Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

31 January 2009

PKBM - Slot Bersama Mentor

Suasana hijau yang nyaman. Kami tiba di Sungai Chongkak sekitar jam 0930 (9.30 pagi). Lihat kiri, lihat kanan. Ambil angin sedikit sebelum kami memunggah bagasi masing-masing ke dalam bilik penginapan (berbentuk dorm).

Setelah minum pagi, mentor kami, Ustazah Sahlawati tiba bersama suami dan dua orang puterinya. Kemudian, kami memulakan aktiviti pertama seperti yang telah dirancang, 'Slot Bersama Mentor'.

Aktiviti pertama yang diatur ustazah ialah... Lupalah pula namanya. Tetapi setiap seorang daripada kami dikehendaki mengambil sepasang daripada selipar rakan masing-masing dan kemudiannya dikehendaki oleh tuan empunya selipar/kasut/what everlah untuk mencari siapa yang mengambil seliparnya itu.

Aktiviti yang kedua ialah setiap seseorang perlu mencari satu benda semulajadi yang terdapat di sekitar kawasan kem tersebut dan kemudiannya descript benda tersebut sesuai dengan diri masing-masing.

Aktiviti ketiga pula ialah berada di dalam satu kumpulan, setiap seseorang perlu memikirkan satu objek sekitar dan kemudiannya semua ahli pasukan perlu sampai ke setiap objek yang difikirkan tanpa memberitahu kepada ahli kumpulannya sendiri apakah objeknya itu.

Aktiviti yang keempat, aktiviti mengumpat. Hehehe... Aktiviti ini yang lebih saya minat berbanding aktiviti lain. Setiap peserta perlu melukiskan tapak tangan masing-masing di atas sehelai kertas A4 kemudian pass kepada setiap rakan-rakan. Setiap orang dimestikan menulis satu sikap negatif dan satu sikap positif terhadap diri kita...

Agak-agak, dapat tak fikirkan apa objektif keempat-empat aktiviti ini?

Objektif aktiviti pertama ialah tentang sesuatu kelebihan atau nikmat yang selalu digunakan tetapi apabila ia hilang, barulah kita terngadah. Misalnya, selipar. Selama ini kita 'pijak-pijak', kita jarang 'menghargai' kelebihan yang ada padanya, tambahan pula kedudukannya dibawah. Bila ia hilang, barulah kita 'sumpah-seranah' orang yang mengambilnya, mencurinya. Kita perlu hargai setiap kurniaan, setiap penerimaan dan sebagainya sebagai satu konsep bersyukur. Bersyukur bukan sahaja terhadap sesuatu benda yang baharu kita terima, tetapi juga kepada sesuatu yang selalu kita gunakan. Hargai kesemuanya.

Aktiviti kedua banyak objektif dan kesimpulan. Kita boleh fikirkan sendiri sekiranya kita mencuba aktiviti ini.

Aktiviti ketiga pula mahu melihat sejauh mana penyatuan kita dalam sesuatu kumpulan, organisasi atau masyarakat dalam melahirkan hasrat kita terhadap sesuatu. Setiap seorang ada hasrat, pandangan dan cadangan tetapi bagaimana mahu direalisasikan kesemua rancangan tersebut? Melalui aktiviti inilah, kita dapat mencari jawapannya.

Aktiviti keempat, simple. Kita mengetahui apakah sikap yang disukai rakan-rakan yang terdapat dalam diri kita dan juga sikap yang kurang disenang. Kalau maklumbalas di dalam kertas itu tidak penuh atau kurang, maknanya kita kurang dikenali dalam kalangan rakan-rakan.

Sungai Chongkak, Hulu Langat

No comments:

Post a Comment