Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

30 November 2012

Viva Palestine: UNGA Resolution 67/19


Today's vote underscores the urgency of the resumption of meaningful negotiations

My position has been consistent all along. I believe that the Palestinians have a legitimate right to their own independent state. I believe that Israel has the right to live in peace and security with its neighbours. There is no substitute for negotiations to that end.
Kenyataan Ban Ki-moon, Setiausaha Agung PBB
selepas pengundian Resolusi UNGA 67/19
29 November 2012 (Khamis)

28 November 2012

Bilalah Turn Aku Pula? Part 2

Hari ni, merupakan salah satu daripada hari yang saya diarahkan untuk bertugas.

Cuti, cuti juga. Kerja jalan macam biasa.

Hari ini, saya menyempurnakan sebahagian fail murid yang masih belum lengkap.

Antara fail yang saya selenggara.
Liquid paper tu kepunyaan Ustazah Hayati, Penyelia Pagi.
Tidak mahu menyalahkan guru-guru sebelum ini atas kelompongan maklumat tersebut. Saya mengisi kelompongan tersebut dengan penuh dedikasi sambil berborak dengan guru-guru lain dengan memakan keropok. Hehehe...

27 November 2012

Temuduga SPA

Alhamdulillah, pagi tadi baru sahaja selesai menghadiri temuduga bagi jawatan Pembantu Hal Ehwal Agama Islam, bagi Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) yang dikendalikan oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA) di Presint 1, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Putrajaya.

Tak terfikir langsung akan dipanggil untuk ditemuduga. Sebabnya, permohonan untuk jawatan tersebut dibuat pada tahun lepas, sudah satu tahun berlalu.

Dan semestinya, saya sudah cukup 'empuk' di SRA Bandar Seri Putra. Sayang rasanya mahu melepaskan tugas mengajar walaupun peluang untuk memperbaiki taraf kehidupan melalui jabatan kerajaan diberikan.

Alhamdulillah, setiap soalan yang diajukan dapat dijawab dengan penuh keyakinan, tak tahulah betul ataupun salah. Cuma ada satu soalan yang saya tidak dapat jawab.

"Kenapa huruf Nun dan Mim dalam Hukum Idgham Ma'al Ghunnah bersabdu manakala Ya dan Wau tak ada sabdu?"

26 November 2012

Pusing-pusing November '12

Peace... ^_^
Wah. Duit sengkek, poket dah bocor, tapi masih mampu ronda-ronda satu Malaya. Thanks to Allah sebab mengizinkan saya untuk mengembara walau dalam keadaan yang agak 'sempit'.

Tak dapat nak taip panjang-panjang, esok ada temuduga di Putrajaya. Doakan saya tau.

23 November 2012

23 Campur 1

Eh, dah baca entry saya kelmarin bertajuk Akhlak Jari Hantu? Kalau belum baca, eloklah baca dulu ye...

23 November adalah satu tarikh yang begitu sinonim dengan diri saya.

Juga tarikh tersebut menjadikan diri saya semakin banyak dilontarkan dengan persoalan yang paling kurang gemar untuk dijawab, berkaitan mendirikan 'masjid'.

"Ha, kenapa dengan tarikh tu...?"

Hehehe, tentulah itu tarikh kelahiran saya.

Terima kasih yang tidak terhingga kepada semua yang memberikan ucapan. Tapi rasa-rasanya yang betul-betul ingat hanya beberapa kerat je, yang lain semua ingat atas bantuan Pak Cik Facebook.


21 November 2012

Akhlak Jari Hantu

Islam sememangnya menitik beratkan soal akhlak kerana ia akan mencorakkan tingkah laku dan kehidupan seseorang. Apabila akhlak yang baik sudah meresap ke dalam diri, ia pastinya akan menjadikan setiap tindak tanduk seseorang itu menjurus ke arah kebaikan.

Dan pastinya, seseorang yang baik akhlaknya memiliki keimanan yang lebih sempurna.

Oleh sebab itu, Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam diutuskan untuk menyempurnakan akhlak manusia.

Dengan memiliki akhlak yang terpuji, masyarakat Arab lebih mudah menerima dakwah Rasulullah Sallallahu Alayhi Wasallam selain daripada melihat ajaran Islam yang dibawa baginda.

Dan para sahabat Radhiallahu 'Anhum turut memiliki akhlak yang baik, meneruskan legasi Baginda menyebarkan dakwah. Dengan berbekalkan akhlak yang baik, selain daripada hujah dan ketenteraan, Islam berkembang dengan pesat ke seluruh pelusuk dunia.

Memperkecilkan Usaha Burung Kecil

Palestine, you're not alone.
Hari ini sudah masuk 7 hari Israel membedil bumi Gaza. Seperti mana-mana peperangan masa kini, pastinya akan ada yang menyokong, walaupun pada hakikat yang sebenarnya lebih ramai yang menentang.

Dan pastinya, pemimpin Barat akan menyokong apa sahaja yang Israel putuskan. Pelbagai alasan akan dihamburkan dari mulut mereka bagi membenarkan setiap tindak tanduk durjana Israel.

Dan setiap kali isu yang berkaitan dengan penindasan di tanah suci Baitul Maqdis, juga kawasan sekitarnya seperti Gaza, pastinya satu perkara yang tidak akan terlepas daripada perbincangan masyarakat; boikot.

20 November 2012

Selesainya Karnival Amal SRABSP 2012

Maaf kerana saya tidak punya masa untuk mengemaskini blog CTB ini kerana terlalu sibuk menguruskan tugasan di tempat kerja yang bertimbun, terutamanya bagi menghadapi Peperiksaan Akhir Tahun 2012 dan Karnival Amal sekolah yang berjalan dengan jayanya.

Oleh itu, sebelum saya kembali aktif menulis, saya ingin berkongsi gambar-gambar berkaitan Karnival Amal yang berlangsung tempoh hari.

Semua gambar yang mempunyai logo sekolah adalah hak milik SRA Bandar Seri Putra.

Bergambar semasa karnival. Saya berbaju kuning, Taufiq (baju hitam), Haris Syahmi (berbaju putih, berkolar), Syahir (kanan sekali, adik kepada Haris Syahmi), dan Akmal (berbaju merah). Yang lain tu kurang kenal.