Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

05 October 2008

Amerika Bendung Diskriminasi Agama

Susunan Idris Musa

AGENSI Persekutuan Amerika Syarikat mengeluarkan manual lengkap mengenai diskriminasi agama di kalangan pekerja, berikutan peningkatan dramatik layanan berat se belah terhadap sesetengah golongan minoriti agama, terutama Muslim.

“Kami mempromosikan etika pematuhan supaya setiap orang mendapat layanan sama mengikut undang-undang.


“Kami mahu menghentikan diskriminasi sebelum ia ber mula,” kata jurucakap Suruhanjaya Peluang Samarata Pekerjaan (EEOC), David Grinberg kepada USA Today, baru-baru ini.

EEOC bertanggungjawab menguatkuasakan undang-undang menentang diskriminasi pekerjaan, mengeluarkan Manual Pematuhan Diskriminasi Agama di Tempat Kerja, be berapa minggu lalu.

Manual terbabit yang digunakan terhadap mana-mana bidang pekerjaan dengan 15 atau lebih pekerja, menyediakan garis panduan kepada majikan supaya memberikan layanan terbaik apabila berurusan dengan pekerja daripada pelbagai kumpulan agama.

“Majikan sepatutnya bekerja dengan pekerja yang inginkan penyesuaian jadual pekerjaan sesuai dengan praktik agama mereka,” katanya.

Dokumen terbabit juga melindungi pekerja daripada ajaran agama yang mengenakan pakaian tertentu seperti hijab bagi wanita Islam.

Ia melarang majikan daripada mengenakan syarat keselamatan (keterlaluan) terhadap pekerja atau pemohon berdasarkan asas agama.

“Ada majikan mensyaratkan pemohon Muslim untuk menyelidiki latar belakang atau prosedur keselamatan berlebihan kerana agama mereka, sedangkan pemohon bukan Muslim tidak dikenakan syarat terbabit,” katanya.

Dengan manual itu, EEOC juga mengeluarkan sisipan soal jawab dan panduan amalan terbaik, semuanya boleh di perolehi melalui laman web agensi terbabit.

EEOC menerima aduan mangsa diskriminasi terhadap majikan dan bertindak selaku hakim atas tuntutan diskriminasi yang dibawa terhadap agensi persekutuan.

Agensi terbabit menyatakan, manual baru itu dibuat atas tindak balas peningkatan diskriminasi agama, yang dilaporkan sejak beberapa tahun.

“Nasreen, seorang ejen tiket Muslim bagi penerbangan komersial, memakai tudung kepala atau hijab, bekerja di kaunter tiket lapangan terbang.

“Selepas peristiwa 11 September 2001, pengurusnya membantah bahawa pelanggan mungkin berfikir Nasreen ber simpati dengan pengganas berani mati itu.

“Justeru, perkhidmatan Nasreen ditamatkan atas alasan berpakaian sedemikian,” katanya.

Dalam kes lain, Harinder, yang bekerja di sebuah kedai kopi, berserban kerana dia berfahaman Sikh, dibuang kerja kerana pelanggan mungkin beranggapan dia seorang Muslim.

Muslim di Amerika yang berjumlah tujuh juta amat sensitif terhadap hak asasi yang terhakis sejak serangan 11 September itu.

INFO

KES diskriminasi yang direkodkan EEOC mendapati jumlahnya meningkat mendadak sejak 15 tahun lalu daripada 1,388 kes pada 1992 kepada 2,880 pada 2007.

EEOC mengesahkan Muslim berdepan dengan diskriminasi teruk di tempat kerja dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

Kes diskrimansi yang direkodkan membabitkan Muslim saja meningkat lebih dua kali ganda meningkat daripada 398 kes pada 1997 kepada 907 kes tahun lalu.

Perangkaan membabitkan kes terbabit memuncak sehingga 1,155 kes (paling tinggi) pada 2002 selepas peristiwa serangan 11 September 2001.

Kajian yang dilakukan ‘Pew Research Center and the Pew Forum’ pada 2007 mendapati sikap terhadap Muslim dan Islam meningkat lebih negatif dalam beberapa tahun ini.

Sumber: myMetro

Tinta mencoret: Alhamdulillah. Walaupun Amerika bukanlah sebuah negara yang Islamic tetapi masih ada di kalangan penguatkuasa undang-undang mereka yang merasakan perlunya satu garis panduan terhadap pendiskriminasian terhadap agama secara umumnya dan ia sedikit sebanyak dapat membela hak pekerja-pekerja Muslim Amerika. Negara-negara Islam yang lain seperti Malaysia khususnya dan negara-negara Timur Tingah yang sering dilaporkan menindas kumpulan minoriti terutamanya yang tidak seagama dengan kita, perbaikilah diri. Sesungguhnya Islam melarang kita daripada menindas walaupun kepada mereka yang tidak seagama dengan kita.

No comments:

Post a Comment