Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

24 October 2008

Sosial Contract

Baru-baru ini, Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah ada mencadangkan satu matapelajaran baru perlu diwujudkan untuk memberikan satu pemahaman kepada generasi muda mengenai sosial contract. Saranan ini kemudiannya disambut baik dua tiga daripada barisan menteri persekutuan dan berharap ia dapat diwujudkan segera.

Pada sayalah, saya sendiri tidak memahami apakah itu sosial contract yang menjadi bual bicara pihak media selepas 8 Mac. Pada sayalah, hak ekslusif kaum Melayu dan bumiputra sememangnya sudah diiktiraf dan dipelihara oleh Perlembagaan Persekutuan yang merupakan undang-undang tertinggi di Malaysia. Mengapa perlu dibincangkan lagi? Sekiranya perkara itu tidak cuba digubal parlimen, selagi itu ia dijamin Perlembagaan.

Saya sendiri tidak bersetuju apabila ia cuba disentuh kerana ia adalah hak kaum Melayu dan telah dipersetujui oleh 'ketua-ketua' kaum-kaum lain ketika merangka Perlembagaan sebelum kemerdekaan dahulu. Jadi, ia juga 'persetujuan' oleh semua pihak sebelum Tanah Melayu mencapai kemerdekaan dan ia diteruskan ketika ditubuhkan Persekutuan Malaysia.

Mereka menyatakan bahawa mereka dilayan dengan tidak adil sekiranya sosial contract ini terus dilaksanakan. Persoalannya, bahagian manakah yang dinyatakan tidak adil itu? Adakah mereka dilarang daripada menuntut ilmu? Adakah mereka dilarang bekerja dan memperoleh jawatan tinggi? Adakah mereka diasingkan daripada menikmati arus kemajuan? Adakah mereka...?

Saya bukanlah seorang yang racist yang sengaja menimbulkan perkara ini. Tetapi jangan cuba diusing perkara-perkara sensitif yang boleh meninggalkan parut dalam perasaan orang-orang Melayu dan Bumiputra lain.

Contohnya gagasan Malaysian Malaysia yang dilaung-laungkan sesetengah pihak. Adakah mereka yang bukan Melayu dan Bumiputra bukan orang Malaysia? Mereka juga warganegara Malaysia. Mereka juga dijamin dalam Perlembagaan. Mengapa perlu lagi gagasan itu? Adakah Malaysia ini khusus untuk orang Melayu dan kaum Bumiputra sahaja?

Orang Cina, sekiranya mereka berasa ditindas, sekurang-kurangnya mereka mempunyai pilihan untuk menjadi warganegara negara China yang jauh lebih hebat daripada Malaysia. Mustahil China menolak permohonan mereka yang sebangsa. Juga India. Mereka juga boleh meminta pertolongan daripada India sebagaimana yang dibuat Hindraf. Kalau orang Melayu? Orang Bumiputra Sabah dan Sarawak? Di manakah bantuan yang diharapkan? Daripada Brunei, tanah sekangkang kera? Daripada Indonesia yang kucar-kacir? Daripada selatan Thai dan selatan Filipina yang sememangnya dinafikan hak mereka untuk mendapatkan kuasa autonomi? Inilah tanah asal kaum Bumiputra, juga orang Melayu.

Konklusinya senang. Kita hidup di Malaysia ini, hormati satu sama lain. Perlembagaan Persekutuan telah menetapkan itu dan ini bertujuan mengelakkan persengketaan kita kemudian hari. Jangan cuba diubah apa-apa. Non-bumiputra bebas merayau di dalam Malaysia, cumanya jangan diusik adat-adat dan perkara-perkara yang melibatkan kuasa Raja-raja Melayu, itu sahaja. Mereka lambang daulatnya negara kita, negara Malaysia yang dicintai.


Tinta mencoret: Raja tonggak kedaulatan Malaysia. Kalau bidang kuasa Raja-raja pun cuba dikacau, bagaimana Malaysia akan aman? Kalau nak berpolitik pun, jangan sampai diganggu peranan Raja-raja. Tinta pantang benar kalau Raja-raja dicemari keinginan mereka ini. Berpolitiklah, berdaganglah, bekerjalah, belajarlah dan sebagainya tetapi jangan cuba diusing mengenai hak orang Melayu yang juga dibawah payungan Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja Melayu.

No comments:

Post a Comment