Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

16 September 2009

Ramadhan 1430 @ KL

Salam Ramadan 1430H.

Alhamdulillah. Artikel ini adalah yang ke-100 saya post di blog ini, Coretan Tinta Berdakwat. Setinggi-tinggi syukur saya panjatkan kepada Allah Jalla Jalaluh kerana dengan kehendak-Nyalah saya diberikan kekuatan dan digerakkan hati agar sentiasa mengupdate blog walaupun pada awalnya saya agak berat untuk kerap membukanya.

Pada post yang kali ini, saya cuma ingin berkongsi beberapa gambar yang saya rakam di sekitar Bandaraya Kuala Lumpur sekitar bulan Ramadan 1430H ini.

Lokasi: Stesen LRT KL Sentral
Tarikh: 2 September 2009
Masa: 1840 - 1910
Gambar-gambar di atas saya ambil ketika terkandas di platform LRT KL Sentral. Kebetulan tren pertama yang tiba ketika saya sedang beratur panjang adalah tren yang bermasalah. Saya menunggu bermula jam 6.45 petang hinggalah hampir 7.10 malam. Disebabkan masa berbuka makin hampir, saya ambil keputusan mudah untuk pulang dengan teksi. Harga kupon teksi dari KL Sentral ke rumah saya telah naik dan saya terpaksa membayar RM 22.00 untuk menaiki teksi... Geram punya pasal, mahal pun saya bedal...

Lokasi: MRR2 berhampiran Taman Tasik Ampang Hilir
Tarikh: 4 September 2009
Masa: 1750 - 1800Seperti biasalah, siapa yang keluar masuk KL atau Lembah Kelang pada waktu puncak dengan kenderaan 4 tayar, pastinya akan terkandas.

Lokasi: Sekitar Dayabumi, Pejabat Pos Besar, dan Stesen LRT Pasar Seni
Tarikh: 15 September 2009
Masa: 1018 - 1024
Saya sendiri pun kurang pasti bila Pos Malaysia buat renovation di sini?

Ini gambar bangunan baru (berwarna kuning di dalam bulatan) yang mana saya tidak pernah perasan langsung bila ia mula dibina.

Ini pula gambar 'mural' yang diconteng beberapa orang 'kaki seni' sukarela. Kelihatan macam tembok Sungai Kelang itu baru sahaja dicat putih kerana sebelum ini juga terdapat contengan yang lebih kurang. Cadangan saya, pihak kerajaan sepatutnya mencari inisiatif supaya bakat 'pelukis' sukarela seperti ini dapat disalurkan ke tempat yang sepatutnya.

Ini pula jambatan pejalan kaki yang menghubungkan terus ke Stesen LRT Pasar Seni dari seberang Sungai Kelang. Ini pun baru pada saya kerana saya tidak pernah melihat kerja-kerja pembinaannya walaupun selalu berulang-alik dengan LRT di situ.

Lokasi: Stesen LRT Wangsa Maju
Tarikh: 15 September 2009
Masa: 1053
Lorong Touch n' Go di Stesen LRT Wangsa Maju. Bukan tol sahaja yang ada lorong khas macam ini tetapi LRT pun ada. (15 September)

Lokasi: Bazar Ramadan Taman Melawati
Tarikh: 15 September 2009
Masa: 1708
Selasa terakhir sebelum raya, saya ke bazar Ramadan di Taman Melawati selepas selesai beberapa urusan di sini. Agak awal saya ke sana, dalam 5 petang. Dalam banyak-banyak benda dan perkara yang ada di situ, saya terkilan dengan apa yang berlaku seperti gambar di atas. Orang menggantung bendera ini sebenarnya telah membuat dua kesalahan terhadap Jalur Gemilang. Pertama, menggantungkannya secara terbalik. Ia simbolik kepada penghinaan terhadap bendera kita. Kedua, digantungkannya di tempat yang kurang sesuai yang mana membolehkan bendera tersebut dipijak secara sengaja mahupun tidak orang orang yang membeli jualannya ataupun mereka yang lalu-lalang di situ. Ini betul-betul satu penghinaan buat Jalur Gemilang! Ataupun pelakunya orang Indonesia yang ekstrimis dan Anti-Malaysia. Maklumlah, mereka marahkan Kerajaan Malaysia yang kononnya mencuri tarian tradisi mereka. Gara-gara marah tidak bertempat itu, mereka menghalau pula rakyat Malaysia di sana. Kalau ada rakyat Malaysia yang terbaca ini, saya katakan satu perkara: BAGAIMANA PULA JIKA KAMI MENGHALAU RAKYAT INDONESIA TERMASUK YANG MAKAN GAJI DI MALAYSIA? Kalau dasar negara miskin, buat macam negara miskin, jangan mahu menunjuk samseng. Rakyat kamu itu yang kami tatang, yang kami bela di sini juga yang membuat kacau, membuat jenayah, adakah kami melenting membabi buta seperti kamu? Walau siapapun yang melakukannya, tindakan ini sememangnya biadap! Sayang sekali tindakan ini hanya dapat dilihat sahaja kerana pengusahanya tidak berniaga pada hari tersebut.

Lokasi: Menara Celcom, Jalan Semarak
Tarikh: 16 September 2009
Masa: 1350
Selamat Hari Raya Aidilfitri, maaf zahir dan batin.

Taman Permata, Hulu Kelang