Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

24 October 2015

HCF di IDCC 2015

Alhamdulillah, hari ini selesai sudah Perhimpunan Tahunan Ikram (PTI) yang berlangsung selama satu hari je di Ideal Convention Centre (IDCC), Shah Alam. Esok (Ahad, 25 Oktober 2015) Konvensyen Maqasid Syariah pula berlangsung, juga ditempat yang saya. Kedua-dua program ini adalah dibawah kelolaan Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram).

Hidayah Centre Foundation (HCF), sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di bawah Ikram turut sama memeriahkan kedua-dua program ini dengan membuka booth penerangan kami berhadapan dengan pintu 5. Sepanjang program berlangsung, kami memberi penerangan tentang usaha HCF dalam menyebarkan mesej keharmonian kepada golongan belum Islam (non-Muslim) dan turut mengajak mereka untuk sama-sama menerima dan mengamalkan Islam dalam kehidupan harian.

22 October 2015

Peperiksaan Dan Jerebu

Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Sekolah Rendah Agama (PSRA) selamat sudah diadakan di seluruh negeri Selangor. UPSR telah dijadualkan berlangsung bermula 8 sehingga 10 September 2015 manakala PSRA pula dijadualkan bermula 28 September sehingga 2 Oktober 2015. Walau bagaimanapun, peperiksaan bagi matapelajaran Akhlak dan Sirah yang berkod AS01 yang pada asalnya dijadualkan pada 28 September 2015 terpaksa ditunda ke 9 Oktober 2015 akibat pengumuman penutupan sekolah-sekolah milik Kerajaan Negeri Selangor akibat daripada bencana jerebu yang melanda negeri dan di beberapa buah negeri lain di Malaysia.D


14 October 2015

Tol Naik: Nak Harapkan Pembangkang...?

Bermula tengah malam ini, kadar tol di beberapa buah plaza tol di Kuala Lumpur dan Lembah Kelang (kecuali KESAS) akan dinaikkan dengan kenaikan sehingga 80 peratus kenaikan.

Kita...? Apa lagi, bayar je lah. Kita juga yang 'nak' kenaikan itu berlaku.

Mengapa saya kata "kita yang nak"? Sebab kita sendiri yang memilih wakil kita dalam tampuk pemerintahan kerajaan. Jadi, apa sahaja yang mereka putuskan seperti kenaikan tarif tol ini, tindakan tersebut seolah-olah mendapat 'restu' daripada rakyat yang mengundi mereka.

Jadi, kalau nak bising-bising pun tak guna juga. Kena la tunggu 2018 nanti untuk kita membuat pilihan yang bijak. Kalau tak reti nak bijak, tak tahulah...


12 October 2015

Sunyi 2015

Huish penuh bersawang blog CTB ni. Banyak betul kekangan bila nak kemaskini. Bermula dengan laptop rosak, sebenarnya bukan rosak pun, kena tipu dengan orang kedai, hinggalah disemakkan dengan tugasan dan aktiviti.

Bila dah laptop tak boleh nak guna, maka terganggulah proses menaip, bukan sahaja menaip bahan untuk CTB ni sahaja bahkan turut mengganggu kerja yang mana memerlukan untuk menaip.

Kerja sekolah banyak dihabiskan di sekolah, terpaksa bergilir dengan orang lain untuk menggunakan komputer.

Boleh je kemaskini guna telefon, tetapi macam tak puaslah bila nak menaip tu. Akhirnya, blog pun dibiarkan bersawang untuk tempoh masa hampir empat bulan.

19 June 2015

Ramadan 1434H: Qari Nabil Junior

Seperti tahun-tahun sudah, setiap kali 1 Ramadan, sekolah-sekolah rendah agama kerajaan Negeri Selangor terutamanya di Sepang akan bercuti sempena kedatangan bulan Ramadan yang penuh dengan keberkatan.
Untuk makluman, 1 Ramadan bukanlah cuti umum di Selangor. Rakyat Selangor khususnya yang bekerja di negeri ini akan bercuti pada 17 Ramadan sempena peristiwa Nuzul al-Quran.

Kebiasaannya setiap kali Ramadan, warga kota akan bergegas pulang ke rumah selepas waktu pejabat, menjadikan jalan-jalan utama di ibu kota menjadi luar biasa sesaknya.

Eh, coretan kali ini bukanlah nak fokus dekat kesesakan jalan raya sepanjang Ramadan ye...


11 June 2015

Kejayaan Awal PPBN

Kita perlu bersikap terbuka. Jangan bodoh sombong kerana bola sepak di negara ini sudah jauh ketinggalan. Contohnya simposium hari ini (semalam) akan membolehkan jurulatih memanfaatkan maklumat dan pengetahuan terkini yang diperoleh apabila pulang ke negeri masing-masing.
Tatkala pasukan bola sepak kebangsaan bawah 23 mengalami kekalahan demi kekalahan di Sukan Sea Singapura, dalam diam, kita sebenarnya sedang membangunkan satu pasukan yang mungkin saya boleh katakan di sini sebagai satu pasukan yang mantap.


