Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

04 August 2009

H1N1 @ KUIS?

Seperti biasa, saya bertolak ke KUIS dari rumah.
Bila tiba di pintu masuk utama, keadaan KUIS sungguh aneh. Selalunya, mesin ATM yang ditempatkan setentangan dengan pondok pengawal sesak dengan pengguna yang mahu mengeluarkan tunai, tetapi kini lengang! Wau! Ajaib, memang ajaib... Adakah students KUIS kini lebih berjimat berbanding apa yang saya tau?

Bukan sekadar mesin ATM sahaja yang lengang, jalanraya yang menghubungkan kampus induk KUIS ini dengan Persiaran Kolej tidak sesebuk biasa. Apa kena dengan KUIS???

Saya terus ke Bangunan Akademi Islam yang terletak bersebelahan dengan Masjid al-Azhar KUIS untuk bertemu dengan penyelia saya, Ustazah Zaharah atau lebih dikenali dengan Ummi. Pergh... Macam minggu lepas, dia tiada di pejabatnya walaupun tercatat di jadualnya ketika itu waktu untuk konsultasi.

Memang menghampakan. Datang tetapi beliau tiada di pejabatnya. Assobru minal imanlah katakan. Balik dengan hampa.

Macam biasalah, rebahkan badan dan berdengkur... Itulah kerja apabila sampai ke rumah, lebih-lebih lagi kalau ada masa free macam ini.

Pukul 5 petang, isi rumah riuh setelah housemate balik dari 'kelas'. Apa lagi, masing-masing berteriak "KUIS cuti ooi!".

APA? KUIS CUTI?

Pergh. Lagi lambatlah dapat disiapkan thesis kalau KUIS cuti...

Tapikan...
Macam tak percaya aje dengar apa yang kawan-kawan khabarkan itu.

Operasi KUIS ditutup mulai 4 Ogos, jam 5 petang sehingga 10 Ogos 2009 untuk menangani penularan virus H1N1.

Dulu, masih segar diingatan, virus babi ni bermula jauh dari depan mata, maklumlah ia berada di Mexica. Virus selesema burung H5N1 pun tak berjaya membuatkan operasi KUIS lumpuh seperti apa yang penyakit babi sudah buat hari ini. Tup-tup, dah sampai tak sampai sejengkal.

Inilah kuasa Allah swt. Sekiranya mahu Dia lemparkan penyakit dari planet Pluto yang tiada siapa pernah sampai itu ke Malaysia, ke atas meja makan kita, tetap benda itu sampai walaupun mustahil pada akal manusia yang cetek. Semoga kita dapat mengharunginya dengan tabah.

Ya Rabb, kurniakanlah kepada kami keafiatan dan kesihatan, dan jauhkanlah kami daripada wabak penyakit. Ya Allah, jadikanlah kami dari kalangan orang-orang yang bersabar dan bertakwa.
Amien.



Bandar Bukit Mahkota, Bangi

No comments:

Post a Comment