Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

17 October 2013

Aidiladha 1434H

Selamat Hari Raya Aidiladha 1434H.

Alhamdulillah, pada Hari Raya Aidiladha yang lalu, surau kariah saya, Surau Taman Permata telah berjaya menguruskan penyembelihan 10 ekor lembu yang dijadikan sebagai korban.

Maaf, saya dalam perjalanan dari Pulau Pinang ke Bangi, jadi saya tak dapat mengulas dengan lebih lanjut. Kita layan je lah gambarnya.

Keadaan jemaah sebelum menunaikan Solat Sunat Aidiladha.
Ketibaan lembu-lembu sebagai 'tetamu VIP'.
Lembu pertama selamat dikorbankan.
Antara petugas yang bertugas.
Kenal tak yang pakai cermin mata hitam tu...?
Abang bomba menguji 'penembak'nya.
Membersihkan kesan sembelihan pertama.
Lembu kedua untuk dikorbankan. Mandi sikit...
Lembu kedua ni nampak sedikit tenang, kurang agresif.
Petugas yang bertugas menyediakan juadah tengah hari untuk petugas-petugas.
Suka pakcik-pakcik ni bila nak bergambar. ^_^
Lembu yang sudah disembelih terus dilapah dagingnya.
"Hai lembu."
Ramainya yang menjadi penonton.
Mungkin ini salah satu proses pendidikan kepada masyarakat setempat.
Lembu seterusnya.
Petugas yang 'mengecilkan' saiz daging lembu.
Seorang pakcik dan anaknya sedang melapah kaki lembu.
Lagi pasukan yang melapah kaki lembu.
Lagi...
Signboard surau yang dah macam masjid...
Petugas yang ditugaskan membuang bulu dengan cara membakar.
Wah, dah macam tukang potong besi...!
Ni pula pasukan saya, bahagian pengagihan.
Saya tak dapat baju sebab dah habis stok. Huhuhu...
Daging yang sudah di'beg-plastik'kan.
Ni tinggal tulang je...
Ni bahagian untuk keluarga kami.
Maaf, tidak punya masa untuk menaip panjang.

Selamat Hari Raya Aidiladha 1434H

Tinta mencoret: Hidup biar banyak memberi.

Kuala Kangsar PDR

4 comments:

  1. meriah juga tempat awak menyambut AidilAdha :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, kemeriahan itu terasa kalau kita melibatkan diri dalam masyarakat.

      Delete
  2. walaupun dah agak terlambat, nk ucap jugak.
    salam aidiladha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat Hari Raya Aidiladha juga.

      Kalau terlambat, boleh ucap untuk tahun depan sekali. Hehehe...

      Delete