31 May 2015

Bermulalah CPT '15

Alhamdulillah, cuti pertengahan tahun (CPT) datang lagi. Bagi kami biasanya cuti sebegini akan dilambakkan dengan kertas-kertas peperiksaan yang perlu ditanda dan diselesaikan.

Cuti ni barulah saya dapat 'bernafas' sedikit selepas dua bulan dikusutkan dengan tugasan-tugasan, bermula KAMIL diikuti KLIBF '15, Kem Pengawas, Kursus Pembangunan Staf, PPT dan lain-lain sehinggalah Sambutan Hari Guru Peringkat Sekolah yang berlangsung pada hari terakhir sebelum cuti.

Habis ke sekolah, saya terus cabut ke utara semenanjung, ikut Abang Cilan Mazlan dan keluarga.

Saya akan cuba untuk kemaskini program dan aktiviti saya bila berkelapangan nanti.

Untuk para guru, gunakanlah cuti ini sebaiknya. Bukan senang nak dapat cuti.


21 May 2015

Mereka Yang Kurindui: Tahun 5 2014

Murid-murid Tahun 5 2014 di SRA Bandar Seri Putra (SRABSP) adalah batch murid yang begitu lama 'berhadapan' dan 'bertemu' dengan saya secara di dalam bilik darjah. Ini bermula daripada saya menggantikan Ustaz Ashraf pada tahun 2012 sehinggalah saya dipertanggungjawabkan untuk menjadi guru Tauhid bagi lima daripada 10 buah kelas darjah 5, tahun lepas.

Pada tahun 2012, mereka berumur 9 tahun, dan ketika itu mereka berada di Tahun 3. Tahun lepas pula merupakan tahun terakhir mereka bersama saya sebelum mereka melangkah kaki menaiki Tahun 6 dan mengambil peperiksaan penting bagi sekolah agama kerajaan negeri Selangor; Penilaian Sekolah Rendah Agama (PSRA) pada tahun ini.

Mereka ini paling banyak menerima teguran daripada saya bermula daripada mereka dalam tahun 3 (2012) sehinggalah kini.

Mereka ini merupakan kumpulan murid pertama yang mendapat pendidikan bermula Tahun 1 di SRABSP. Untuk makluman, SRABSP mula menerima kemasukan murid-murid Tahun 1 pada 2010.

05 May 2015

Sepi Lepas GST

Bergambar bersama Afzal sehari sebelum KAMIL Menengah 2015 Peringkat Zon Selatan. Entah mengapa saya begitu suka dengan gambar ini.
Coretan terakhir sebelum ini adalah pada akhir Mac. Selepas daripada itu (sehingga coretan ini ditaip), tiada sebarang coretan walaupun saya janjikan sambungan kepada coretan bertajuk Sebelum GST: Siri 2.

Maaf sangat.

31 March 2015

Sebelum GST Siri 2

Bergambar dengan Afzal pada hari terakhir sebelum GST bermula. Hahaha...
Sambungan coretan terdahulu. Sebelum ini, saya kongsikan beberapa 'keping' gambar bagi setiap aktiviti saya sebelum cuti, kali ini pula, gambar aktiviti saya pada minggu akhir Mac 2015 selepas cuti. Cekedaut... Hahaha...

30 March 2015

Sebelum GST Siri 1

Bergambar selepas di kelas 6 al-Khawarizmi selepas selesai kertas terakhir Ujian Prestasi 1. Ridhuan 'khusyuk' sangat tengok laptop saya sampai tak sudi nak pandang kamera. Huhuhu...
Harap maaf. Coretan ini tiada kena-mengena dengan GST yang akan dilaksanakan pada awal April ini. Cuma nak bagi 'gempak' je buat tajuk macam tu. Hahaha...

14 March 2015

Kena Tendang Dan Ditendang Lagi

Alhamdulillah, murid-murid SRA Bandar Bukit Puchong (SRABBP) sudah selesai menjawab Ujian Prestasi 1 (UP1) untuk tahun ini. Hasilnya pelbagai, hanya Allah sahaja yang tahu.

Saya...? Sepanjang minggu ini, hati berceramuk. Tak tahulah mana silapnya.

Sebab itu saya terpaksa meninggalkan dunia blog selama seminggu, tidak mengarut di sini dan tidak berblog walking. Diam mencari ketenangan diri.

Biasalah. Seorang yang keluar berjuang di jalan Allah (baca: mengajar ilmu agama) pastinya akan diuji dengan pelbagai bentuk ujian.

Lebih-lebih lagi, jika mereka yang berjuang itu dilakukan dengan ikhlas kerana Allah Ta`ala.

