Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

04 October 2008

Pemilihan Tandas

Baru sebentar tadi, keluarga saya dikunjungi dua pupu saya (anak sepupu kepada ibu saya) bersama keluarga beliau dari Pantai Dalam. Rasanya sudah lama tak bersua dengannya, lebih kurang dekat setahunlah. Susah nak ke rumahnya, tiada parking yang mencukupi akibat daripada jumlah kereta yang dimiliki oleh penduduk di kawasan rumahnya lebih banyak daripada jumlah parking yang disediakan oleh DBKL.

Sambil-sambil beramah mesra dihadapan hidangan semangkuk besar bihun goreng dan sate ayam yang dibeli di medan selera Lembah Keramat, beliau ada berkongsi satu petua.

Katanya, orang tua, may be dalam lingkungan 55 tahun ke atas, sesuai menggunakan mangkuk tandas jenis duduk daripada jenis cangkung. Ada ke cerita pasal tandas depan makanan. Bukan cerita pasal buang air, cuma cerita pasal pemilihan bilik air sahaja. Mungkin tidak menjadi masalah walaupun berada di hadapan makanan.


Orang tua tidak sesuai menggunakan mangkuk tandas jenis cangkung kerana faktor usia dan daya kekuatan badan. Apabila seseorang tua itu bercangkung dalam keadaan yang agak lama, darah yang mengalir akan berhenti di bahagian lutut. Apabila mereka bangun setelah selesai bercangkung untuk qadha' hajat, mereka mudah untuk pitam. Keadaan mencangkung itu akan menyebabkan darah yang terhenti tadi akan segera naik secara laju ke atas dan akan menyebabkan tekanan darah turut naik serta dengupan jantung bertambah kencang. Kesannya, orang tua tersebut akan jatuh pitam. Tersilap jatuh, patah tulang dan boleh juga membawa maut.

Benarkah? Wallahu a'lam. Benar ataupun tidak, saya tidak dapat membuktikan kesahihannya. Boleh terus rujuk doktor ataupun mereka yang pakar dalam bidang ini.

Terima kasihlah kepada dua pupu saya yang berkongsi petua ini.


Coretan tinta: Kalau ia benar dan kaedah saintifik mengesahkannya, kita sepatutnya memilih tandas duduk pada masa tua nanti. Jangan masa itu dok sebuk berfikir nak ikut sunnah nabi sedangkan cara itu boleh mendatangkan kemudaratan kepada kita. Masa muda-muda tak mau pula ikut. Masa dah tua, sebuk nak ikut.

No comments:

Post a Comment