Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

27 April 2009

Kesal Atau Tutup Salah?

Kesal atau mahu tutup kesalahan? Atau sekadar mahu menjaga reputasi baik semata-mata?


Berita
CUEPACS KESAL SARAVANAN HEBOH DOKTOR CULAS

KUALA LUMPUR: Cuepacs hari ini menyatakan rasa "kesal mendalam" terhadap cara Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk M Saravanan, menangani kes dua orang doktor Hospital Kuala Lumpur (HKL) yang didapati "culas" bertugas.

Setiausaha Agungnya, Ahmad Shah Md Zin, berkata Saravanan sepatutnya lebih berhati-hati dan diplomasi daripada hanya menghebohkan perkara itu kepada media.

"Memang sebagai seorang ahli politik, beliau meraih beberapa mata, tetapi siapa yang teraniaya?" katanya.
Beliau mengulas kejadian di unit kecemasan hospital itu semalam di mana Saravanan "mengesan" seorang doktor sedang membaca akhbar dan seorang lagi membuat kerja sendiri ketika ramai pesakit menunggu di luar.

Beliau berkata, walaupun Cuepacs tidak akan membiarkan kakitangan awam yang tidak menjalankan kerja dengan baik tetapi dalam kes ini adalah amat tidak adil bagi Saravanan menghebohkan kejadian itu yang mungkin hanya satu kes terpencil.
Ahmad Shah berkata, sebagai tanda beradab Saravanan boleh membawa perkara itu kepada pengarah hospital dan Menteri Kesihatan daripada menghebohkannya kepada media dan seluruh dunia.
Ahmad Shah berkata, bukan saja doktor malah seluruh kakitangan awam "amat tersinggung" dengan apa yang dilakukan Saravanan.

Ahmad Shah menjelaskan bahawa doktor, terutama mereka di unit kecemasan hospital di seluruh negara amat tertekan dan bekerja bagi tempoh yang lama melayani bilangan pesakit yang ramai.

"Purata doktor ini mengendali kira-kira 70-100 kes sehari dan majoriti menjalankan kerja dengan baik memberikan khidmat cemerlang walaupun menghadapi pelbagai kendalaan," katanya.

Ahmad berkata, publisiti negatif itu bukan saja menjejas teruk semangat doktor tetapi juga semua kakitangan awam.
"Kami harap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, akan mengambil perhatian perkara ini dan menasihatkan menteri-menterinya supaya tidak bertindak melampaui batas," katanya.
Berita Harian Online
27 April 2009

Saya tidak sependapat langsung dengan Ahmad Shah, Setiausaha Agung Cuepacs. Pada saya, Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan, Datuk M Saravanan bertindak yang sepatutnya. Beliau sendiri menyatakan hanya dua orang sahaja yang berlaku culas, bukan kesemuanya. Mengapa harus kakitangan kesihatan kesemuanya perlu terasa dengan teguran beliau? Ini juga sebagai satu petunjuk dan peringatan buat pihak-pihak yang berkaitan agar lebih berwaspada dan meletakkan kepentingan pengguna (dalam aspek ini: rakyat). Saya sendiri pernah melihat dengan mata kepala sendiri, seorang jururawat (atau mungkin atendan klinik) menengking seorang mak cik. Beginikah layanannya?!

Jangan cuba disalahkan menteri yang bercakap bertujuan untuk membaiki keadaan yang sudah sedia parah membarah dalam sektor perkhidmatan awam. Cuepacs sepatutnya 'mentarbiah' sendiri ahli-ahlinya supaya berkhidmat sepenuh hati dan ikhlas kerana Allah, bukan membela pekerja-pekerja sektor perkhidmatan awam atas nama persatuan ataupun menjaga nama baik mereka yang bekerja dengan baik dan elok!

Ingat janji Allah, Dia akan menurunkan bala kepada satu kampung yang penuh dengan maksiat dan keseluruhan penduduk kampung itu akan merasakannya walaupun orang yang baik. Ini adalah sunnatullah, hukum Allah dalam pentadbiran urusan kerajaan-Nya. Sekiranya berlaku keadaan seperti ini, Cuepacs sepatutnya bertindak dengan professional seperti mengenalpasti pekerja yang bermasalah ini ataupun cuba menyelesaikan masalah ini dengan lebih serius, BUKAN TERUS MEMBELA!

INGAT! Nila setitik pasti akan merosakkan susu sebelanga. Pada saya, kebanyakkan kakitangan kerajaan memang 'lembab' dalam urusannya. Saya kata 'kebanyakkan', bukan 'semua'. Jadi, mind-set ini sudahpun tertanam dalam pemikiran kebanyakkan rakyat Malaysia kini. Jangan salahkan mereka yang cuba menzahirkan kesalahan yang selama ini cuba ditutup atas nama menjaga nama baik.

No comments:

Post a Comment