Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

28 January 2009

CGPA 4.00 Hanya Atas Kertas

Sistem pembelajaran kita lebih menjurus kepada sistem berpaksikan kepada peperiksaan. Penggunaan cara pembelajaran sebegini dapat mengukur sejauh mana tahap pengetahuan seseorang pelajar atau mahasiswa terhadap apa yang telah dipelajari selama ini.

Pada pendapat saya, penggunaan sistem sebegini sebagai melemahkan penguasaan sesuatu ilmu yang dipelajari secara menyeluruh. Seseorang mahasiswa itu lebih terjurus untuk belajar semata-mata untuk mendapatkan pointer yang tinggi dan akhirnya menipu mereka sendiri. Keputusan peperiksaan ini sebenarnya tidak menunjukkan penguasaan mereka terhadap apa yang dipelajari.

Mahasiswa kebanyakannya hanya akan mengulangkaji ilmu-ilmu dan pelajaran dan memfokuskannya hanya untuk cemerlang dalam peperiksaan. Persoalannya ialah, adakah mereka dapat mengadaptasikan apa yang dipelajarinya dalam kehidupan seharian? Mereka hanya mencari ilmu yang hanya berkaitan dengan kursus-kursus dan program-program yang berkaitan sahaja, yang berkaitan dengan ilmu di dalam dewan kuliah dan kelas-kelas tutorial sahaja, dan akhirnya mereka melupakan majlis-majlis ilmu yang alternatif seperti kuliah-kuliah agama di surau-surau mahupun di masjid-masjid, forum-forum ilmu, pembacaan bersifat ilmiah, dan sebagainya. Dari situ, mereka sebenarnya kekurangan ilmu yang berkaitan dengan masyarakat dan isu-isu semasa. Ada juga sebilangan mereka yang tidak mengetahui sesuatu perkara walaupun perkara tersebut berada di dalam bidang yang dipelajarinya di kuliah!

Penguasaan dalam keputusan peperiksaan ini akhirnya menjadikan diri mereka tertipu dengan kebodohannya sendiri. Mereka juga cenderung untuk mempertahan keputusan dan hujah-hujah mereka walaupun tanpa asas-asas ilmu dan sumber yang kukuh. Ini melanggar disiplin ilmu di mana kita perlu kepada sumber-sumber yang sahih dalam memberikan pendapat atau mempertahankan sesuatu perkara. Keadaan mereka inilah yang akhirnya akan menghancurkan masyarakat sekiranya mereka memegang tampuk jawatan tertinggi yang mempunyai kuasa authority seperti jawatan ahli majlis fatwa dan jawatan tertinggi dalam pentadbiran negara.

Tidak salah sekiranya kita ingin mencapai markah atau pointer tertinggi tetapi yang lebih awla, kita sepatutnya menjaga keberkatan ilmu itu sendiri. Keberkatan ilmu itulah yang dapat mengukur penguasaan ilmu seseorang melalui pengamalannya seharian, bukannya di dalam dewan peperiksaan!

Oleh itu, wahai sahabat sekalian, usahlah dirimu tertipu dengan mainan dunia melalui ilmu. Walaupun kita dituntut mencari ilmu sedalam mungkin, tetapi yang paling penting ialah barakahnya, bukan pointernya.

والله أعلم بالصواب
Bandar Seri Putra, Bangi
1302 090128

No comments:

Post a Comment