Saya ikhlas? Saya sendiri tidak ketahuinya kerana ikhlas itu adalah rahsia Allah. Hanya Allah sahaja yang tahu sama ada saya ikhlas ataupun kerana duit, kerana gaji.

07 March 2015

Masjid Cyberjaya

Alhamdulillah, Jumaat lepas (6 Mac 2015), saya berpeluang untuk menunaikan solat Jumaat secara beejemaah di sebuah masjid baru di Cyberjaya, Masjid Cyberjaya.

Masjid Cyberjaya merupakan satu-satunya masjid yang ada di Cyberjaya dan jarak antara masjid ni dengan sekolah saya dalam lebih kurang 10 kilometer je.

04 March 2015

Futsal Musyary Club

Dah baca coretan saya yang terdahulu? Kalau belum baca, eloklah baca dulu ye. Penting tau, cerita pasal orang yang saya betul-betul saya kenang jasanya.

Dakwah ni bukan hanya ketika kita kat surau-masjid, menunggu ustaz bagi tazkirah. Dakwah ni luas. Kadang-kadang tindakan kita seharian juga boleh menjadi cara terbaik untuk kita berdakwah kepada orang lain.

Surau-masjid lebih kepada kita selaku umat Islam datang beribadat, datang mendalami ilmu agama. Tapi, kalau dakwah, pada saya, surau-masjid bukanlah tempat yang paling sesuai sekiranya mad'unya bukan jenis kaki masjid.

Dakwah boleh juga berlaku di gereja.

Mari kita singkap kisah pengislaman seorang anak ketua paderi Cordova, Isabela yang bertitik tolak daripada perbahasan dua orang pemuda Islam bernama Umar Lahmi dan Muaz al-Andalusi. Dan perbahasan ini dilakukan di dalam gereja dan disaksikan penganut Kristian yang membanjiri ruang.


28 February 2015

Danish Haziq

"Hai ustaz."

Tiba-tiba satu mesej masuk ke dalam inbox Facebook Messenger saya. Tertera namanya Danish Haziq.

"Ni saya, Danish Haziq, baru nak ada Facebook."

Danish Haziq? Betul ke...?

Siapa Danish Haziq?

Macam mana nak cerita ye...


22 February 2015

Wad 18A Siri 2

11 Februari 2015. Kipas berpusing. Matahari pula dah meninggi. Saya masih lagi berbaring, sejuk. Bukan tidur, cuma malas nak bangun.

Sekolah pula seperti biasa, tiada cuti. Bukan malas, cuma rasa sejuk menggigil macam nak demam.

Mulanya, saya rasa macam nak abaikan je rasa sejuk menggigil. Mungkin sebab hujan. Tapi, bila dah pukul 11, masih menggigil, mungkin bukan sebab hujan.

Saya bersiap ke klinik untuk buat pemeriksaan. Mudah-mudahan tiada apa yang berlaku.

12.15 tengah hari, saya tiba di Klinik Kesihatan Keramat AU2 (KKKAU2).


19 February 2015

Wad 18A

Hospital Kuala Lumpur
Rabu minggu lepas (11 Februari 2015), saya disahkan demam oleh Klinik Kesihatan Keramat AU2 (KKKAU2). Biasanya kalau saya demam, sehari je. Habis sehari, dengan izin Allah, demam saya kebah. Tetapi, kali ini, demam saya berlanjutan sehingga hari kedua, ketiga...

Bila dah tiga hari demam, doktor mula suspek saya ni ada mengidap demam denggi berdasarkan ujian darah yang dibuat.

Demam masih belum kebah, tapi tiap-tiap hari kena ke klinik, check darah.

Dan akhirnya, saya ditahan di Wad 18A Hospital Kuala Lumpur kerana demam selain jumlah platlet yang makin berkurangan, bawah daripada 80.

Bila dah kena tahan wad, mulalah saya terfikir...

08 February 2015

Hari Keluarga Yunus bin Taha 2015

Sehari selepas Seminar Pemikiran Maulana Abu al-Hasan Ali an-Nadwi, keluarga besar saya mengadakan satu program Hari Keluarga Yunus bin Taha bertempat di Pantai Bagan Lalang, Sepang, dekat-dekat dengan Sepang Gold Coast.


04 February 2015

Seminar Pemikiran an-Nadwi

Alhamdulillah. Pada 31 Januari yang lalu (Sabtu), Akademi Intelektual Muda (AIM) berjaya mengadakan Seminar Pemikiran Abu al-Hasan Ali an-Nadwi yang diadakan di Auditorium Sa'id Ramadhan al-Buti, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS).

Alhamdulillah, ini program kedua yang saya turut serta membantu menjayakannya walaupun sebenarnya tak seberapa pun saya buat kerja. Program pertama adalah Seminar Fiqh Jihad dan Terrorisme pada 27 Disember 2014 di Auditorium entah apa namanya Karangkraf Shah Alam.