Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

06 December 2008

Mengulangi Tragedi Highland Tower

Hari ini, berlaku lagi satu tragedi tanah runtuh di Taman Bukit Mewah, Bukit Antarabangsa, Hulu Kelang. Sebagai seorang yang membesar di Hulu Kelang, saya akan mengambil tahu segala perkara yang berlaku di kawasan tempat saya membesar dahulu.

Bukit Antarabangsa adalah salah satu daripada kawasan di Hulu Kelang yang kerap berlakunya kejadian tanah runtuh. Dan ini adalah yang terkini. Dari pagi, saya asyik terdengar bunyi siren ambulans yang lalu lalang di MRR2, betul-betul bersebelahan dengan rumah saya.

Tragedi ini sepatutnya telah membuka mata kita sejak dahulu lagi. Mana tidaknya, kawasan tragedi adalah tempat yang sama, Hulu Kelang, atau jika difokuskan lagi, Bukit Antarabangsa. Kejadian yang masih segar di ingatan saya adalah tragedi Highland Tower pada penghujung 1993. Itu adalah tragedi yang paling dahsyat yang pernah berlaku sejak Malaysia merdeka.

Hari ini, ramai 'pembesar-pembesar' turun melihat kawasan kejadian. Antaranya, YAB Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, Perdana Menteri bersama isterinya, YAB Datuk Seri Najib Tun Razak, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Khalid Ibrahim, Menteri Besar Selangor, Azmin Ali, ADUN Bukit Antarabangsa, Ketua Polis Selangor dan sebagainya. Antara langkah drastik yang diambil ialah dengan membatalkan dan menghentikan semua projek dilereng-lereng bukit. Persoalan saya, adakah arahan ini bersifat 'hangat-hangat tahi ayam' sahaja?

Kerajaan negeri Selangor yang baru telah mengeluarkan arahan seumpama ini setelah mereka berjaya membentuk kerajaan. Persoalan saya yang kedua, bagaimana pula dengan penempatan di lereng-lereng bukit? Kita dapat membatal dan menghentikan semua projek-projek yang dirancang tetapi bagaimana pula dengan kawasan sedia ada? Apakah tindakan yang diambil? Pada saya, nyawa mereka yang 'berada' di lereng-lereng bukit ini juga 'berharga' dan tidak sepatutnya dilupakan ataupun diabaikan.

Saya tidak mahu mengulas lebih lanjut berkenaan langkah-langkah yang sepatutnya diambil kerajaan negeri dan Persekutuan. Mereka mempunyai tenaga kerja yang pakar dalam bidangnya. Cuma harapan saya agar kejadian seumpama ini dapat dielakkan, sekurang-kurangnya tiada yang terkorban sekiranya ia berulang kembali.

SEJARAH TANAH RUNTUH SEKITAR HULU KLANG

10 Dec 1985
Dua buah rumah baru dua tingkat yang masih belum diduduki di Taman Melawati, runtuh ketika hujan lebat dalam kejadian 8.50 pagi.

17 Sep 1988
Sebuah rumah di Hulu Klang, ranap akibat tanah runtuh berikutan hakisan tanah.

29 Mar 1990
Kejadian tanah runtuh berlaku di Taman Setia Wangsa melibatkan 80 keluarga yang mendiami dua blok flat.

11 Dec 1993
Tragedi Highland Tower, kira-kira 1.5km daripada Taman Bukit Mewah, lokasi kejadian tanah runtuh hari ini. Tragedi ini mengorbankan 48 nyawa apabila satu (Blok A) daripada tiga blok kondominium di Taman Hillview tumbang.

25 Dec 1997
Tiga orang terbunuh selepas tertimbus di bawah runtuhan tanah dan sampah dalam satu kejadian di KM 17 Lebuhraya Ampang-Hulu Klang.

15 May 1999
Ribuan penduduk di kawasan perumahan Bukit Antarabangsa dan Wangsa Ukay di Jalan Hulu Klang terperangkap apabila tanah runtuh sepanjang 100 meter berlaku dalam kejadian 5.20 pagi yang menimbusi satu-satunya jalan keluar masuk ke kawasan perumahan berbukit itu.

24 Feb 2000
Kejadian tanah runtuh berlaku selepas hujan lebat di Kampung Sri Damai, Taman Kencana, Ampang yang mengorbankan seorang budak berusia 4 tahun.

5 Oct 2000
Satu kejadian tanah runtuh di Jalan Bukit Antarabangsa berikutan hujan lebat berterusan. Tiada yang tercedera.

20 Nov 2002
Sebuah banglo di Taman Hillview milik bekas Panglima Angkatan Tentera, Jen (B) Tan Sri Ismail Omar, yang juga Pengerusi Affin Bank, ranap setelah dirempuh tanah runtuh dari bukit bersebelahan. Isteri Ismail, Puan Sri Azizah Abdul Aziz, anaknya Hijaz, dua menantu, dua cucu serta dua pembantu rumah Indonesia terkorban dalam kejadian 4.35 pagi itu. Banglo itu hanya terletak kira-kira 300 meter dari tapak Highland Towers.

31 May 2006
Empat sekeluarga terkorban setelah tertimbus dalam runtuhan tanah yang memusnahkan 49 buah rumah di Kampung Pasir, Hulu Klang pada kira-kira pukul 4.45 petang.

Sumber: Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (BERNAMA)

Tinta mencoret: Kita sebagai rakyat patutnya faham, tepi lereng bukit kan bahaya. Janganlah kita saja cari 'nahas' buat rumah di kawasan macam itu. Jangan hanya kerana kawasan itu kawasan elite, kawasan yang ada nama, kita memilih untuk menetap di situ. Carilah kawasan yang benar-benar selamat daripada bencana alam. Kalau kita menjadi mangsa, rumah hilang, insurans sememangnya tidak boleh dituntut, (kebanyakkan insurans tak cover kemalangan berpunca daripada bencana alam) dan amat memilukan sekiranya ada insan tersayang terkorban. Fikir-fikirkanlah.

No comments:

Post a Comment