Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

09 August 2009

Menghalalkan Pengharaman Arak

قال الله تعالى في كتابه العزيز
أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
يَسئلونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ ومنــفعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا ويَسئلونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبيِّنُ اللّهُ لَكُمُ الآيــتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ

Mereka bertanya kepadamu (wahai Muhammad) mengenai arak dan judi. Katakanlah "Pada keduanya ada dosa besar dan ada pula beberapa manfaat bagi manusia tetapi dosa keduanya lebih besar daripada manfaatnya". Dan mereka bertanya pula kepadamu "Apakah Yang mereka akan belanjakan (dermakan)?" Katakanlah "Dermakanlah apa-apa yang berlebih daripada keperluan kamu." Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayat-Nya (keterangan-keterangan hukum-Nya) supaya kamu berfikir.
AQ 2:219

Isu arak yang tengah panas di Selangor hendaklah difahami sebagai isu kawalan penjualan arak, bukan isu pengharaman arak. Arak adalah haram di sisi Islam. Meminum, menjual, mengangkat, dan apa-apa yang bersifat menyokongnya adalah haram dan berdosa besarlah bagi setiap Muslim yang melakukannya.

Jika sebuah negara itu penduduknya Islam semuanya, maka tidak boleh ada walaupun satu kedai yang dibenarkan menjual arak. Undang-undang Islam mengenainya adalah ketat seketat yang dikehendaki Allah, Tuhan yang menciptakan arak lalu mengharamkannya ke atas manusia.

Adapun jika sebuah negara umat Islam itu turut didiami non-Muslim yang menghalalkan arak dalam kehidupan mereka, maka hak untuk mendapatkan bekalan arak itu hendaklah diberikan. Oleh kerana wujud ketakutan ia mempengaruhi kehidupan masyarakat Islam, maka penjualan dan pengedaran arak di kalangan masyarakat non-Muslim hendaklah dikawal oleh kerajaan yang memerintah.

Oleh kerana hampir tiada negara umat Islam hari ini yang tegak tanpa non-Muslim minority, maka undang-undang pengawalan penjualan arak haruslah diterima pakai dan hendaklah sentiasa disemak agar ia memberi dan menepati keadilan dan hak kepada semua rakyat.

Hikmah pengharaman arak adalah terlalu jelas. Allah swt menyebutnya dalam al-Quran agar ia jelas dan menutup kekeliruan manusia terhadap pengharamannya. Tidak ada agama yang tidak mengharamkan arak. Yang menjadikannya halal hanyalah penganut agama masing-masing bergantung kekuatan mereka mengamalkan agama mereka.

Di negara kita, arak adalah 'halal'. Kerajaan menjadikannya hasil mahsul ekonomi negara. Sedikit kawalan ke atasnya oleh undang-undang negara adalah sekadar untuk mengesahkannya sebagai 'halal'. Ia seperti undang-undang menyekat zina, riba' dan rokok. Barang halal yang terkawal, bukannya barang haram yang terkawal.

Justeru itu dalam Islam, ia adalah isu menghalalkan yang haram. Ia satu dosa besar dan dibalas kehinaan, kemurkaan, dan neraka Tuhan. Redha ke atas ketetapan ini juga adalah haram dan teramat besar dosa dan kehinaannya di sisi Allah swt. Justeru itu, sebarang usaha, seruan, dan sokongan ke atas pengharaman dan pengawalannya daripada berlegar-legar dalam kehidupan umat Islam di negara kita adalah wajib dan diganjari redha dan ganjaran Allah. Ia melepaskan kita daripada dosa yang dikembangkan oleh pemerintah Islam yang derhaka kepada Allah.

Ia bukan isu sensitiviti. Ia isu iman. Ia sama ada syurga atau neraka.

Undang-undang negara mengenai arak hari ini adalah menepati kehendak masyarakat non-Muslim yang langsung membuang hukum agama mereka berkenaan arak. Untuk mereka agama mereka. Tetapi agama mereka bukan untuk kita. Malangnya, pemerintah negara kita yang mengaku beragama Islam bertindak sebaliknya. Ia kemalangan yang menghinakan umat Islam di negara sendiri.

Kerajaan Kelantan yang diterajui YAB Tuan Guru Nik Aziz selama hampir 20 tahun telah menyaksikan peraturan ke atas kawalan penjualan arak dilaksanakan. Orang Islam dilarang menjual arak, apatah lagi meminumnya. Kebenaran menjual arak adalah terhad kepada sebilangan premis non-Muslim yang tertentu dengan syarat-syarat yang menjamin penyalah gunaannya yang boleh melibatkan umat Islam.

