Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

20 January 2009

Kayanya Kita Atas Kubur Warga Gaza

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
لا تزال طائفة من أمتي على الحق ظاهرين ، لعدوهم قاهرين ، لا يضرهم من جابههم ، إلا ما أصابهم من لأواء حتى يأتي أمر الله وهم على ذلك. قالوا : وأين هم يا رسول الله؟ قال: ببيت المقدس وأكناف بيت المقدس


Sekumpulan dari kalangan ummatku akan mempertahankan kebenaran, mereka mengalahkan musuh-musuh mereka dan orang-orang yang menentang mereka tidak dapat mengalahkan mereka dan mereka hanya mendapat sedikit kerosakan sehinggalah datangnya kiamat mereka tetap dalam keadaan demikian. Para sahabat bertanya “Di manakah mereka ya Rasulullah?” Rasulullah menjawab: Di Baitul Maqdis dan di sekelilingnya. HR Abdullah bin Ahmad dan Thabrani

Moga kita semua mendapat rahmat daripada Allah swt terhadap perbahasan ini...

Sebelum ini, saya ada menerima beberapa (lebih daripada satu) artikel-artikel, makalah-makalah, perbincangan, buletin, emel, dan sebagainya dan saya rasa terpanggil untuk memberikan respons.

Ia berkaitan dengan larangan memboikot barangan yang memberikan keuntungan kepada pihak Zionis.

Pada saya, usaha memboikot produk-produk mereka adalah sesuatu KEWAJIPAN, bukan suatu kemestian.
Relakah kita hidup dalam kesenangan, kekayaan, keselesaan sedangkan saudara kita berjuang BERMATI-MATIAN dalam mendapatkan hak mereka untuk hidup di bumi al-Quds?

Adakah kita masih tidak bersedia hidup SUSAH akibat daripada usaha kita melumpuhkan sistem ekonomi mereka yang sedia rapuh walaupun kita terkena tempiasnya? Sedangkan para sahabat sehelai sepinggang berhijrah ke Madinah tanpa harta walau sedinar.

Apakah jawapan kita di hadapan Allah swt kelak sekiranya ditanya saudara kita dari bumi al-Quds tentang usaha kita membantu mereka? Adakah kita mampu pergi mengangkat senjata berhadapan dengan mereka? Tiket kapal terbang pun belum tentu mampu kita beli.
Jangan kita asyik sibuk dengan periuk nasi kita tetapi tidak pernah memikirkan nasib saudara kita yang mungkin akan hilang nyawanya bila-bila masa. Kita lihat usaha Tun Mahathir pada 1980an dahulu dengan memperkenalkan dasar 'Buy British Last' dengan cara mengutamakan barangan dan kepakaran timur, adakah ekonomi kita meleset?

Jadi, usaha yang terbaik ialah dengan MEMBOIKOT barangan-barangan mereka. Dengan ini, mereka lemah dari segi kewangan dan akhirnya dapat membantutkan usaha zalim mereka ke atas umat Islam di al-Quds.

Dan ingatlah, bumi al-Quds itu adalah tanah suci umat Islam yang ketiga selepas Makkah dan Madinah. Adakah kita rela Makkah dan Madinah dinodai sepertimana yang dilakukan pihak Zionis ke atas Masjidil Aqsa?

Renungkanlah kembali...

Semoga Allah memberikan jalan yang terbaik kepada kita...

والله أعلم بالصواب

No comments:

Post a Comment