Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

27 November 2008

Subhanallah! Maha Indah...


Seperti biasa, hari ini saya ke kuliah setelah 2 hari mc. Rasa macam semangat belajar itu dah hilang (hehehe, sebab dah cuti sakit lama sangat).

Saya masuk ke kelas Ilm al-Qiraat yang diajar oleh Syeikh Abdul Rahman Abdul Ghani al-Haj. Seperti biasa, kami mendalami ilmu-ilmu Qiraat (ala... macam dalam rancangan Akademi al-Quran tu). Tapi kami hanya belajar asas-asasnya sahaja.

Perbincangan kami kemudiannya masuk kepada hikmah-hikmah kenapa Allah subhanahu wa ta'ala menurunkan pelbagai jenis Qiraat dalam pembacaan Quran.

Subhanallah. Sungguh indah susunan ayat al-Quran ini. Dalam satu kalimah sahaja, Dia mampu memberi lebih daripada satu hukum dan memberi kita banyak pilihan dan juga rukhsah (keringanan) dalam beribadat.

Itu baru belajar Qiraat, belum lagi kalau kita belajar ilmu bahasa arab (nahu, sorof, balaghah dan sebagainya) yang ternyata lebih terserlah keindahan bahasa yang digunakan dalam susunan kalam Allah yang Maha Agung itu.

Subhanallah... Maha Indah Kalam-Mu...

Tinta berdakwat: Sekali imbas atau kita tengok aje ayat Quran tu, memanglah kita tak nampak hidayah-Nya. Sebab itu kita kena belajar. Pihak orientalis tu, diorang bukannya belajar Quran, just terjemah ikut dan je. Sebab tu lah boleh jadi berbelit, sampaikan lidah diorang pun turut berbelit juga...

No comments:

Post a Comment