Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

22 April 2009

Hiburan Tanpa Agama


'Hiburan mendidik jiwa', 'hiburan mendidik nurani' dan pelbagai lagi tagline yang digunapakai bagi menarik golongan yang 'gilakan' hiburan kepada hiburan yang dapat mendekatkan diri kepada Tuhan Rabbul Jalil. Alhamdulillah, selepas lebih 10 tahun usaha pelbagai pihak dalam 'menswastakan' industri nasyid negara nampaknya berjaya menarik ribuan peminat industri ini lebih mendekatkan diri kepada lagu-lagu berunsurkan Islamik. Walaubagaimanapun, industri nasyid ini tidak lari daripada 'ikan busuk' yang turut sama 'berjuang'. Mereka ini sebenarnya hipokrit dan bertopengkan nasyid semata-mata untuk mengaut keuntungan yang melimpah-ruah ini. Keadaan mereka ini sebenarnya disebabkan kurangnya asuhan agama dalam diri seorang 'artis da'ie' dan langsung tidak mahu berusaha untuk menambahkan ilmu-ilmu ketuhanan. Akhirnya, mereka membuangkan rasa 'bertuhankan Tuhan' dalam 'perjuangan'.

Sepatutnya, pendakwah-pendakwah arus hiburan ini mencukupkan diri dengan ilmu-ilmu agama. Setidak-tidaknya, hati mereka kekal dalam landasan perjuangan dan sentiasa ikhlas dalam berdakwah melalui seni lagu. Contohnya mudah, Kumpulan In-Team. Walaupun pelbagai cabaran yang diterima, cubaan mencerai-beraikan, dan sebagainya, namun hati mereka tetap teguh dalam industri hiburan Islam. Lihatlah sendiri rezeki yang Allah s.w.t. kurniakan tidak putus-putus. Tidak dilupakan juga, Hijjaz yang kini telahpun menceburi bidang bio-tech dan pelancongan. Sekiranya kita ikhlas dalam berdakwah, insya-Allah, kita pasti dibantu. He will helps us with all cost if we help Islam.

SETITIK NILA

Orang yang berada dalam lingkungan Islam, setiap tindak-tanduknya pasti dinilai orang awam, walau sekecil-kecil masalah! Itulah sunnatullah. Kebenaran pasti akan cuba dijatuhkan oleh kebatilan. Tidak kita risau sekiranya pihak yang hendak menjatuhkan itu jelas 'berdiri' di luar kumpulan perjuangan Islami. Yang paling membimbangkan ialah gunting dalam lipatan dan api dalam sekam. Manusia seperti inilah yang menjadi barah dalam penyebaran dakwah Islamiah.

Contohnya mudah, Faizal Tahir. Kerana terpukau dengan tawaran wang dan populariti, sanggup untuk meninggalkan jalan dakwah. Ia jelas menunjukkan perjuangannya selama ini tidak disertakan dengan keikhlasan. Ia bagaikan satu pukulan hebat buat Islam secara umumnya.

SOTONG BRAND DA'IE


Yang terbaru, seorang bekas artis nasyid bertitle doktor menjadi lembut umpama sotong apabila mencuba nasib dalam One in a Million (OIAM). Walaubagaimanapun, dia tewas untuk mara ke peringkat seterusnya. Maha Suci Allah. Semoga Allah s.w.t. senantiasa menjaga setiap perkara daripada cubaan sesetengah pihak untuk mencemarkan imej Islam secara sedar mahupun tidak. Dan juga didoakan juga buat hamba Allah ini agar sedar akan kesalahannya dan diharapkan kembali ke pangkuan Islam sesegera mungkin, Amien.

Sebelum saya akhiri topik ini, ingin saya kongsi kata-kata tok guru saya dulu. Beliau berpesan kepada saya agar kurangkan hiburan. Hiburanlah punca hati itu mati. Sekiranya kita masih 'mendambakan' hiburan sedangkan kebanyakkan masa kita habis dengannya, eloklah kita hiburkan hati kita dengan alunan ayat-ayat suci al-Quran al-Karim, zikir kepada Allah s.w.t. ataupun selawat buat Rasulullah s.a.w.. Ingatlah! Sesungguhnya salah satu sebab hati kita mati ialah dahagakan hiburan dan sentiasa mahukannya. Pengubatnya ialah zikrullah.

والله أعلم بالصواب

No comments:

Post a Comment