Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

27 August 2009

Ramadhan 1430H

Sebuah syarikat telah mengalami krisis ekonomi hampir 11 bulan. Dagangan yang dilakukan nampaknya tidak mendatangkan hasil yang lumayan. Masakan pekerjanya yang culas dan malas walaupun diberikan insentif, bonus, dan OT. Kadar keuntungan syarikat tersebut nampaknya semakin hari semakin menjunam.

Pekerjanya sering kali tidak amanah terhadap kerja yang dilakukan. Jika ditetapkan check-in jam 8.30 pagi, ada antara mereka yang memenuhkan kafe mamak berhampiran walaupun mereka sudah punch card sebelum itu.

Entah macam mana, 5 hari lepas, CEO syarikat tersebut menawarkan bayaran yang berlipat kali ganda kepada pekerja yang benar-benar rajin bekerja, masuk ke pejabat tepat pada masanya, dan kepada mereka yang sudi mengambil OT. Keadaan semasa yang semakin menyempitkan, harga komuditi barangan yang semakin melambung, kos pergerakan yang semakin mahal, ditambah dengan kos pencegahan wabak terbaru membuatkan pekerja syarikat berebut-rebut memohon OT dan bekerja dengan lebih amanah dan rajin.

Mana tidaknya... Jika CEO berjanji akan membayar sehingga 700 kali ganda. Bayangkanlah. Sekiranya gaji seorang mak cik cleaner syarikat tersebut serendah RM 800, mak cik cleaner tersebut mampu membeli sebuah kereta Audi A4 (pergh... kereta idaman tu...). Itu baru mak cik cleaner. Bagaimana pula dengan accountant? Pembantu Pengarah? Pengurus Pengarah? atau apa sahaja jawatan pegawai di dalam syarikat tersebut? Mungkin mereka mampu membeli sebuah kereta Bugatti, kereta terlaju di dunia dengan kelajuan yang hampir menyaingi sebuah pesawat tempur!


Siapa CEO itu? Begitu bermurah hati membayar gaji pekerja setinggi itu?

Dialah Allah, pemilik syarikat bernama kehidupan yang fana' ini. Siapa pekerja itu? Merekalah manusia, yang diberi tanggungjawab mentadbir dunia. Jika mereka tidak amanah dalam menjalankan kewajipan, maka urusan dunia menjadi semakin kalut, carca-merba, punah-ranah, jahanam, porak-peranda, dan pelbagai lagi yang boleh digambarkan kepada dunia.

Alhamdulillah, setakat malam kelima ini, ramai manusia yang mengimarahkan masjid untuk tarawih berjemaah. Masing-masing khusyuk sujud menyembah Allah Yang Maha Esa, mengalunkan alunan Kalam-Nya yang agung, memanjatkan doa mohon keampunan agar dibersihkan diri dan hati daripada sebarang dosa noda.

Bagai yang dijanjikan, Allah pasti membayar dengan ganjaran pahala. Ibadat sunat ibarat ibadat fardu. Yang fardu pula digandakan 700 kali.

Cuma bayaran Allah itu bolehlah kita terjemah sebagai 'hutang' yang bakal dibayar oleh-Nya pada kehidupan selepas mati nanti.

Rebutlah selagi ada daya upaya kurniaan-Nya.

Saya, bagaimana? Alhamdulillah, setakat ini belum pernah miss lagi tarawih di masjid. Sebelum ini, pasti ada miss walaupun pada lima malam pertama. Cumanya, Allah menambahkan ujian dengan 'mengurniakan' demam kepada diri ini. Tambah parah lagi bila doktor di Klinik Kesihatan BBB beri pil Tamiflu, sebab ada simptom H1N1. Wallahu a'lam. Doakanlah wahai sahabat-sahabat sekalian buat diri ini agar terpelihara daripada wabak berbahaya itu, Amien...

Doakan juga agar kita semua bertemu dengan 'jayanya' dengan malam 1000 bulan, malam yang menjanjikan keredhaan Allah di dalamnya buat hamba-hamba-Nya yang sanggup mengorbankan masa rehat, masa bersama keluarga, masa study, dan sebagainya untuk 'berdating' dengan Allah swt. Mudah-mudahan kita semua juga dipilih oleh-Nya untuk beribadat sepenuh jiwa raga pada malam yang paling mulia tersebut.

Seboleh-bolehnya, tumpukanlah ibadat kita hanya untuk rahmat dan keredhaan-Nya. Kita masuk ke dalam syurga adalah kerana rahmat, kasih sayang, dan keredhaan-Nya, bukan kerana amalan kita yang seciput.

Sedikit ingatan buat hati ini yang lalai walaupun diingatkan oleh-Nya dengan simptom H1N1.

والله أعلم بالصواب

Seksyen 3, Bandar Bukit Mahkota, Bangi

No comments:

Post a Comment