Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

05 August 2009

H1N1 @ KUIS? Part 2

Sambungan daripada artikel sebelum ini.

Hari ini, saya tertunggu-tunggu laporan berita online arus perdana mengenai penularan wabak Influenza A H1N1 atau lebih dikenali sebagai selesema babi.

Semalam, berita penutupan 2 kem PLKN dan Kolej Shahputra, dan tengahari tadi pula diumumkan penutupan Kolej Universiti Insaniah kampus Alor Setar.

Menunggu-nunggu bilalah pihak-pihak media nak melaporkan penutupan KUIS?

Dan akhirnya KUIS terkeluar juga di Bernama diikuti Berita Harian Online dan Utusan Malaysia Online.

Wabak selesema babi ini begitu cepat penularannya, sehinggakan manusia sukar untuk mengawal. Ada yang mengatakan ia angkara Yahudi yang menyerang apa yang mereka gelar sebagai 'kambing hitam' dalam kitab mereka dengan senjata biologi. Benar atau tidak dakwaan ini, kita serahkan kepada Allah swt kerana ia semua terselindung di sebalik perancangan licik Yahudi la'natullahi aleyhim ajma'een.

Ada juga yang mengatakan bahawa institusi perubatan dan kesihatan dari Barat yang ingin mengaut keuntungan daripada vaksin yang 'bakal' dihasilkan. Setelah penularan wabak selesema babi ini meluas di serata dunia serta angka kematian meningkat saban hari, maka dipromosikan vaksin ini. Wallahu a'lam. Ini pun terselindung disebalik muslihat jahat pihak-pihak Barat. Cara sebegini lebih mudah difahami sekiranya kita menonton filem Cicak Man I di mana Professor Klon menyebarkan sejenis virus bertujuan untuk menjual vaksin yang 'kononnya' dihasilkan untuk mengekang penularannya. Sedangkan vaksin itu dihasilkan sebelum disebarkan virus yang boleh membunuh bertujuan untuk mengambil kesempatan atas kesusahan orang lain.

Bagaimana selesema babi boleh tersebar di kalangan manusia sedangkan virus H1N1 (seperti apa yang pernah saya baca) telah lama dikesan oleh saintis dihidapi oleh perumah asal virus itu, babi?

Ini semua kerja Tuhan. Selepas tragedi tsunami penghujung tahun 2004, masing-masing takut dengan malapetaka yang menimpa itu dan masing-masing kembali kepada Tuhan, menginsafi kesalahan yang telah dibuat selama ini.

http://www.jphpk.gov.my/Malay/berita/flu%20babi/abc_flu_090526_mn.jpg
Tetapi...
Berapa lamakah ia dapat bertahan? Tidak sampai setahun! Selepas itu, manusia, khususnya umat Islam yang terselamat daripada lemas dihanyutkan arus tsunami, lemas dihanyutkan arus duniawi. Mereka kembali leka dan alpa dengan tanggungjawab sebagai khalifah Allah di atas muka bumi.

Selepas itu, H5N1 ataupun selesema burung pula menyerang. Selepas itu Chikungunya pula. Bezanya H5N1 dan Chikungunya berbanding selesema babi ini ialah kekuatan serangannya. Penularan kedua-dua virus ini tidaklah sehebat H1N1. Umat Islam masih tidak dapat membaca amaran dan peringatan dari Tuhan akibat daripada kelalaian mereka. Kita lihat pula kesan H1N1 ini, adakah kita masih lalai ataupun mengambil jalan kembali kepada Tuhan. Pilihan diberi oleh Tuhan kepada kita, hanyut dengan kelalaian ataupun mentarbiyyah diri serta tazkiyyah an-nafs supaya hati kita lebih bersih dan suci.

Ini peringatan untuk diri saya, saudara-saudari pembaca, rakan sahabat, semua. Jangan biarkan diri kita hanyut dengan mainan dunia. Doakan semoga Allah swt menyelamatkan kita semua daripada wabak ini, Amien.

Aktikel ini akan bersambung...

Berita
KAMPUS KUIS DITUTUP SEHINGGA 10 OGOS

BANGI, 5 Ogos (Bernama) -- Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) menutup kampusnya di Bandar Seri Putra di sini, bermula semalam sehingga 10 Ogos ini, selepas beberapa pelajar institusi itu dikesan mengalami jangkitan penyakit seperti influenza (ILI).

Timbalan Rektor (Akademik dan Pembangunan Mahasiswa) KUIS Mohd Khairi Hussin dalam satu kenyataan hari ini berkata 6,000 pelajar institusi itu sudah diarah pulang ke rumah masing-masing.

Beliau berkata langkah penutupan kampus itu dibuat atas nasihat Kementerian Kesihatan.

"Pelajar yang dijangkiti penyakit berkenaan serta pelajar yang diarah pulang juga dinasihati supaya berdisplin dan mematuhi arahan kuarantin yang ditetapkan Jabatan Kesihatan," katanya.

Setakat ini 80 pelajar dibawa ke hospital berdekatan untuk tindakan lanjut dan jumlah itu mungkin meningkat kerana ujian makmal masih dijalankan terhadap beberapa sampel pelajar yang demam serta mengalami tanda-tanda jangkitan penyakit itu.

Sumber:
Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (BERNAMA)

Berita sama dari akhbar yang berlainan:
Berita Harian Online Utusan Malaysia Online

Bandar Bukit Mahkota, Bangi

No comments:

Post a Comment