Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

08 August 2009

H1N1 @ KUIS? Part 3

Sambungan daripada artikel sebelum ini.
Untuk perhatian, artikel ini tiada kena mengena dengan H1N1 seperti artikel siri pertama dan kedua, cuma catatan diari penulis semata-mata. Harap maklum.

والتين والزيتون وطور سينين وهذا بلد الأمين لقد خلقنا الإنســـن في أحســـن تقويم ثم رددنــــه أسفل ســـــــفلبن إلا الذين أمنوا وعملوا الصـــلحـــت وتواصو بالحق وتواصو بالصبر

Hari ini dah lebih 79 jam saya bercuti kerana kampus induk KUIS diarah tutup oleh Kementerian Kesihatan akibat wabak selesema babi H1N1.

Bosan. Semalam (Khamis, 6 Ogos), saya baru ke pejabat Amin untuk mem'booking' special pakage umrah daripada syarikat... Apa ya nama syarikat tu? Insya-Allah, sekiranya saya berpeluang, saya akan berlepas ke tanah suci Mac tahun hadapan. Doakan saya tau!

Hari ini (Jumaat, 7 Ogos), saya mengambil keputusan untuk bersolat Jumaat di sebuah masjid di sebuah pekan berhampiran dengan kampus saya. Asalnya saya tidak mengetahui Masjid al-Azhar KUIS dibuka untuk solat Jumaat kerana setahu saya, kawasan kampus KUIS telah di'seal' daripada digunapakai termasuklah masjid. Rupa-rupanya, tidak. Masjid itu dibuka untuk solat Jumaat. Tidak mengapalah. Alang-alang saya sudah tiba di masjid ini, eloklah saya terus bersolat Jumaat di sini.

Alhamdulillah, semua berjalan lancar. Cuma, ada sedikit 'masalah teknikal'. Siapa boleh 'takhrij' ayat al-Quran ini berada pada kedudukan mana:

والتين والزيتون وطور سينين وهذا بلد الأمين لقد خلقنا الإنســـن في أحســـن تقويم ثم رددنــــه أسفل ســـــــفلبن إلا الذين أمنوا وعملوا الصـــلحـــت وتواصو بالحق وتواصو بالصبر

Dapat dicari kedudukannya di dalam al-Quran? Siapa dapat saya beri RM 1000 beserta hadiah 'misteri'. Mustahil ayat ini dapat ditemui di dalam al-Quran. MUSTAHIL sama sekali. Mungkin imam itu tersalah dan tercampur-adukkan antara surah al-Thin dengan surah al-'Asr. Itu pada pemerhatian sahabat saya yang bersama-sama saya ketika itu...

Biarkanlah. Dia tersilap. Saya menaip ini bukan mahu memperbesar kesalahnnya, tetapi supaya semua termasuk diri saya agar berhati-hati apabila membaca ayat-ayat suci al-Quran agar tidak 'terjerumus' ke dalam surah yang lain.

Petang itu saya terus ke Putrajaya, melepaskan kebosanan hidup yang tiada hala tuju (sebenarnya ada, cuma bosan duduk terperap di rumah). Kalau ke Putrajaya, hala tuju saya (selain Presint 1 yang menempatkan Masjid Putra) ialah Alamanda Putrajaya.

"Syahmi, kau pergi Alamanda ker?"

"Tak boleh pergi ker?"

Biasalah tu. Ramai tidak menyangka saya begini. Apa salahnya pergi ke Alamanda? Haram ke? Kalau pergi disko, confirmlah haram. Kalau Alamanda?

Saya suka bersiar-siar melihat pelbagai jenis 'habitat' dan 'hidupan' yang bernama manusia 'berkeliaran' di sesuatu 'lubuk' atau 'paya'. Bukan mencuci mata! Sekali lagi saya ulang, BUKAN MENCUCI MATA!

Cuma satu saya tidak berpuas hati terhadap Alamanda.

Apa dia?
Suraunya.

Masya Allah. Sempit. Alhamdulillah, saya tidak mengalami kesukaran untuk menunaikan solat fardu Maghrib ketika itu. Tidak seperti dulu, saya kekadang terpaksa menunggu sehingga ke 8.15 untuk menunaikan solat Maghrib. Sebab utama ia jadi begitu ialah mereka terlalu 'alim' dan wara'. Kebanyakkan solat yang dilaksanakan pada 30 minit pertama (sekitar 7.30 sehingga 8.00) dilaksanakan dengan berjemaah. Alhamdulillah. Tetapi berpada-padalah. Ada imam yang (mungkin) berlagak 'alim' membaca surah-surah yang panjang dalam kedua-dua rakaat! Laa haula walaa quwwata illa billah! Orang kemudian beratur panjang sehingga ke luar pintu surau menunggu sheikh kabeer (imam besar) ini selesai menunaikan solat. Itu belum cukup lagi 'kewarakannya'. Selepas memberi salam (rukun solat kesecond last), ditibainya doa berjela-jela. Astaghfirullah, kami berapi tunggu di luar pintu. Terkadang juga saya terpaksa solat Maghrib betul-betul (hampir) pada sempadan waktu solat Isyak gara-gara sheikh kabeer yang dijemput 'tanpa diduga' ini.

Membaca surah digalakkan, berdoa lepas solat juga digalakkan (ada sesetengah orang tidak bersetuju kata saya ini), tetapi letakkanlah pada tempat yang betul, bukan keadaan seperti ini. Kasihankanlah mereka yang terkemudian. Mungkin disebabkan kitalah, ada remaja muda mudi yang malas melakukan solat.

Sebab apa?
Sebab tidak suka berasak-asak dalam kesesakan. Agak-agaklah dalam berdoa. berdoa yang penting-penting sahaja. Ingat, surau itu bukan hanya untuk jemaah kita sahaja, ada jemaah lagi yang menunggu.

Lewat jam 10.30, barulah saya bertolak pulang, itu pun setelah kepala pening-pening, pening melihat gelagat berbilangan couple yang tak tahu malu berpegangan tangan. Wallahu a'lam, sudah berkahwin atau belum itu di luar kotak pemikiran saya. Sekali imbas macam belum kahwin. Itulah masalah muda mudi. Yang HARAM itu dikejar, bila sudah menjadi HALAL, mahu juga dicari yang HARAM dan meninggalkan yang HALAL.

Diri ini? Setakat ini, hanya mahukan yang halal sahaja. Yang haram? Mana ada manusia yang tiada nafsu? Jadilah manusia yang gagah bak kata Nabi saw. Siapa manusia itu? Manusia gagah bukanlah manusia yang kuat fizikalnya tetapi MANUSIA YANG BERJAYA MENG-CONTROL NAFSUNYA daripada melakukan maksiat kepada Allah swt.

Penat... Penat berjalan bermula lepas solat Jumaat... Penat menaip, kepala dah pusing dan teringin untuk berehat. Pukul berapa ya sekarang? Wah, sudah 1.31 pagi... Tutup lampu and turn off my notebook. Okay. Benar-benar mahu berehat.

Selamat malam semua...

Bandar Bukit Mahkota, Bangi

No comments:

Post a Comment