teman bersama anda.)

Tinta mencoret: Tak tahulah apa yang nak dikatakan. Cuma satu sahaja, kepada wanita-wanita, berjalanlah dalam kumpulan. Lebih selamat dalam kumpulan daripada berpasangan sahaja... Dan ke mana sahaja kita pergi, ingat Tuhan, jangan lupa Tuhan dan berdoalah ketika kita ditimpa musibah...