Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

29 November 2008

Hampir Ke Arah Kematian

Kelmarin (27 Nov 08), seperti biasa, saya makan bersama-sama rakan-rakan tahfiz (roommates yang ambil bidang tahfiz). Betul-betul sebelum saya sempat menjamah sesuap nasi, saya terima satu sms daripada seorang kawan yang dulu sama sekolah dengan saya.



Saya dikhabarkan bahawa seorang daripada kawan kami telah kembali ke rahmatullah.

إنّا لله وإنّا إليه راجعون

Hati saya pada asalnya tidak mempercaya apa yang tercatat dalam sms itu. Sejenak berfikir. Kemudian saya membuat panggilan dan bertanyakan mengenai keshohihan berita yang diterima. Dia itu mengiyakan apa yang telah dia sampaikan dan memberitahu sumber yang diperolehinya.

Hati sebak. Walaupun arwah memang selalu menyakat saya, tetapi dia tetap kawan saya, kawan kami. Senakal-nakal dia semasa hayatnya, saya anggapnya sebagai satu lumrah seorang pelajar sekolah menengah.

Selepas menerima penjelasan daripadanya, saya terus menyebarkan berita itu kepada semua rakan-rakan saya yang mengenalinya. Walaupun begitu, hati saya tetap berasa was-was. Benarkah? Benarkah arwah kemalangan jalan raya? Rasa bersalah sebab pernah sekali 'terlepas cakap' dihadapan arwah minta dia dilanggar lori. Astaghfirullah. Ya Allah, Kau ampunilah diriku yang tersasul ketika itu. Bukanlah itu niatku yang sebenarnya kerana diriku sememangnya belum matang dalam menyusun kata-kata ketika itu...

Selepas saya forward berita itu, bertalu-talu mesej masuk. Saya dihujani pelbagai soalan dan ada yang minta didetailkan maklumat yang saya beri. La budda (mahu tak mahu), saya terpaksa bertanya sendiri kepada ibu si arwah.

Ibu si arwah mengesahkan berita itu. Saya tak terkata. Jadi, memang benar. Pada masa makan itu juga, saya buat plan untuk ke majlis pengkebumian jenazahnya.

Jumaat (28 Nov 08), saya rancang akan ke kubur di mana arwah akan disemadikan. Itu pun selepas kelas ganti yang tamat jam 12.20 tengah hari. Selepas kelas, saya diberitahu bahawa jenazah sudah selamat dikebumikan.

Terkilan kerana saya tidak sempat memberikan penghormatan terakhir. Apapun, saya tetap menghadiahkan al-Fatihah buat arwah. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya. Amin.

Dalam kenangan:
Zainul Ariffin Nasrol 1988-2008

Tinta berdakwat: Tuhan lebih sayangkan dirinya. Sebab itu Dia panggil lebih awal. Yang masih tinggal, insaf cepat-cepat. Takut-takut kalau Allah beri kita istidraj, dipanjangkan nyawa kita tapi hidup penuh dengan noda dan kemungkaran, Na'udzu billah.

No comments:

Post a Comment