Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

20 June 2016

Bonus Dan Tayar

Ramadhan Kareem.

Allahu Akram...!

Salam Ramadan 1437H.

Hari ni kakitangan Kerajaan Negeri Selangor. Kenapa ya...?
Alhamdulillah, hari ini (Isnin, 20 Jun 2016), Dato' Menteri Besar Selangor, Dato' Seri Mohamad Azmin bin Ali mengumumkan tiga inisiatif kepada penjawat awam Kerajaan Negeri Selangor.

Tiga inisiatif tersebut ialah: bonus gaji 1.5 bulan yang akan dibayar pada 1 Julai 2016; kenaikan gaji sebanyak dua kali yang akan bermula Julai ini; dan kenaikan elaun perumahan untuk kakitangan Gred 41 ke bawah daripada RM180 kepada RM300 sebulan.

Alhamdulillah, rezeki lebih untuk Raya.
Tiga inisiatif ini diumumkan selaras dengan tema kerajaan "Membangun Smart Selangor Yang Peduli" yang mana kerajaan 'ingin' memulangkan semula hasil mahsul yang diperoleh kerajaan kepada rakyat untuk rakyat Selangor.

Pengumuman ini dibuat selepas Kerajaan Negeri berjaya mengutip RM 1.65 bilion, melepasi separuh daripada sasaran unjuran dalam Belanjawan 2016 Negeri Selangor.

Selain itu juga, rizab negeri pula melonjak daripada RM 3.6 bilion kepada RM 4.034 bilion pada 16 Jun 2016.

Semua ini nikmat kelebihan daripada Tuhan.

Jangan ditanya mengapa rakyat Selangor senyum hingga ke pipi.
Cerita pasal pemberian bonus, tanpa diduga, ketika dalam perjalanan ke sekolah, tayar kereta saya pecah. Eh, dia pun macam 'tahu' je saya akan menerima pemberian tu.

Semua itu dugaan daripada Allah.

Tayar pecah, perlu diganti.
Orang bertakwa itu belum dikira bertakwa sehinggakan dia diuji.

Ujian tayar pecah ni sikit je berbanding ujian yang Allah turunkan buat ulama-ulama silam, sehingga mempertaruhkan jiwa dan raga mereka untuk mempertahankan Islam. Walaupun kecil, mudah-mudahan ia mampu mendidik jiwa ini supaya bersabar, lebih-lebih lagi ketika berpuasa dan di bawah terik mentari. Fuh...

Tinta mencoret: Tahniah Selangor. Moga berkekalan Rahmat daripada Allah.

Hulu Kelang, Kuala Lumpur WP
via Asus Zenfone 4

1 comment: