Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

23 July 2009

Fatwa Kata Haram Guna Lilin

Datuk Seri Nizar kelihatan memegang lilin. Perbuatan beliau ini menjadi satu isu buat lawan untuk menjatuhkan kredibilitinya sebagai Timbalan Pesuruhjaya Negeri sebuah parti Islam.

ISU memegang lilin oleh 'YAB' Nizar sewaktu menghadiri majlis penghormatan ke atas Mendiang Beng Hock nampaknya seolah-olah menjadi isu besar. Ini adalah kerana personaliti 'YAB' Nizar selaku 'MB Perak' yang dipilih oleh rakyat itu. Beliau adalah pemimpin Pas, oleh kerana itu tindakan beliau sentiasa menjadi perhatian dan tentunya pihak lawan ternanti-nanti apakah kesilapan yang akan dilakukan oleh YAB Nizar. Sehinggakan sekiranya beliau tidak tersengaja terkentut di khalayak, pastinya pemimpin Umno khususnya Zamry serta merta akan meminta Tuan Guru Nik Aziz mengeluarkan 'fatwa' hukum di atas kelakuannya itu.

Mana tidaknya, isu ini turut mendapat perhatian mufti yang kini bergelar Tan Sri setelah mempertahankan tindakan Sultan dalam pemecatan Menteri Besar, beliau turut mengatakan HARAM perbuatan menyalakan lilin oleh Datuk Seri Nizar.

Lepas ni, kalau blackout, jangan nyala lilin, guna tourchlight. Haram tau! Nanti masuk neraka!

Sebelum itu, saya ada soalan yang mahu ditujukan buat Tan Sri Mufti, adakah beliau bekas penganut Buddha? Sekiranya tidak, dapatkah beliau memastikan ia termasuk dalam acara keagamaan agama tersebut? Mengapa begitu cepat Tan Sri melatah? Disebabkan Datuk Seri Nizar pernah 'derhaka' kepada Sultan? Agaknya terlebih makan 'punggung ayam goreng'. Itu sememangnya makanan kegemaran saya kerana ia sedap. Tetapi tidaklah saya tahu sama ada Tan Sri suka atau tidak...

Lainlah jika beliau bekas penganut Buddha seperti ADUN Titi Serong, Khalil Idham Lim. Khalil yang sebelum ini beragama Buddha menafikan perbuatan MP Bukit Gantang itu adalah acara perkabungan mengikut agama Buddha. Itu hanyalah adat tradisi masyarakat Cina. Samalah seperti kaum Melayu yang mempunyai adatnya yang tersendiri.

Pelik... Isu yang agak kabur bagi mereka yang 'cetek' pengetahuan agama ini digembar-gemburkan. Isu Menteri Pertahanan berjumpa dengan Ehud Barak selaku Menteri Pertahanan Negara HARAM Yahudi tidak pula dihuraikan ataupun difatwakan haram oleh mereka yang boleh dianugerahkan pangkat 'ulama-us-suk' (ulama yang jahat).

Manakah 'kokokan' mereka melihat isu ini?

Apa kata Zambry? Sekiranya Nizar yang menyalakan lilin disuruh rujuk kepada fatwa ulama PAS, bagaimana pula dengan tindakan Zahid Hamidi selaku menteri yang berjumpa Ehud la'natullahi aleyhi wa aleyhim ajma'een? Adakah perlu dirujuk biro agama UMNO selaku ulama mereka? Rasanya tidak perlu kerana ramai 'ulama' yang mengelilingi mereka, bukan hanya memberi nasihat bahkan turut 'menghanyutkan' tindakan 'pembesar' dalam perkara yang batil!

Bukankah ia akan menoreh hati umat-umat Islam seluruh dunia? Seorang menteri dari sebuah negara Islam yang disegani berjumpa dengan wakil kerajaan negara haram Yahudi... Tidak malukah kita?

Zambry... Zambry... Tengok dulu orang di atas. Mereka pergi bersalaman dengan menteri Yahudi, apa cerita?

Itu belum lagi menyentuh isu penghormatan di Tugu Negara yang jelas telah diHARAMkan.

Konsert Sure Heboh (atau kini dikenali sebagai Jom Heboh) yang suatu ketika dahulu pernah diharamkan oleh Tan Sri Mufti. Adakah beliau menghalalkannya semula?

Belum lagi melihat kepada kegagalan Kerajaan Persekutuan yang diterajui Barisan Nasional untuk menegakkan undang-undang syariah, hudud, qisas. Belum juga dilihat berapa banyak lesen judi, arak yang telah diluluskan. Adakah menepati syarak?

Ulama sekelian, janganlah lihat hanya kepada satu isu. Bagaimana dengan isu lain yang hampir serupa, bahkan lebih besar ke'haram'annya tetapi dipandang sepi.

Sebab itu saya berani menggunakan perkataan 'ulama-us-suk'. Kita nilailah sendiri apa yang terjadi...

والله أعلم بالصواب

No comments:

Post a Comment