Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

02 July 2009

Roket Gah Tanpa Bahan Api

BILA ROKET TANPA BAHAN API CUBA TERBANG

Baru-baru ini, DAP Kedah mengugut untuk keluar daripada Pakatan Rakyat (PR) dan bertindak tidak menyokong kerajaan negeri dalam Sidang DUN negeri itu. Pengerusi DAP negeri, Thomas Su menyatakan bahawa DAP negeri bersetuju dalam mesyuarat peringkat negeri untuk meninggalkan PR Kedah yang diterajui PAS. Kenyataan beliau disahkan oleh pimpinan DAP pusat, YB Teresa Kok.

Ini membawa erti, wakil tunggal DAP di dalam DUN Kedah, YB Lee Guan Aik (ADUN Kota Darul Aman) tidak akan menyokong Kerajaan PAS Kedah di dalam Sidang DUN. Juga memungkinkan kesemua Ahli Majlis di semua Majlis Perbandaran di Kedah yang diduduki oleh wakil DAP perlu melepaskan jawatan selaras dengan hasrat DAP negeri itu. Juga tidak ketinggalan dalam semua jawatankuasa-jawatankuasa seliaan Kerajaan Negeri Kedah.

Puncanya, perobohan pusat penyembelihan babi di kawasan awam yang telah beroperasi lebih dari 30 tahun! Dan juga beroperasi secara haram (dari sudut undang-undang)!

MENGAPA PERLU DIROBOHKAN PUSAT PENYEMBELIHAN BABI ITU?

Pusat itu yang sudah beroperasi lebih 30 tahun, namun tanpa lesen yang sah, dirobohkan hari ini selepas tamat tempoh sebulan yang dipohon oleh persatuan yang menguasai pusat penyembelihan itu.
Sebelum ini, isu pusat ini telah hangat dibahaskan di Kedah kerana sisa pusat ini telah dibuang ke dalam tong sampah yang sama dengan buangan lain. Najis dan bahan buangan juga ada yang dibuang ke dalam sungai berdekatan menyebabkan orang Melayu yang tinggal berdekatan dan turut ke pasar ini membuat bantahan. MBAS telah mengarahkan pusat ini ditutup, namun, persatuan telah membuat rayuan kepada Menteri Besar Kedah agar mereka diberikan tempoh sebulan untuk mendapatkan tempat yang baru. Hasilnya, MB Azizan telah menghantar surat kepada MBAS agar memenuhi rayuan ini dan memberikan mereka tempoh hingga 30 Jun. Pada 26 Jun, semua kegiatan di pusat ini telah dihentikan oleh peniaga di situ. Pagi tadi, MBAS mula merobohkan bangunan itu.

Namun tindakbalas DAP negeri yang mengugut untuk tidak menyokong kerajaan PR di Kedah adalah satu tindakan yang tidak sepatutnya berlaku. Apakah kerana hanya merobohkan pusat penyembelihan babi tanpa lesen yang sah dikatakan tidak adil dan tidak telus?

DAP YANG BIADAP!

DAP akhir-akhir ini semakin liar mengeluarkan kenyataan dan seringkali mengugut rakan dalam pakatan sendiri. Tidakkah mereka sedar bahawa kejayaan mereka dibantu oleh hampir separuh daripada sokongan orang Melayu yang sebelum ini agak fobia untuk menyokong mereka? YB Zulkifli Noordin (MP Kulim-Bandar Baru) menyelar tindakan DAP yang membuat keputusan dan mengambil tindakan unilateral dalam beberapa isu akhir-akhir ini yang akhirnya akan mengundang polemik yang sangat merbahaya terhadap Pakatan Rakyat.

Kita imbas kembali tindakan Kerajaan Pulau Pinang yang diterajui DAP. Mereka memecat Johari Kassim daripada jawatan Ketua Whip dan Ahli Majlis yang mana membantah keputusan Ketua Menteri yang melantik YDP Majlis Perbandaran Seberang Perai. Walhal Johari Kassim hanya bertindak mewakili ketetapan yang telah diputuskan bersama.

Tindakan Pengerusi DAP YB Karpal Singh mencabar Tuan Guru Haji Hadi dan YB Ustaz Nasharuddin (Presiden & Timbalan Presiden PAS) supaya keluar daripada PAS dan menyertai UMNO adalah suatu tindakan dan kenyataan yang tidak sepatutnya datang daripada seorang pemimpin yang menganggotai Pakatan Rakyat.

Majoriti pengundi yang mengundi DAP (terutamanya Melayu) bukan kerana yakinnya kepada mereka tetapi keyakinan mereka terhadap ketokohan Datuk Seri Anwar dan kegigihan jentera PAS yang bekerja kuat demi menumbangkan Barisan Nasional (BN) yang telah berkuasa lebih setengah dekad!

Mereka perlu sedar, sekiranya mereka ingin berkompromi dengan PAS dan PKR dalam PR, harus adanya tolak ansur, bukan cuba menunggangi rakan-rakan seperjuangan yang lain. Sekiranya ini berlaku, maka benarlah apa yang dikatakan oleh pihak BN sendiri, PAS menjadi kuda tunggangan DAP, mengikut telunjuk.

Buktikan DAP mendapat kepercayaan sebahagian besar orang Melayu yang mana mewakili 60 peratus penduduk Malaysia. Saya pasti, ramai orang Melayu dan Muslim pasti akan menolak DAP mentah-mentah jika inilah yang mereka dapat daripada wakil rakyat daripada kalangan DAP. Mereka inilah sebenarnya penghalang kepada kebangkitan Islam sekiranya mereka terus keras kepala dan menghentam memBABI buta.

Taman Permata, Hulu Kelang

No comments:

Post a Comment