Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

06 December 2008

Korbankan Seminggu Demi Tugasan

Hari ini bermulalah cuti raya saya. Seminggu lamanya. Walaupun begitu, bebanan kerja dan assignments yang saya terima bagai menidakkan waktu lapang yang saya ada ini.

Dua tiga hari ini, saya bercadang untuk merehatkan minda daripada sebarang tugasan dan kerja yang berkaitan dengan kolej sebelum saya mula menyelesaikannya selepas Aidiladha ini. Terkadang saya terfikir, kelapangan yang Tuhan berikan ada kalanya kita tidak menggunakan sebaik mungkin. Mengapa ya?

Kita selalu merungut kita tidak diberikan masa yang secukupnya dalam banyak hal. Tetapi kita tidak pula melihat berapa banyak masa yang kita bazirkan dengan perkara-perkara yang tidak berkaitan. Assignment yang bertimbun kadang-kala saya lihat bagai tiada masa menyelesaikannya. Tetapi terkadang saya terfikir, bagaimana saya memperoleh masa untuk beristirehat yang berlebihan, masa untuk bermain, masa untuk melepak? Sedangkan saya perlukan masa untuk kerja-kerja dan tugasan yang wajib diselesaikan.

Alhamdulillah, kini saya sekelas dengan mereka yang menjaga kualiti kerja dan tugasan mereka dengan tidak menangguhkan segala tugasan yang mereka terima. Mahu tidak mahu, saya terpaksa mengikut rentak kerja mereka. Berbanding dengan kelas-kelas pada semester sebelum ini yang selalunya melaksanakan segala assignment last-last minutes, kebanyakkan students kelas saya kini lebih gemar menyelesaikan sesuatu tugasan lebih awal. Misalnya, tugasan praktikal dakwah kami yang baru selesai malam Jumaat lepas.

Pada asalnya, pertukaran kelas yang terpaksa saya terima ini akan menjejaskan tempoh pembelajaran saya, tetapi rupanya, ada hikmah yang tersembunyi yang dihadiahkan Allah kepada saya. Insya-Allah, saya akan menggunakannya sebaik mungkin keadaan ini.

Cuma saya khuatir satu perkara, dapatkah saya mengikut rentak ataupun sekadar 'hangat-hangat tahi ayam' sahaja? Itulah yang paling saya risaukan. Sekiranya suasana ini berjaya saya ikut dan menjadi darah daging saya, Alhamdulillah, itulah yang saya idamkan. Bagaimana sekiranya Allah tarik keadaan itu kemudian hari? Na'uzubillahi min zaalik. Semoga saya dihindarkan daripada keadaan sedemikian.

Bolehkah saya menjadi seperti mereka? Insya-Allah, saya akan usahakan.

Tinta mencoret: Hendak seribu daya, tak nak satu dalih pun cukup menyatakan tak nak...

No comments:

Post a Comment