Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

04 April 2009

Bergantinya Seorang Pemimpin

Tahniahlah buat Perdana Menteri Malaysia yang baru dilantik, YAB Dato' Seri Najib Tun Razak. Saya malaslah nak cakap tentang pelantikan PM Malaysia yang baru, cukuplah sekadar orang-orang politik sahaja yang berbicara tentangnya.

Cuba apa yang nak saya ke utarakan di sini ialah apa yang kita dapat. Pemimpin silih berganti tetapi taraf kehidupan rakyat masih di takuk lama. Kita sering bercerita tentang pembangunan tetapi apa yang kita dapat? Adakah dengan terbinanya Menara Berkembar Petronas, nenek-nenek tua di pendalaman Sabah mendapat seketul berlian daripada hasil pembinaannya?

Ingatlah! Ibnu Khaldun pernah menegaskan kepada kita melalui bukunya, Mukaddimah bahawa kerajaan yang hanya mementingkan kemegahan kerajaannya akan jatuh. Pemimpin hanya sebuk membina simbol-simbol kemegahan kerajaannya, tetapi melupakan rakyatnya yang masih makan sepinggan yang dikongsi sepuluh beranak.

Putrajaya, Menara Berkembar Petronas, Wilayah Pembangunan Iskandar, Empangan Hidroelektrik Bakun, KLIA dan sebagainya. Alasannya, dapat memacu ekonomi negara. Adakah hasil keuntungan ekonomi ini digunakan untuk membantu rakyat-rakyat yang selama ini memerlukan pertolongan pemimpin-pemimpin yang prihatin? Lihatlah jiran kita, Brunei Darussalam. Ringannya tangan Sultan Brunei menguruskan keuntungan hasil gali minyak sehinggakan rakyat jelata naungannya sama menerima hasil tersebut.

2/3 hasil galian Allah kurniakan kepada negara-negara Islam. Tetapi dengan pengurniaan tersebut, pemimpin manakah yang bertindak seperti Sultan Brunei?

Ingatlah, Dinasti Nasrid di Andalusia jatuh akibat sikap pemimpinnya yang bermegah dengan kekuasaan. Buktinya, Kompleks al-Hambra, sebuah kompleks istana, pentadbiran dan kota pertahanan di mana pembinaan seakan mengambarkan kemegahan pemimpin yang berkuasa.

Mereka mahukan kuasa daripada orang yang mereka sendiri tindas. Mereka merayu undi daripada orang yang tidak memahami lansung tentang cara memerintah. Keadaan mereka inilah dimanipulasi pemimpin yang hanya inginkan kuasa. Mereka mereka-reka cerita hanya kerana inginkan kuasa! Selepas mendapat apa yang diinginkan, mereka ditinggalkan terkontang-kanting tanpa pembelaan dan tanpa dikotakan apa yang dijanjikan dahulu.

Pesanan saya ringkas, janganlah kita berkejar-kejar dengan kuasa, tetapi apabila kita berada di kemuncaknya, kita melupakan orang yang di bawah. Jangan tinggalkan satupun jenis kemegahan tetapi tinggalkanlah kebaikan kepada masyarakat yang ditadbirkan. Bukan untuk diingati tetapi kerana Allah swt dan kerana amanah yang dipikul. Ingatlah! Allah pasti akan menilainya sebagai amalan yang soleh dan pastinya ia digunakan sebagai salah satu penyelamat daripada kemurkaan-Nya dan api neraka yang maha dahsyat kelak.

والله أعلم بالصواب

Kepada Mantan PM, (Tun) Pak Lah, kami merindui kebaikan dan keramahanmu. Senyumanmu itu pastinya membuatkan kami bagaikan terasa kehilangan seorang pemimpin yang benar-benar dekat di hati...

No comments:

Post a Comment