Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

15 February 2009

Ujian Buat Ilmu

Minggu ini masuklah minggu pertama final exam. Masing-masing sibuk mula bersiap dengan study masing-masing, menyiapkan assignment yang tertunggak atau yang masih berbaki, berjumpa dengan lecturer masing-masing untuk sesi konsultasi dan lain-lain perkara yang berkaitan dengan peperiksaan. Saya pula sibuk mencari duit untuk membayar yuran yang agak mahal.

Berbicara pasal exam, saya teringat semula artikel yang saya terbitkan sebelum ini, 'CGPA 4.00 Hanya Atas Kertas'. Sebelum itu, mari kita sama-sama membetulkan niat kita dalam menuntut ilmu, lillahi Ta'ala.
Ya Allah! Bagaimana mahu ditetapkan hati agar tidak leka dengan mainan dunia melalui ilmu? Sejak dulu lagi, kita dididik dengan metarial sehinggakan kita dimomokkan dengan kata-kata ini: "Belajar tinggi-tinggi. Bila dah besar, dapat kerja bagus-bagus." Saya turut tidak terlepas daripada sistem didikan sebegini. Alhamdulillah. Apa yang saya peroleh kemudiannya membetulkan pemikiran supaya belajar kerana ilmu-Nya, belajar kerana barakah-Nya. Insya-Allah, Dia pasti akan membantu kemudiannya.

Ucapan terima kasih kepada tok-tok guru saya yang seringkali mengingatkan saya tentang bahayanya ujian terhadap ilmu ini. Terutamanya Ustaz Imran, Ustaz Shaharuddin Saad, Ustaz Shaharuddin Pangilun, Ustaz Ramly dan yang lain. Mereka seringkali mengingatkan saya agar tidak terpengaruh dengan dunia yang bersifat fatamorgana, yang hanya bayang-bayang!

Cuma masih lagi sukar untuk diubah cara tersebut, walaupun kita sebagai seorang penuntut ilmu agama! Dalam era metarialistik ini, memang sukar untuk kita mengubah cara pemikiran sebegini. Sehinggakan kita terpaksa menjadikan matlamat dunia itu sebagai alat dalam kita menetapkan qasad kita belajar 'lillahi Ta'ala'. Walaupun ia dibenarkan, ia sebagai alasan kita belajar mengikut arus sistem pembelajaran kini, tetapi ini menunjukkan betapa lemahnya pegangan kita sehinggakan terpaksa menjadikan matlamat dunia itu sebagai jambatan kepada Tuhan!

Tidak saya tujukan kepada mana-mana pihak sedangkan secebis daripada pemikiran ini turut meresap dalam diri saya sendiri. Cuma ia sebagai satu jenis kesedaran buat kita agar lebih menumpukan usaha menuntut ilmu itu bermatlamatkan Tuhan, bukan bermatlamatkan dunia.

والله أعلم بالصواب

Buat sahabat-sahabatku, semoga berjaya menjawab exam dengan cemerlang dan jangan diabaikan Allah sebagai pemilik ilmu-ilmu yang kita peroleh selama ini. Amien.

Masih bertuhankan Tuhan...

Bandar Seri Putra, Bangi
0132 090215

No comments:

Post a Comment