Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

26 July 2009

Atas Dosa Apa Kamu Dibunuh?

بأي ذنب قتلت؟ bermaksud "Dengan kesalahan apa kamu dibunuh?" Jambangan bunga dan potret Marwa diletakkan di bangunan Dewan Bandaraya Bresden kerana memperingati peristiwa pembunuhan seorang wanita yang berhijab

You don't have to be Muslim to oppose anti-Muslim behavior, and you don't have to be Jewish to oppose anti-Semitism. We must stand together against such inhumanity.
Stephan Kramer, Setiausaha Agung Majlis Yahudi Pusat Jerman

Seminggu sebelum kematian Bertha Hertogh atau nama Islamnya dahulu, Natrah, umat Islam dikejutkan dengan kes pembunuhan Marwa al-Sherbini. Marwa yang sedang mengandung dibunuh di mahkamah di hadapan hakim selepas memberi keterangan dalam perbicaraan kes beliau dicerca kerana berhijab.

SIAPA MARWA EL-SHERBINI?

Marwa el-Sherbini merupakan seorang ahli farmasi yang berasal dari Mesir dan ibu kepada seorang anak kecil. Beliau dilahirkan pada 7 Oktober 1977 di Iskandariah, Mesir. Bapa beliau merupakan seorang ahli kimia. Beliau berpindah mengikut suaminya ke Bremen, Jerman pada tahun 2005. Pada 2008, beliau sekeluarga berpindah ke Dresden di mana suami beliau, Elwi Ali Okaz, seorang pensyarah di Universiti Minufiya membuat penyelidikan PHD di Max Planck Institute for Molecular Cell Biology and Genetics. Dalam masa yang sama, beliau bekerja di Hospital Universiti Dresden. Marwa juga salah seorang daripada pengasas kepada sebuah organisasi sukarela yang bermatlamat mewujudkan pusat pendidikan dan budaya Islam di Desden.

ISLAMOPHOBIA

Pada Ogos 2008. Alex W., seorang penganggur warganegara Jerman menghina Marwa di sebuah padang permainan kanak-kanak di Dresden gara-gara berebut buaian untuk anak saudaranya daripada anak Marwa. Marwa kemudiannya dituduh sebagai pelampau agama (kerana berhijab atau bertudung), pengganas, dan perempuan jalang (slut). Orang ramai yang berada di sekitar cuba untuk meleraikan tetapi Alex terus dengan cercaannya sehingga polis tiba.

Alex disaman atas tuduhan menghina dan menfitnah Marwa dan didapati bersalah oleh Mahkamah Daerah Dresden lalu disaman 780 Euro (sekitar RM 5500). Ketika rayuan Alex didengar di mahkamah, Alex mengatakan bahawa wanita seperti Marwa bukanlah manusia yang normal yang tidak boleh dihina. Penghinaan inilah yang menyebabkan pendakwaraya menfailkan kes ini supaya ia didengar oleh di Regional Court (maaf, saya tak tahulah apa istilahnya dalam Bahasa Melayu) kerana tindakan Alex yang secara terang-terangan menzahirkan sifat bencinya terhadap orang yang tidak sebangsa dengannya, atau lebih tepat lagi benci terhadap ISLAM.

Ketika perbicaraan di Regional Court, Dresden pada 1 Julai, hanya 8 orang sahaja yang ada di dalam kamar mahmakah: panel hakim yang terdiri daripada seorang professional dan dua hakim tambahan, seorang peguam pendakwa, Alex sebagai defenden dan peguam pembelanya, Marwa sebagai saksi pendakwaan serta suami dan anak selaku audience. Langsung tiada pasukan keselamatan yang berkawal di mahkamah, alasan yang diberikan kerana tiada individu yang ditangkap dibicarakan pada ketika itu.

Selepas Marwa selesai memberikan keterangan kepada mahkamah, Alex meluru ke arah beliau dan menikamnya sebanyak 18 kali sambil terpekik "Kau tak layak hidup!" Suami Marwa, Elwi, yang cuba menyelamatkan isterinya juga ditikam. Keadaan ini akhirnya memaksa mahkamah bertindak memanggil seorang anggota polis yang sedang memberi keterangan di kamar mahkamah berhampiran untuk mengawal keadaan tetapi malangnya Elwi yang ditembaknya kerana disangka sebagai penyerang. Bagaimana boleh tersilap tembak?

Elwi koma selama dua hari manakala isterinya, Marwa yang cedera parah ditikam meninggal dunia di tempat kejadian.