Selepas lebih 10 tahun perlaksanaan berjalan, masyarakat non-Muslim telah memohon supaya ditambah bilangan premis mereka yang dibenarkan menjual arak kerana bertambahnya kependudukan masyarakat non-Muslim terutama di bandar Kota Bharu. Kerajaan telah menyemak semula dan akhirnya meluluskan penambahan kouta selepas perundingan yang agak memakan masa kerana ketelitian termasuk soal-soal penyalah gunaan yang dilaporkan oleh pihak berkuasa tempatan.

Penguatkuasaan kawalan penjualan arak di Kelantan pada awalnya telah mendapat tentangan masyarakat non-Muslim yang bimbang hak dan kebebasan mereka dirampas. MCA pernah berhasrat menganjurkan pesta minum arak terbuka sebagai bantahan ke atas perlaksanaan enakmen tersebut, tetapi akhirnya dibatalkan apabila akur dengan tempelak YAB Tuan Guru yang tidak menghalang, malah menyuruh mereka berpesta minum sampai pecah perut. Ketegasan YAB Menteri Besar Kelantan yang mahukan perlaksanaannya berjalan akhirnya telah diterima baik dan berjalan lancar.

Malah, selepas perlaksanaan berjalan, YAB Tuan Guru menerima panggilan dan ucapan terima kasih dan tahniah yang tidak terhingga banyaknya daripada masyarakat non-Muslim terutamanya golongan wanita yang mendakwa rumah tangga mereka lebih berseri tanpa arak dan judi yang menghantui suami dan keluarga.

Masyarakat Islam selamat daripada mendekati dan didekati arak dan masyarakat non-Muslim mula belajar budaya hidup sihat tanpa arak melampau dan mula memahami sensitiviti umat Islam terhadapnya. Yang lebih penting, mereka mula mengenali bahawa masyarakat Melayu yang mengharamkan arak adalah jauh lebih menyayangi mereka berbanding masyarakat Melayu (baca UMNO) yang menghalalkan arak.

Pastinya arak bukan lagi punca dan ancaman besar kerosakan akhlak dan sosial di Kelantan.

Beberapa hari ini, kita digembarkan dengan isu arak yang berlaku di Selangor yang diterajui YAB Tan Sri Khalid. Kita semua berhak bimbang dan bertindak balas.

Perlaksanaan nilai Islam oleh PAS di Selangor tidak akan semudah di Kelantan, malah kesukarannya mudah pula dilihat. Justeru itu, jalan terbaik ialah berusaha mengurangkan jurang selisih melalui perbincangan yang harmoni dan berterusan, selagi kedua-dua pihak bersetuju begitu.

Mungkin wujud beberapa kesilapan bersifat teknikal daripada PAS. Ia boleh berlaku di mana-mana sahaja dan pada bila–bila sahaja kerana kesilapan kecil adalah tanda kita ini manusia, bukan malaikat. Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) pernah dicabar di mahkamah oleh pemilik premis muslim yang mencabar peraturan Islam yang dilaksanakan. MBKB-BRI kalah dan terpaksa membayar puluhan ribu ringgit. Tetapi PAS telah menang dalam politik dan kesungguhan untuk melaksanakan kewajipan ketika berkuasa.

Daripada kesilapan yang diakuri, banyak sejarah kejayaan yang sudah diukir daripadanya.

DAP pula harus belajar untuk mengendurkan ketegangan yang tidak perlu. Akur bahawa kawalan penjualan arak adalah hak umat Islam yang terabai. Selama ini, UMNO menggadai dan menjual hak ini sekian lama demi kuasa serta menjual agama semurah yang mereka mahu.Kita akur bahawa banyak hak orang Islam dan hak non-Muslim telah dilenyapkan selama ini.

Usaha PAS Selangor semestinya perlu disokong semua pihak, tidak kira sama ada dia PAS, DAP, UMNO, MCA, dan sebagainya. Jika ada parti politik merasakan ia tidak menyebelahi mereka, maka mereka bukanlah parti rakyat kerana kawalan penjualan arak adalah hak rakyat dan mengharmonikan rakyat. Arak, bahayanya tiada yang menyangkalnya.

Artikel ini diadaptasi.
Pautan tambahan klik di sini.
Sila rujuk al-Quran Rasm Uthmani untuk membaca petikan ayat yang diberikan bagi mengelakkan daripada kesilapan dalam pembacaan.
Bandar Bukit Mahkota, Bangi

No comments:

Post a Comment