Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

06 January 2009

Gaza Terpotong Menjadi Dua

Kemaraan tentera darat serta kereta kebal zionis Israel telah bergerak jauh ke dalam Jalur Gaza, memotong wilayah itu menjadi dua bahagian.

Dengan serangan bom dari angkatan laut, udara dan darat, pasukan Israel merebut posisi-posisi di kedua sisi bandar Gaza, dan sepanjang jalan timur-barat.

Selepas melancarkan serangan udara selama lapan hari, awal pagi semalam tentera Yahudi berkenaan telah mara memasuki Gaza dalam fasa kedua pencerobohannya tanpa menghiraukan bantahan antarabangsa dengan angka kematian warga Palestin kini mencecah 500 orang dan 2,500 lainnya cedera.

Seorang ibu Palestin dan empat orang kanak-kanaknya dilaporkan terbunuh dalam satu serangan terbaru rejim Zionis di Gaza pada petang Ahad (4/1/09). Setidaknya 17 orang terbunuh dan 130 cedera ketika roket-roket Israel ditembakkan ke bahagian selatan Gaza.

Menteri Kesihatan Palestin, Dr Fathi Abumoghli, mengatakan tentera Israel mengekang pergerakan ambulans, yang menyebabkan para korban meninggal dunia sebelum mereka mendapatkan perawatan.

Badan amal Inggris, Oxfam, juga mengatakan bahawa seorang perawat yang bekerja untuk organisasi bantuan mereka juga maut dan dua lainnya cedera dalam pengeboman Israel tersebut.

Banyak berita tidak dapat dilaporkan dengan jelas. Israel telah melarang para wartawan antarabangsa masuk ke Gaza dalam usaha mereka untuk menutup hal kekejaman dan kezaliman yang mereka lakukan di sana.

Tinta mencoret: Orang Islam sendiri tak bersatu, tu pasallah diorang ambil kesempatan atas kelemahan kita.

No comments:

Post a Comment