Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

18 December 2008

Perbentangan Mengenai Manhaj Abi Amru

Alhamdulillah, hari ini selesai sudah membentangkan tajuk Manhaj Abi 'Amru bersama dengan sahabat saya, Salwan. Memang pening kepada juga nak mencari bahan tentangnya.

Setelah habis, Sheikh Dr. Abdul Rahman Abdul Ghani al-Muqri' Ph.D. memberikan sedikit ulasan mengenai apa yang saya bentangkan itu. Terasa puas bila sesuatu itu kita telah lakukan sehabis mungkin walaupunnya masih terdapat beberapa kelemahan.

Antara kelemahan kami yang ustaz dapat detect ialah pada sub-topic Yaa Idhoofah. Pada asalnya saya keliru, dan apa yang saya faham yaa idhoofah tu sama maknanya dengan yaa zaaidah tetapi yang sebenarnya adalah yang sebaliknya.

Kemudiannya, beliau memanjangkan perbincangan tentang tajuk yang kami bentang, antaranya perbezaan antara Idgham Kabeer dengan Idgham Sogheer dan perbezaan antara Isqath dengan Idghaam.

Walaupun siang malam kami berpulas untuk menyediakan yang terbaik, yang terbagus, tetapi masih ada yang kami terlepas pandang. Memang sunnatullah, setiap hamba-Nya pasti tidak terlepas daripada melakukan kesilapan. Itu saya tidak hiraukan, asalkan saya dapat memberikan yang terbaik daripada saya sendiri untuk menyiapkan tugasan ini dan membentangkan kepada rakan-rakan sekelas saya.

Cuma saya rasa seperti tidak sempurna kerana tiada wajah qiraat yang lebih khusus untuk riwayat ad-Duri an Abi 'Amru. Kebanyakkannya hanyalah yang diriwayatkan oleh as-Susi ataupun yang diriwayatkan bersama. Wajah qiraat untuk Abu 'Amru ini hanya lebih kepada idgham oleh as-Susi tetapi bacaan yang unik untuk ad-Duri tidak dapat dikeluarkan dan kebanyakkannya mengikut riwayat Hafs an 'Asim seperti al-Quran yang dibaca bebanyakkan orang Malaysia dengan cara ditahqeeqkan bacaannya.

Semoga apa yang kami bentang dapat memberikan input-input yang berguna untuk rakan-rakan sekelas saya dan diharapkan ilmu yang kami sampaikan itu diberkati.

والله أعـــــــــلـــــم بـــــــــــالصـــــــــــواب

Sesiapa yang inginkan handout untuk manhaj ini, bolehlah sms.

Tinta mencoret: Seronok juga kalau kita belajar qiraat ni. Sekurang-kurangnya kita ada pilihan untuk membaca al-Quran dalam pelbagai cara. Tinta cadangkan, eloklah kita belajar qiraat. Sekurang-kurangnya tak adalah ternganga bila mendengar finalist Akademi al-Quran baca al-Quran.

No comments:

Post a Comment