Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

24 May 2009

Permata Di Dalam Kotak Emas


"Bukan apa. Sebenarnya, saya rimaslah. Bukan awak tak tau. Negara kita panaskan. Apa salahnya kalau saya tak pakai tudungkan..."

Bukan senang untuk menerangkan kepada Puteri tentang pentingnya menutup aurat. Sudah lama Solehah bersahabat dengannya. Namun begitu, dia belum dapat menarik bersama-sama sahabatnya itu sama-sama dengannya mengamalkan tuntutan agama.

Puteri bukan sahaja tidak menutup aurat, bahkan turut meninggalkan solat fardhu. Amalan wajib yang hanya dilaksanakannya hanyalah puasa Ramadan, itupun ikut-ikutan daripada orang sekeliling. Maklumlah, Puteri merupakan seorang anak Tan Sri dan kedua ibu bapanya juga tidak mengendahkan suruhan agama.

Solehah juga anak orang berada. Namun begitu, dia dididik dengan didikan agama sejak kecil. Beliau ditarbiyyah dengan sepenuhnya oleh keluarganya sebelum dihantar ke sekolah tahfiz ketika berusia 9 tahun. Hasilnya, beliau seorang yang taat dalam agama.

Ditakdirkan, Tan Sri Muhaimeen, bapa Puteri dan Datuk Rahman, bapa Solehah merupakan dua orang rakan kongsi dalam Sulaman Kasih Sdn. Bhd.. Keadaan inilah yang menemukan Solehah dan Puteri sejak mereka kecil.

Walaupun cara hidup berbeza, namun mereka berdua sememangnya akrab bersahabat.

"Bersahabat, jangan biarkan sahabat hanyut dalam kefana'an dunia." Itulah kata-kata guru Solehah ketika belajar di sekolah tahfiz suatu masa dahulu. Dia seboleh-bolehnya mahu sahabatnya itu, sekurang-kurangnya mengamalkan secara istiqamah, amalan-amalan yang wajib. Bukan senang ingin menerangkan kepada sahabatnya itu.

Bukan senang mahu menerangkan kepada Puteri. Dia tetap dengan cara baratnya itu.

"Kenapa ni, Lehah? Monyok aje muka awak?" Puteri seolah-olah merasakan ada sesuatu yang tidak kena. "Kita berdua sudah lama sambung belajar kat oversea. It's a very long time. Bila dah berjumpa, your face like... mencuka."

Solehah bukanlah seorang yang terburu-buru dalam menerangkan kepentingan aurat itu. Cuma mencari masa yang sesuai sahaja untuk menerangkannya. Lebih-lebih lagi kepada Puteri yang kurang didikan agama.

"Alang-alang awak dah datang ke rumah saya, I got something to show you," kata Solehah. "This. My new handphone. My dad bought it last week at California. How nice it's." Telefon bimbit barunya itu sebenarnya di simpan di dalam almari kaca di biliknya sahaja.

"Why don't you use it?" tanya Puteri. Solehah rasa inilah waktu yang sesuai untuk menerangkan kepada sahabatnya tentang kepentingan menutup aurat.

"Puteri, can I ask you something?" Puteri menganggukkan kepalanya. "If you have a diamond, do you give it to somebody to touch it, to belek-belek or keep it in a very nice box and put it in a nive glass cupboard? Somebody can't touch it. Just can see a part of it," tanya Solehah.

"Of course I will put it in a box, simpan baik-baik. If I give it to others, tak pasal-pasal hilang. Kan dah rugi," jawab Puteri.

"Ha... Itu sebablah Islam mensyariatkan kita agar menutup aurat, especially kaum Hawa. Kecantikan tubuh badan yang Allah jadikan ini sebenarnya hanya untuk yang teristimewa sahaja, buat suami kita," terang Solehah.

Puteri terpaku mendengar penjelasan Solehah. "Oh, macam tu ke?"

"Suamilah orang yang kita cinta. Takkan kita nak beri tubuh badan kita yang sudah 'dimamah' orang, sisa 'ratapan' mata orang lain sebelum 'dihidangkan' buat yang tercinta?" Penjelasan Solehah membuatkan Puteri berfikir panjang.

"Macam tu ke? Detail juga ya agama tu. Sampai macam tu sekali," kata Puteri. "Tapi takkan awak tak nak guna henset tu? Kalau tak nak, bagi saya ajelah. Cantik tau." Mereka kemudiannya ketawa.

Begitulah Islam. Kewajipan dalam agamanya pasti mempunyai hikmah yang tersembunyi. Laksanakannya, pasti kita mendapat hikmah-hikmah yang tersirat tersebut.

Taman Permata, Hulu Kelang

No comments:

Post a Comment