Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

15 July 2009

Mana Adabnya?

Alhamdulillah. First time sampai di tempat ini. Dibangunkan atas dasar untuk membangunkan Islam, menerapkan nilai-nilai Islam dalam kehidupan insani yang makin hanyut dalam arus deras dunia. Bukan apa, saya datang ke sini untuk mengucapkan tahniah kepada rakan saya yang baru dianugerahkan 'warganegara' penempatan di sini.

Kawasannya luas, berganda-ganda daripada luasnya KUIS yang tercinta. Kehijauan masih lagi terasa kerana kedudukannya bagaikan di sebalik hutan belantara ditambah pula keadaan langit seakan-akan mahu merenjiskan butir-butir air. Suasananya tidaklah sunyi tetapi sibuk dengan manusiawi yang keluar ke hulu ke hilir menjalankan aktiviti-aktiviti seharian sebagai insan.

Memang luas. Luas sehinggakan saya berpusing mengelilinginya sebanyak dua kali kerana tersesat akibat daripada mencari penempatan warganya. Walhal langit makin gelap, amarannya supaya disediakan payung. Tiadalah di sisi sekaki payung, cuma yang ada hanyalah baju hujan. Ia cukup berguna berbanding payung. Payung tidak boleh digunakan ketika membonceng motosikal. Betul tak?

"Tunggulah kat masjid," itulah pesanan terakhir daripada sahabat. Masjid. Hrm... Dua menara masjid yang menjulang tinggi serta kubah besarnya yang berwarna biru tidak lari daripada pandangan. Saya berpusing-pusing dengan motor mencari jalan besar ataupun jalan bertar yang menghala ke arah masjid. Tidak dijumpai! Mustahil? Adakah perlu jemaah-jemaah merentasi bangunan-bangunan di sekeliling semata-mata mahu ke masjid?

Masjid gah tetapi tiada jalan yang menghubungkan dengan jalan utamanya! Teringat kata-kata Ustaz Ramly ketika kami mencari-cari jalan ke Masjid Putra suatu ketika dahulu: "Masjid ada, jalan nak pergi payah cari. (Bak) Hidayah ada, jalan petunjuk tak jumpa-jumpa." Peh... Menusuk ke kalbu kalau sayalah yang merencanakan pembangunan Putrajaya. Teguran ustaz dahulu berasas. Bagi mereka yang sudah tahu selok-belok Putrajaya, mungkin mudahlah. Bagaimana begi mereka yang tidak tahu langsung? Jalannya yang mengelirukan menyusahkan lagi orang yang ingin berjemaah untuk mencari masjid yang telah jelas kelihatan! Pernah juga seorang ustaz saya yang tidak menjumpai jalan ke Masjid Putra, terus pulang dan bersolat di Masjid Jameatus Solehah di Pekan Dengkil. Itulah manusia. Makin mahu disusahkan jemaah untuk tiba di masjid untuk bersolat! Sedangkan itulah sepatutnya diambil penekanan daripada dok sebok bising halang orang berpolitik dalam masjid!

Perumpamaan ini samalah dengan di kawasan ini. Disebabkan masa terlalu suntuk, saya kemudiannya menetapkan untuk menunggu di hadapan tangga besar bangunan utama. Lebih senang. Tidak perlulah saya berpusing mengelilinginya berpuluh kali semata-mata mahu mencari masjid! Zohor saya ke Masjid Zaid di Setiawangsa (ketika hujan lebat!).

Biarlah. Mungkin pereka dan perancang asalnya mahu menyenangkan warganya untuk berjemaah. Dan mungkin juga terdapat banyak faedah diletakkan masjid itu tersorok (pada pandangan saya). Lagipun, saya bukanlah salah satu daripada kalangan mereka.

Cuma satu, mengapa tiada satu garis panduan berpakaian seperti yang dilaksanakan di KUIS? Kelihatan warganya berpakaian bebas (of course, menutup aurat), berseluar jeans, berpakaian casual? Sesuaikah kita menadah ilmu dengan berpakaian macam pergi pasar?

Thinks positive. Mungkin mereka membiarkan penuntut-penuntut berfikir sendiri dan memilih jalan yang sepatutnya.

Masalahnya, bagaimana mahu difikirnya yang sepatutnya dan memilih jalan yang terbaik sekiranya tidak dibimbing? Samalah seperti kita mencari Tuhan. Jikalau kita disuruh mencari dengan akal yang cetek, sudah tentu kita akan menyembah selain Allah swt, menyembah berhala, pokok besar, makhluk ghaib, dan sebagainya. Sebab itulah Allah swt menurunkan wahyu sebagai satu guideline kepada manusia dan jin supaya mereka dapat mengenal siapakah Tuhan mereka yang sebenarnya.

Pendidikan yang tinggi tidak semestinya menjadikan pemikiran dan pilihan kita lebih baik berbanding mereka yang tidak melanjutkan pelajaran. Sebab itulah Allah swt melihat pada ketakwaan, bukan pada pencapaian akademik, harta yang menimbun, tan sri, sultan, YB, dan semua kemegahan duniawi.

Sepatutnya, warganya dapat memilih untuk mendapatkan ilmu yang barakah, melihat semua aspek termasuk etika berpakaian ketika menadah ilmu. Biarkan mereka yang mahu merembat segulung ijazah semata-mata. Yang penting, lihat pada diri, adakah kita mengikut adab-adab ataupun hanya atas garisan umum yang digaruskan Tuhan?

Agama kita terbahagi kepada tiga, aqidah, syariah, dan ihsan. Aqidah itu adalah keimanan kita terhadap Allah swt, syariah itu menggariskan semua kewajipan dan amalan yang sepatutnya dilaksanakan sebagai mereka yang beriman, manakala ihsan pula menyempurnakan kehidupan sebagai seorang yang beriman dan bertakwa secara Islami supaya terserlah keindahan Islam itu sendiri.

Hidup mesti beradab, terutamanya benda-benda yang berkaitan dengan keberkatan.

Cuma lontaran pendapat, harap sediakanlah air sebelum terasa pedas tergigit cili api. Bukan menyalahkan apatah lagi jika dituduh cuba menjatuhkan reputasi. Hanya mahu menyedarkan mereka yang masih lagi dibayangi mimpi-mimpi yang melekakan.

Itulah. Bila terfikir panjang, saya tetap mencintai KUIS lebih daripada tempat itu...

والله أعــــــــــــــلــــــــــم بالصــــواب

Bandar Bukit Mahkota, Bangi

2 comments:

  1. betul tu..aku sendiri hari2 ke sana..tiap kali azan memg jgn harap la nak senyap..lagi mulia uitm yg xmenerapkan budaya islamic tapi mereka tetap senyap bila azan....

    ReplyDelete