Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

19 January 2009

Mengira Detik Perpisahan

Sayu bila terfikir yang saya akan meninggalkan sahabat-sahabat seperjuangan di sini. Mana tidaknya, kami sudahpun berada dalam penghujung tahun tiga. Lebih memilukan hati saya apabila saya terpaksa meneruskan sisa-sisa perjuangan kerana saya masih ada tinggal beberapa subjek yang terpaksa diambil ekoran pertukaran program pada saat-saat akhir pengajian saya.

Tetapi saya masih lagi bersyukur kerana Allah memberikan kelebihan kepada saya selepas saya memasuki program yang baru. Walaupun hati saya berat bertukar, tetapi kerana memikirkan tentang survival saya di sini, saya terpaksa menabahkan hati menempuh kesannya. Pada awalnya, saya memikirkan betapa sukarnya saya berada di tempat baru. Tetapi setelah setengah tahun, saya sedar, suasana di sini lebih baik berbanding dahulu. Alhamdulillah. Semoga Allah menambahkan lagi ketabahan dalam hatiku ini.

Walaupun saya bergelar mahasiswa semester 6 tahun ketiga pengajian, tetapi pada hakikatnya saya seperti mahasiswa tahun pertama. Masih banyak lagi kursus-kursus dan subjek-subjek yang perlu saya ambil untuk menyelesaikan sesi pembelajaran di sini. Mungkin ada hikmahnya saya terpaksa menempuh suasana sebegini.

Kesedihan ini sebenarnya telah terubat dengan sikap rakan-rakan sekuliah. Bagi saya, mereka perfect. Memang benar tidak ada manusia yang sempurna, tetapi bagi saya, mereka tidak seperti classmates yang terdahulu. Tidak dinafikan percanggahan pendapat antara mereka masih wujud (terutamanya mahasiswi), tetapi secara zahirnya, saya melihat mereka mampu mewujudkan suasana pembelajaran, bukannya suasana pasar malam ketika di dalam kuliah. Mereka mampu berganding bahu dalam berhadapan dengan tugasan dan sedaya upaya cuba menyelesaikan sesuatu perkaran secara sempurna.

Akhlak mereka ini pula tidaklah seperti kebanyakkan mahasiswa-mahasiswa lain. Setahu saya, mereka masih lagi menjaga mulut mereka daripada hamburan perkataan-perkataan yang kurang sesuai sebagai mahasiswa Islam. Hubungan dengan guru-guru turut dijaga.

Keadaan ini menjadikan ramai lecturer yang mengajar saya selesa dengan sikap yang mereka tonjolkan. Dari situlah terzahirnya barakah dalam belajar. Memang itulah yang saya dambakan semasa menuntut ilmu.

Tetapi sekiranya saya mengenangkan mereka akan meninggalkan saya, hati ini remuk. Di mana lagi akan diperoleh sahabat-sahabat sekelas sebegini? Yang hanya di sekeliling hanyalah kawan yang hanya mengambil kesempatan terhadap kelebihan diri dan mengabaikan ketika susah. Bukan diinginkan mereka yang dapat memberikan tumpuan kepada diri ini ketika larat, tetapi tidak mahu kemampuan dan kelebihan diri ini dijadikan asbab kepada hubungan persahabatan. Tiada siapa mahu begitu.

Ya Allah. Aku memohon daripada-Mu, kurniakanlah aku sahabat-sahabat seperti mereka selepas daripada mereka meninggalkanku nanti...

No comments:

Post a Comment