Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

09 February 2009

Lambaian Port Dickson III - Perpisahan

Ahad petang, ada sedikit sukaneka. Geli bebenar rasa di hati. Ada ke patut saya diklasifikasi sebagai kanak-kanak? Dua acara saya masuk dan satu daripadanya saya mendapat tempat ketiga, acara 'Mak Minah Pulang Petang'. Caranya mudah, kepit belon berisi angin dicelah-celah kelangkang, kemudiannya berjalan sehingga ke penghujung. Selepas sampai, belon tersebut diarahkan supaya dipecahkan.
Memang dilepaskan sehabis-habisnya. Mood pada asalnya 'mendung' menjadi 'cerah' menjadi kesan daripada menyertai acara ini.

Mulut tak henti-henti ketawa apabila melihat gelagat Pak Cik Rahim. Dia suka mencalit-calitkan tepung jagung ke muka-muka peserta, terutamanya peserta kanak-kanak, anak Pak Cik Azhar, anak Pak Cik Sarbini, semua sekalilah. Saya juga tidak terkecuali. Reaksi mereka pelbagai. Ada yang geram dan ada juga yang buat counter-attack. Memang tidak kering dengan tawa melihat gelagat masing-masing.

Sukaneka kemudiannya disudahi dengan acara penyampaian hadiah oleh Encik Sarbini sendiri selaku orang yang paling besar, Encik Bakri yang paling senior, dan Encik Yusuf, mantan ketua jabatan. Masa ini turut menggelikan hati melihat pak cik-mak cik yang mengambil hadiah. Nama pun sukaneka, pastinya masing-masing menyerlahkan kegembiraan masing-masing dalam mengambil peluang dalam penyertaan aktiviti.

Jam kemudiannya menunjukkan jam 1730. Hati ini masih dalam delima, ke swimming pool ataupun tidak. Akhirnya, saya pergi juga 'mencelup-celupkan' kaki dalam air biru itu. Kolam itu memang dalam, sedalam 5 kaki. Saya masuk ke dalamnya, hanya kepala sahaja di atas air manakala dari leher hingga ke kaki, semuanya tenggelam. Saya lihat anak-anak Pak Cik Azhar dan Pak Cik Sarbini, semuanya tidak ketinggalan daripada mandi dan berenang-renang dalam swimming pool itu. Cuma satu sahaja, mereka dah kali ketiga berenang, saya baru cuba masuk merasainya petang itu.

Malam itu, kami sekeluarga keluar jalan-jalan melihat sekitar Pekan Batu 8, Teluk Kemang sambil-sambil berjalan-jalan mencari makan. Memang banyak kereta lalu lalang sekitar jalan besar. Kami kemudiannya singgah ke sebuah restoran seafood. Memang ramai orang yang datang menjamu selera. Pada mulanya, kami sangka makanan di situ sedap-sedap belaka, rupa-rupanya tidak. Kami tertipu dengan jumlah pelanggannya sahaja.

Esok paginya, Isnin, kami sambung aktiviti 'physical fitness' dengan aktiviti 'Rimau Tangkap Kambing'. Macam mana cara mainnya? Tidak perlulah saya nak detailkan. Yang pastinya, Pak Cik Rahim masih dengan gelagatnya, menggelikan hati. Ketika dia menjadi rimau yang mahu melepasi 'pagar-pagar', dia bagaikan kering akal. Dia menggunakan cara yang agak 'melampau' tetapi menggeletek hati kami semua. Pak Cik Azhar sebelum itu menggunakan keupayaan melompatnya dalam melepasi 'pagar-pagar' yang mengawal keselamatan 'kambing' di dalamnya.
Aktiviti 'Physical Fitness' ini bukan sekadar menyihatkan badan tetapi juga memberikan kami input-input dalam bermasyarakat.

Dalam saki-baki masa yang berbaki, saya menghabiskan masa bergurau dengan Along, Angah, dengan Fakhrul. Angah seorang yang nakal dan panjang akal. Ada suatu ketika itu, dia kenakan 'ibik'nya, menakut-nakutnya. Geli hati dibuatnya. Dan sebelum kami berpisah atau dalam erti kata lain, pulang ke rumah masing-masing, kami sempat bergambar tanda kenang-kenangan. Memang lumrah kehidupan, setiap yang bertemu pasti akan berpisah. Insya-Allah, bak kata Ustaz Hamzah dalam kuliahnya ketika family day ini, Semoga kita menjadi keluarga yang senantiasa menolong ahli keluarganya yang lain ketika dalam kesusahan.

Dalam kenangan...
Batu 7 ½, Teluk Kemang, Port Dickson
1325 090209

No comments:

Post a Comment