Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

25 April 2010

Contohilah Polis Ini...

Penyerang The Gunners, van Persie
Aksi Arsenal hari ini longlai walaupun si van Persie memimpin pasukan The Gunners menentang Manchester City di Emirates. Keputusannya mereka seri tanpa jaringan walaupun diberikan 8 minit tambahan akibat daripada kecederaan yang dialami penjaga gol lawan. Dah tiga perlawanan pasukan Arsenal gagal untuk menang walaupun dengan pasukan-pasukan yang sepatutnya mereka boleh menang.

Malam tadi, saya tengok perlawanan bukanlah seorang seperti kebiasaannya. Kebetulan Shareezuan ada kelapangan masa, jadi dia sama-samalah join tengok match tersebut walaupun kedua-dua pasukan tersebut bukanlah pasukan pilihannya.

Bosanlah, bilalah Arsenal nak menang? Hanya tinggal beberapa sahaja baki perlawanan.

Selepas sahaja perlawanan tersebut, saya tidaklah terus pulang ke rumah sebaliknya berpusing-pusing terlebih dahulu sambil berborak banyak perkara dengan Shareezuan atau Ewan.

Ketika sedang berpusing-pusing tanpa hala tujuan, tiba-tiba sahaja ada roadblock. Jenuh betullah. Nasib baiklah tiada apa-apa masalah. Kereta abah yang saya naiki itu pula tidak ditampal road tax. Road taxnya ada cuma tak ditampal, hanya diletakkan di dashboard sahaja. Polis itu pula macam mahu tak mahu sahaja untuk dilepaskan kami. Agaknya muka kami ni macam budak baik kot seperti yang Ewan kata. Dalam hati tergelak-gelak dengan statement tu.

24 April 2010

Tua Sudah Sahabatku

Kenangan di hadapan Masjid asy-Syakirin KLCC
Selamat menyambut ulangtahun kelahiran ke-20 buat sahabatku, Mohd Fakhrul Razi bin Mohd Fadil yang kini sedang menuntut di Universiti Teknologi Mara (UiTM) Segamat, semoga dirimu senantiasa diredhai dan dirahmati Allah swt selalu.

Rajin-rajinlah belajar dan yang paling fokus, betulkan qasad kita belajar lillahi Ta'ala, itu yang lebih awla berbanding menjadikan ilmu-ilmu yang dipelajari untuk mengejar dunia. Rasulullah saw pernah berpesan kepada para sahabatnya dan tentu sekali pesanan itu buat kita juga yang mana jika kita mengejar dunia, maka dunia itu akan lari tetapi sekiranya kita mencari keredhaan Allah swt, sesungguhnya dunia pasti akan berdampingan dengan mereka yang menjadikan Allah swt sebagai matlamat hidup.

Dunia hanya sementara, hanya kepada Allah swtlah tempat kita sebenarnya.

23 April 2010

Kalaulah Dapat Kuajar Mereka al-Quran...

Masjid Dato' Undang Kamat, Johol
Hari ini, saya menunaikan Solat Fardu Jumaat di Masjid Dato' Undang Kamat ataupun lebih dikenali di sini dengan nama Masjid Batu. Kalaulah masjid lama ini diletakkan di KL, sudah tentu ramai yang mengatakannya surau kerana melihat kepada saiznya yang agak 'comel'. Jika dibandingkannya dengan Surau Taman Permata, Masjid Batu ini lebih kecil lagi. Itu belum lagi jika dibandingkan dengan Surau Raudhatul Faizin SAMBBST, surau bekas sekolah saya dahulu yang 3-4 kali ganda lebih besar daripadanya.

Kalau dibuat besar-besar pun buat apa, jemaahnya tidaklah ramai. Anggaran saya yang berjemaah tadi pun sekitar 100 orang sahaja. Lainlah kalau di bandar. Di bandar-bandar besar, Masjid yang besar dibina, namun ia masih tidak dapat menampung keperluan jemaah Fardu Jumaat. Keadaan masjid yang tidak mampu menampung jumlah jemaah itu akhirnya memaksa qariah tempatan menjadikan surau berhampiran sebagai 'Surau Jumaat', surau yang mendirikan Solat Fardu Jumaat. Kalau di Lembah Kelang, surau-surau yang bertindak sebagai Surau Jumaat ini amatlah banyak seperti Surau Taman Permata (Hulu Kelang), Surau ar-Raudhah (Bandar Bukit Mahkota), Surau al-Munir (Seri Kembangan), Surau Darul Naim (Desa Tun Razak), Surau Taman Bunga Raya (Setapak), dan lain-lain. Orang bandar sahaja yang tahu kewujudan Surau Jumaat kerana keadaan yang pada mendesak surau memikul sebahagian daripada tugas masjid kariah tersebut. Pernah sahabat saya, Fakhrul terkejut ketika saya mengatakan mahu ke surau pada hari Jumaat, terkejut sebab tidak mengetahui terdapatnya surau yang mendirikan Fardu Jumaat. Itu bukanlah kesilapannya tidak mengetahui perkara tersebut kerana sahabat tersebut juga bukanlah seorang yang membesar di bandar.