Alex W. direman atas tuduhan membunuh Marwa dan cubaan membunuh Elwi yang cuba cuba menyelamatkan isterinya yang ditikam berkali-kali itu. Alex dibicarakan pada penghujung tahun ini ataupun awal 2010. Sehingga 11 Julai, Alex langsung tidak membuat sebarang keterangan terhadap para penyiasat tentang insiden tersebut.

REAKSI DUNIA

Kejadian pembunuhan ini tersiar di media massa Jerman. Walau bagaimanapun, Marwa hanya merujuk kepada "saksi berusia 32 tahun" di dalam semua laporan berita kerana ia berdasarkan privacy laws (akta rahsia) yang ada di Jerman. Menteri Keadilan Saxony (sebuah negeri di Jerman), Geert Mackenroth, yang melawat ke tempat kejadian pada hari yang sama, menggelar Marwa, Elwi, dan anak mereka sebagai "wanita muda dan keluarganya." Tindakan ini seolah-olah mahu merahsiakan kematian seorang wanita Muslimah akibat daripada kebencian kaum!


Pada 11 Julai 2009 telah diadakan satu memorial awam yang mana ia dihadiri lebih seribu hadirin termasuk duta Mesir dan pegawai-pegawai negeri Sanoxy. Jambangan bunga dan gambar mangsa serta keluarga diletakkan di luar bangunan Dewan Bandaraya Dresden.

Max Planck Institute for Molecular Cell Biology and Genetics, di mana Elwi melakukan kajian PHDnya, mengeluarkan satu kenyataan pada satu majlis rasmi. Dalam kenyataan itu, pihak institut tersebut terkejut dengan apa yang menimpa Elwi dan melahirkan rasa simpati. Persatuan Max Planck mengutuk serangan tersebut dengan kenyataannya:

The fact that the attack was racially motivated is especially distressing to us, considering that the Max Planck Society is a scientific research organisation with staff members from the most various nations.

Kes el-Sherbini menjadi tumpuan utama di Mesir. Beliau digelar "Seorang Pejuang Berhijab Yang Syahid". Rata-rata rakyat Mesir yang mengutuk pembunuhan tersebut menyifatkan ia sebagai satu kes yang tidak diambil peduli oleh pihak Jerman.

Seramai 2000 orang jemaah menunaikan solat jenazahnya di Dresden dan Berlin sebelum jenazahnya dibawa pulang ke tanah airnya, Mesir. Beliau dikebumikan di kampung halamannya di Iskandariah pada 6 Julai. Kematian Marwa ini sebenarnya memperlihatkan sikap rakyat Jerman secara umumnya bersifat perkauman dan Islamofobia. Kemarahan umat Islam Mesir ini dapat dilihat apabila mereka berarak dengan sepanduk-sepanduk 'anti-Jerman'. Pihak polis Mesir terpaksa berkawal di bangunan Kedutaan Jerman daripada berlakunya sesuatu yang tidak diingini.

Peristiwa ini pada awalnya tidak mendapat perhatian sewajarnya dari pihak media di Jerman dan ia hanya dilaporkan di halaman belakang akhbar-akhbar di sana. Hanya setelah tunjuk perasaan panas yang dicetuskan oleh ribuan rakyat Mesir yang menetap di Jerman kerana menentang Islamofobia barulah kerajaan Jerman yang sebelum ini hanya mendiamkan diri menyatakan kesedihan dan kekesalan tentang pembunuhan Marwa.

Sesungguhnya peristiwa pembunuhan Marwa ini berpunca dari peningkatan kebimbangan Islamofobia yang semakin ketara terutama di negara Barat. Sememangnya gejala Islamofobia ini telah diwujudkan bagi meningkatkan semangat kebencian terhadap orang Islam dari mereka yang bukan beragama Islam. Cubaan menggambarkan orang Islam sebagai pengganas yang bertanggung jawab terhadap pelbagai kejadian dan kemusnahan di seluruh dunia merupakan satu tuduhan yang sangat dangkal dan berniat jahat.

Oleh itu usaha untuk membersihkan tuduhan yang dilemparkan terhadap umat Islam ini perlu dilakukan segera. Namun ini tidaklah bermaksud darah perlu dibayar dengan darah kerana ia akan hanya memburukkan lagi keadaan. Jika tidak adalah tidak menghairankan peristiwa pembunuhan seperti Marwa ini akan berulang malah mungkin lebih teruk lagi pada masa depan.

Bandar Bukit Mahkota, Bangi

No comments:

Post a Comment