Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

31 March 2012

Earth Hour 2012


Earth Hour kini kembali lagi. Tahun ini, tarikh 31 Mac dipilih untuk menzahirkan rasa prihatin terhadap bumi yang selama ini bagai tidak dihiraukan.

27 March 2012

Niqab Haram Kerana Dipaksa?



Orang debate pasal pengharaman niqab, burqa, atau purdah di Perancis, dia boleh pula kaitkan dengan adat orang Arab Saudi. Memang Arab Saudi ada peraturan (ye ke ada?) mewajibkan pemakaian burqa, tetapi di Perancis, adakah wanita Muslim dipaksa untuk memakainya?

18 March 2012

Cikgu Mahadi

Cikgu Mahadi dan Cikgu Latif semasa Majlis Penutup Minggu Pemantapan Disiplin 2005
di SAM Bandar Baru Salak Tinggi.
Hari ini (Ahad, 18 Mac 2012), jam 8.15 pagi, saya mendapat satu berita yang begitu mengejutkan melalui Facebook. Berita apa tuh...?


15 March 2012

Salahkah Prejudis Terhadap Pengemis?

"Eh, ada makcik mintak sedekah la kat depan tuh."                             
"Nape?"
                              "Kau tak nak derma sikit ker?"
"Buat apa nak derma? Kau tau tak, diorang semua ni mintak derma ada sindiket, tau tak?"
"Ish, tak baik la kita buruk sangka."
"Iye, silap hari bulan, diorang ni lebih kaya dari kita,
hanya dengan mintak sedekah."
"Eh, yeke...?"

*  *  *  *  *

"Assalamualaikum, abang. Adik datang nak mintak derma untuk Madrasah Imam Syahmi, Bangi."
"Derma? Betul ke derma untuk Madrasah Imam Syahmi?"
"Betul, bang, untuk Madrasah Imam Syahmi."
"Kau jangan nak kelentong abang. Abang duduk Bangi gak. Tak de pun nama madrasah macam tuh...?"
"Betul bang. Kami sememangnya memerlukan dana untuk terus beroperasi. Harap abang dapat menderma untuk kami."
"Boleh caya ker...?"


Tak Sempat

Ish... Dah berabuk blog CTB ni. Kali terakhir saya menaip entry adalah pada 3 Mac 2012 yang bertajuk 3 Mac: Tarikh Hitam yang berkisar ulangtahun kejatuhan Empayar Uthmaniyyah, empayar Islam terakhir.

Kebetulan, ketika entry tersebut ditaip, sekolah tempat saya mengajar masih dalam mood ujian, yang mana pelajaran yang saya ajar menjadi pelajaran pertama ditempuh murid-murid.

Secara kasar, murid-murid tahun 4 tahun ini lebih bagus berbanding tahun lepas. Ini disebabkan kebanyakkan daripada murid-murid tahun ini lebih lama bersekolah di sekolah agama berbanding murid tahun lepas yang masuk mendaftar lewat, dan menjadi satu kerja tambahan kepada guru untuk memperkenalkan tulisan jawi yang memeningkan kepada murid-murid baru.

Dalam masa seminggu selepas entry terakhir, saya diberi tugasan untuk membuat montaj untuk ditayangkan ketika Mesyuarat Agung PIBG yang dijadualkan berlangsung pada 10 Mac 2012 (Sabtu). Alhamdulillah, segala-galanya berjalan dengan lancar.



03 March 2012

3 Mac: Tarikh Hitam

3 Mac, satu tarikh yang seharusnya diingati oleh setiap umat Islam seluruh dunia. Namun malangnya, tarikh tersebut dilupai begitu sahaja.

Apa yang sebenarnya berlaku?

Tahukah kita, pada tarikh inilah, Khalifah Abdul Majid II, Khalifah terakhir Empayar Uthmaniyyah digulingkan. Ini menandakan Empayar Uthmaniyyah, kerajaan khilafah terakhir dibubarkan secara rasminya pada 3 Mac 1924, 88 tahun lampau.