21 April 2010

Cabaran Pusaka Tanah

Hari ini, saya berkesempatan untuk melihat tiga bidang tanah pusaka tinggalan atuk dan wan saya kepada anak-anak mereka. Ketiga-tiga bidang tanah ini telahpun diserahkan kepada arwah pak long dan mak teh. Pak long menerima 2 bidang manakala mak teh pula rumah pusaka arwah wan.

Ketiga-tiga bidang tanah ini terletak di kawasan pendalaman dan satu daripadanya tidak mempunyai jalan masuk. Kalau nak masuk kenalah merentas tanah orang lain.

Peninggalan orang tua-tua dahulu memang banyak, terutamanya tanah. Mereka tidak kaya dengan wang ringgit, tetapi mereka kaya-raya dengan tanah yang berbidang-bidang. Tetapi peninggalan pusaka tanah yang berekar-ekar itulah yang menyusahkan sebenarnya. Lihat sahajalah pergaduhan antara adik-beradik sebelah abah yang berebutkan tanah di Jelutong, Sungai Pelek, dan Bukit Bangkong yang mana saya dengar nilaian tanah tersebut hampir RM 1juta. Arwah bapa kepada abah ataupun atuk sebelah abah telah meninggal dunia awal 1980-an tetapi harta peninggalannya direbut-rebutkan oleh anak-anak mereka. Kalaulah arwah tahu yang anak-anak mereka merebut-rebutkan pusaka peninggalannya, pasti arwah menjual keseluruhan tanah tersebut. Itu belum lagi kes lagi satu yang saya dengar, penjaga tanah-tanah tersebut memakan hasil tanah seorang diri tanpa pengetahuan pewaris harta yang lain sebelum arwah pak anjang mengambil alih pengurusannya. Astaghfirullah al-'azim... Moga-moga mereka cepat-cepatlah bertaubat dan saya harap agar Allah mengampunkanlah dosa-dosa mereka, Amin...

Yang lepas tu biarlah berlalu. Kita lihatlah kehadapan.

19 April 2010

Memilih Atau Dipilih?

"Ingatkan lepas habis belajar nanti nak buka kandang kambinglah, nak ternak."

"Kau nak buka kandang kambing, banyak procedurenyer. Kena tengok pasaran, mana nak ambil bahan makanan kambing tu. Sebelum mula kena ambil kursus dulu. Banyak kerja. Jangan hangat-hangat tahi ayam saja," jawab mak bila saya utarakan cadangan membela kambing.

"Kalau tahu kau nak bela kambing, tak payahlah kau pergi belajar. Mak ingatkan kau nak kerja jadi cikgu ke, kerja pejabat ke," tambah mak sebelum menutup bicara.

Cita-cita mak sebelum ini sebenarnya mahu menjadi seorang pendidik seperti arwah atuk, Allahyarham Md Tahir, seorang guru besar di Sekolah Kebangsaan Nuri, Johol beberapa puluh tahun lalu sebelum arwah pencen dan seterusnya menghembuskan nafas yang terakhir akibat sakit jantung (seperti yang mak cerita) pada Disember 1993. Al-Fatihah disedekahkan buat Allahyarham. Tetapi cita-cita mak tidak kesampaian dan seterusnya bekerja sehinggalah beliau pencen lewat 2006. Dalam kalangan cucu arwah atuk, hanya seorang sahaja yang menjadi guru, anak arwah Pak Long. Saya yang mengambil jurusan agama ini diharapkan menjadi orang kedua yang menjadi guru ataupun ustaz, tetapi hati saya langsung tidak tergerak menjadikan profession perguruan sebagai satu sumber mata pencarian utama tetapi menjadikan medan mengajar masyarakat atau berdakwah sebagai satu bentuk kerja amal, bukan untuk dimakan gajinya.

Jangan salah faham, saya tidak menyalahkan para pendidik yang memakan gaji, teruskanlah kalian mendidik anak bangsa. Cuma saya tidaklah berhasrat untuk menjadi seorang guru yang memakan gaji dan ia bukanlah satu bentuk penghinaan saya terhadap mereka.

06 April 2010

Sedikit Ujian Di Tempat Baru

Internet agak slow di rumah baru ini. Dalam setengah jam, baru 2 megabyte sahaja penghantaran dan penerimaan data-data daripada pengkalan data seluruh dunia. Memang lambat.

Walaupun liputan broadband tidaklah mencecah highspeed di sini, namun saya tetap merajinkan diri untuk surf walaupun terpaksa mengambil masa lebih daripada 2 jam untuk membuka beberapa website khususnya laman berbentuk social networking.

Itu baru masalah untuk buka internet, belum lagi masalah satu lagi yang tetiba sahaja datang lewat petang tadi. Entah mana silapnya, suis di dalam bilik langsung tidak boleh digunakan, tidak hidup. Mula-mula ingatkan salah kepala plug, tetapi sangkaan saya meleset. Sememangnya suis itu tidak hidup!

La haula wala quwwata illa billahil-'aliyyil-'azim...

Itu ujianlah. Setiap manusia itu pasti akan diuji. Daripada ujian itulah, Allah melihat sejauh mana kita teguh dan sabar menghadapinya.