Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

11 November 2010

UPSR, PSRA 2010

http://www.mahyuddinwasoh.com/wp-content/uploads/2010/10/upsr.jpgKeputusan Ujian Penilaian Sekolah Rendah (UPSR) akan diumumkan hari ini (Khamis, 11 November 2010) manakalah Penilaian Sekolah Rendah Agama (PSRA) pula esok (Jumaat, 12 November 2010). Bagaimanalah perasaan mereka yang mendapat 5A dan Mumtaz? Saya tidak digolongkan Allah dalam golongan mereka yang mendapat keputusan yang secemerlang itu ketika menghadapinya. Walau bagaimanapun, saya mengucapkan tahniah kepada mereka yang berjaya mendapat keputusan cemerlang.

Yang kurang bernasib baik, atau sipi-sipi mendapat kecemerlangan, bersabarlah. Disebalik kekurangan itu terdapatnya satu kelebihan yang lebih berharga berbanding kecemerlangan dalam peperiksaan bersifat duniawi.

Allah Maha Adil dalam perhitungannya. Dia sengaja kurangkan sebahagian daripada apa yang mungkin kita rasakan ia satu anugerah tetapi Dia tambah sebahagian daripada apa yang mungkin kita rasa ia bukanlah satu keperluan sedangkan ia satu rahmat di sisi-Nya.

Mereka yang paling berjaya bukanlah mereka yang berjaya mendapat keputusan yang tertinggi, tetapi mereka yang berjaya menjadikan apa yang mereka peroleh pada saat ini sebagai batu lonjatan untuk terus cemerlang pada masa yang mendatang seiring redha Ilahi, insya-Allah.

Tahniah sekali lagi buat mereka yang memperoleh keputusan cemerlang dan gandakan usaha buat mereka yang kurang bernasib baik. Wallahu waliyyut-taufiq wan-najah.

SRA Desa Putra, Bangi SDE

No comments:

Post a Comment