Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

03 December 2008

Jangan Tuduh Kami Sebarangan!

Apa bezanya antara syak dengan tuduh? Sama sahaja maksudnya. Tetapi, ada dikalangan kita yang menggunakan dua perkara ini dan berselindung di bawah satu payung kata 'tanya'.

Kami mati-mati dituduh sebagai 'pencuri telefon'. Sebab apa? Sebab kami duduk bersebelahan dengan meja si penghilang telefon. Paling menggelikan hati saya, antara kami berenam yang berada di tempat kejadian, seorang rakan saya, Salam, yang dituduh. Memang yang menuduh itu menujukan pertuduhan itu ke arahnya.

Sepanjang apa yang saya kenal, Salam tidak begitu. Dia disenangi oleh rakannya dan juga lecturer kami. Latar belakang keluarganya juga penuh dengan latar keagamaan (sememangnya agama itu tidak boleh diwariskan tetapi ia boleh dijadikan penguat terhadap peribadinya yang baik).

Saya memang berang ketika itu. Saya mengajukan pertanyaan mengenai baju yang dipakai oleh Salam. Memang pelik. Dia langsung tidak boleh memberitahu warna baju dan baju apa yang dipakai oleh Salam.

Macam inikah pertuduhan yang boleh diterima pakai? Dia langsung tidak ada pengukuhan terhadap pertuduhannya dan terus membuat pertuduhan yang boleh dikatakan goyah. Kami menyerangnya semula. Mungkin ada dikalangan yang menuduh itu sendiri yang mengambil telefon bimbitnya dan kemudiannya melepaskan tuduhan kepada kami (khususnya kepada Salam) bertujuan untuk dia melepaskan dirinya.

Keenam-enam kami adalah pelajar pengajian Islam yang berkaitan dengan al-Quran. Si 'penghilang' boleh memburuk-burukkan al-Quran ini dengan mengatakan "Orang yang selalu baca Quran pun boleh mencuri." Bagi saya, al-Quran dan akhlak seseorang jangan disamakan. Lagipun, kenyataan yang dikeluarkannya memang mahu menuduh secara total bahawa kamilah yang mencuri telefonnya.

'Panas' yang ada di dalam hati memang belum lagi terpadam. Saya masih menunggu apa tindakan mereka yang seterusnya. Sekiranya mereka cuba membuat propaganda, membuat berita mulut, saya hanya mampu berdoa agar apa yang cuba dibuat itu tidak berhasil. Sekiranya mereka cuba menggunakan kekerasan, cara saya mudah, "I see you all in court!". Berani ataupun tidak, cubalah. Kami yakin kami benar dan kami ada Tuhan yang akan membantu kami. Sekiranya mereka berasa mereka benar, buatlah sesuatu mengikut caranya, bukan menuduh kami di belakang.

Tinta berdakwat: Jangan tuduh sebarangan. Sekiranya benarlah nampak si pencuri itu, tuduhlah dengan kukuh, bukan hanya menuju pertuduhan itu tanpa hujah-hujah yang kukuh.

No comments:

Post a Comment