Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

23 December 2008

Antara Krismas dan Maruah Agama

Boleh dikatakan, dalam masa 2 minggu yang mendatang ini, kalendar penuh dengan catatan 'cuti'. Yang terhampir sekali ialah cuti Hari Natal, Khamis ini, diikuti dengan cuti hujung minggu, kemudiannya cuti Awal Muharram, dan cuti tambahan kerana kehadiran Sultan, dan kemudiannya cuti Tahun Baru Masehi 2009.

Saya tidak mahu memanjangkan coretan ini mengenai cuti tetapi apa yang ada dalam cuti itu...

ADA APA DALAM CUTI?

Ada apa dalam cuti? Tahukah kita, cuti yang bakal dirayakan ini adalah cuti yang berkaitan dengan perayaan keagamaan?

Hari ini, Ustaz Effendi, lecturer kami, berpesan, jangan sesekali kita 'merayakan' apa-apa sahaja perayaan yang melibatkan aqidah, sama ada perayaan agama lain ataupun mana-mana kepercayaan yang bercanggah dengan Islam.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah al-Kafirun (mafhumnya):

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai orang-orang Kafir. Aku tidak akan sesekali menyembah apa yang kamu sembah dan kamu bukanlah orang yang menyembah Tuhan yang aku sembah. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah dan kamu pula tidak pernah menjadi orang yang menyembah Tuhan yang aku sembah. (Beginilah) bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agama aku." (AQ 109:1-6)

Al-Tabrani dan Ibn Abi Hatim telah mentakhrijkan (mengeluarkan) hadith tersebut daripada Ibn 'Abbas r.a. bahawa orang-orang kafir Quraisy telah menawarkan kepada Rasulullah s.a.w. untuk memberi baginda harta benda sehingga baginda menjadi orang yang paling kaya di Makkah. Mereka berjanji akan mengahwinkan baginda dengan mana-mana wanita yang disukainya (dengan beberapa syarat). Mereka berkata: "Wahai Muhammad! Ini adalah untuk engkau dengan syarat engkau berhenti daripada mencerca tuhan-tuhan kami dan memburuk-burukkannya. Kalau engkau tidak mahu (pilihan ini), engkau sembahlah tuhan-tuhan kami selama setahun (dan kami juga sebaliknya)." Rasulullah s.a.w. menjawab "Tunggulah sehingga aku melihat perintah Tuhanku."

Sejurus kemudian, Allah menurunkan surah al-Kafirun dan juga ayat ini:

قُلْ أَفَغَيْرَ اللهِ تَأْمُرُوني أعبد أيها الجاهلون

Mafhumnya:Katakanlah (Wahai Muhammad): "Apakah kamu menyuruh aku menyembah selain daripada Allah, wahai orang-orang yang jahil?" (AQ 39:64)

'Abd al-Razzaq telah meriwayatkan daripada Wahab katanya: "Orang-orang kafir Quraisy berkata kepada Rasulullah s.a.w. "Apa kata kalau engkau ikut (agama) kami (selama) setahun dan kami pula ikut agama engkau selama setahun," lalu Allah menurunkan surah al-Kafirun ini.

Nah. Apakah kita mahu menyangkah titah Tuhan yang Maha Agung? Memang tidak dinafikan negara kita sebuah negara yang majmuk, tetapi hukum syarak tetap membataskan. Misalnya konsep 'Kongsi Raya', 'Deepa Raya' dan sebagainya. Raya depa, biaq pi la depa nak ghayo, kita dok sebuk-sebuk nak berkongsa raya dengan mereka mengapa?

Tidak seorangpun daripada kalangan ahli akademik dalam bidang pengajian Islam yang menyokong konsep ini. Hanya ahli-ahli politik yang ingin meraih nama dan populariti sahaja yang meng'halal'kannya. Mengapa? Apa lagi kalau bukan mahukan jawatan YB semata-mata!

Ustaz Affendi kemudiannya, berpesan kepada kami agar menjaga batasan aqidah, jangan tersilap langkah. Soal aqidah lebih bahaya daripada soal feqh yang membicarakan soal solat, puasa zakat. Aqidah penting dalam membezakan antara seseorang itu beriman ataupun tidak!

Oleh itu, selepas ini, sekiranya kita mahu mengucapkan 'selamat' ataupun turut merayakannya, eloklah dirujuk dulu hasrat itu kepada ulama, agar kaki kita tidak 'tergari' dalam api neraka Allah yang Maha Dahsyat itu.

والله أعلم بالصواب

Tinta mencoret: Ustaz Effendi kemudiannya menambah: "Merry Christmas itu membawa maksud Sejahtera ke Atas Christ". Tak tahulah dalam bahasa apa, mungkin bahasa Ibrani kot. Wallahu a'lam bissowab.

No comments:

Post a Comment