Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

07 February 2009

Lambaian Port Dickson I - Ketibaan


Alhamdulillah. Hari ini saya ke Teluk Kemang, Port Dickson. Ini adalah kali pertama saya menjejakkan kaki saya ke daerah ini. Pelik bukan? Tetapi itulah realitinya. Saya tidak pernah menyampuk borakan sesiapa yang berbicara tentang keindahan dan keistimewaan mahupun kekurangan Port Dickson. Apa tidaknya, suasananya jauh dari pandangan apatah lagi tanahnya daripada dipijak.

Bukan saya berseorangan, bukan hanya sekeluarga, tetapi secara rombongan. Manakan mahu ayah keluar melancong, tetapi disebabkan penginapan ini mendapat 'tajaan', maka diikutkan sahaja. Saya sendiri pada asalnya berfikir panjang. Saya sebenarnya telah mengisi nama untuk menghadirkan diri ke seminar 'Islam Hadhari' di Universiti Malaya. Bukan kerana saya menyokong Gagasan Islam Hadhari itu, tetapi saya melihat kepada tajuk pembentangan kertas kerja itu yang bersifat global dan menyentuh isu-isu semasa.

Rombongan kami berkumpul di RnR Seremban. Dari situ, kami bergerak secara konvoi. Alhamdulillah, kami akhirnya tiba di tempat penginapan kami, Kemang Indah, 5 minit jalan kaki dari pantai.

Badan rasa kurang selesa. Khuatir sebab takut demam seperti yang berlaku ketika PKBM (Program Kembara Bersama Mentor) minggu sudah. Moga-moga Allah memberikan kesihatan sehingga selesai final exam minggu hadapan, Amien.

Seperti biasa, saya suka benar mengambil bahagian dalam perbincangan. Pak Cik Sarbini (bekas boss ibu saya dulu), Pak Cik Rahim, Pak Cik Azhar, yang selebihnya saya tak tau nama... Kalau masing-masing dah bertemu, alamatnya berbicara tentang KTMlah, apa lagi.

Daripada isu kepincangan pengurusan, sehinggalah dikaitkan pembinaan sistem double-track di Perak oleh MMC, YTL, Gamuda dengan anakanda Sultan Perak yang kemudiannya dikaitkan dengan rampasan kuasa, semuanya dibincangkan. Entah macam mana, daripada isu kehilangan tanah KTM di Singapura yang sepatutnya menjadi hakmilik KTM dan Kerajaan Malaysia selama 900 tahun lagi kini tinggal 2-3 tahun untuk dirampas oleh kerajaan Singapura, kemudiannya menjadi perbincangan politik, khususnya di Perak.

Cerita pasal Perak, sebenarnya ada seorang sahabat saya, seorang ahli UMNO. Mungkin Putera UMNO kot. Dia tanya, kenapa saya tidak menulis tentang isu di Perak? Tidak tahulah hasratnya di hati sama ada mahu menyindir ataupun bukan. Saya tidak gemar menyelak apa yang terjadi di negeri jiran. Biarlah saya menulis apa yang terjadi di negeri tempat saya menuntut dan menetap sahaja dan menyerahkan kepada kepimpinan yang bijaksana menyelesaikan setiap kemelut yang berlaku.

Rasa saya tidak perlulah saya mendetailkan apa yang dibincangkan. Eloklah sekadar saya sahaja yang tahu. Kalau ditulis, ada yang tidak setuju. Saya tidak faham apa yang tidak disetujuinya, bukankah ini blog saya? Saya berhak mengarang apa yang saya rasa patut dikarang, bukan?

Sekarang saya sedang tunggu, apa program yang akan saya lakukan selepas ini? Nak mandi swimming pool, seganlah pula. Ramai kanak-kanak daripada orang tua. Biarlah saya bermandi dalam mimpi sahaja...

Masih menunggu...

Teluk Kemang, Port Dickson
1845 090207

No comments:

Post a Comment