Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

18 August 2009

Tempurlah Wahai Pemuda!

Cerita ini adalah rekaan semata-mata berdasarkan daripada situasi semasa.

Pemuda gagah bersiap siaga. Pemudi turut sama memberikan sokongan kepada pasukan tempur. Kedua-dua pasukan telah mengetengahkan penglima masing-masing, menunggu laungan takbir bertempur dengan musuh yang jauh lebih kuat dengan sokongan daripada pasukan tambahan dan meriam-meriam yang bisa memberikan tekanan yang hebat buat tentera yang menggempur. Panji-panji dikibar di segenap medan peperangan, medan perjuangan yang bakal menentukan syahid ataupun menang dengan bantuan Allah tatkala Ramadan yang mulia.

Pasukan tempur Muslimin kali ini terpaksa mempertahankan sebuah kerajaan yang diperintah oleh seorang raja yang kafir. Bukan atas tekanan ataupun paksaan, tetapi ia lebih kepada kesejahteraan rakyat jelata yang hidup di bawah naungan seorang raja yang 'kononnya' mahu mencontohi keperibadian Khalifah Umar Ibn Abd Aziz, seorang pemerintah kerajaan Islam dan hamba Allah yang tawadhuk kepada Penciptanya. Pasukan ini turut dibantu oleh sepasukan yang lain yang hanya bertopengkan kesejahteraan rakyat sedangkan merekalah yang menumbangkan Kerajaan Darul Ridzuan yang ditadbir Sultan Nizar yang bersempadan dengan kerajaan ini. Pasukan Muslimin sebenarnya 'tersepit' dengan dua kumpulan ini dan mereka menyerahkan segala-galanya kepada Allah, baik buruknya tindakan mereka mempertahankan kerajaan ini.

Pasukan tempur Muslimin terpaksa berhadapan dengan pasukan tentera daripada Empayar Putrajaya yang cuba melemahkan Kerajaan Mutiara agar kerajaan kecil ini tunduk sujud kepada mereka dan membayar ufti tahunan. Tentera Empayar jauh lebih hebat, megah, selaras meriamnya mampu memusnahkan dua puluh rumah batu sekaligus, badannya yang tegap, dan ia bagaikan tiada tandingan jika dibandingkan dengan tentera Muslimin yang kecil, dan kekurangan alatan peperangan. Walaupun begitu, tentera Muslimin tetap berpegang dengan janji Tuhan bahawa kemenangan adalah berpihak kepada mereka selagimana niat menegakkan sebuah empayar Islam yang Agung tidak lari.

Medan tempur telah dikenal pasti, terletak satu batu dari pintu Kota Permatang Pasir. Sejak kebelakangan ini, keadaan sekitar Kota Permatang Pasir menjadi kelam-kabut dan porak-poranda setelah kematian pemimpin kota itu, Hamdan akibat diserang hendap. Hamdan diserang oleh sekumpulan pemberontak yang diupah oleh empayar bertujuan untuk memeras ugut rakyat kota tersebut supaya berpaling tadah dan memberontak. Keadaan ini akan memberikan satu kelebihan buat empayar untuk menjajah Wilayah Mutiara daripada Raja Lim.

Maharaja Empayar Putrajaya, Maharaja Najib bersungguh-sungguh mahu menawan Kota Permatang Pasir ini kerana mahu menggugat seteru utamanya, Anwar. Anwar merupakan seorang pemimpin revolusi yang ingin menumbangkan Empayar Putrajaya yang dianggapnya sebagai zalim dan tidak bertamadun. Sasaran Kota Permatang Pasir begitu strategik kerana ia terletak di dalam Wilayah Permatang Pauh di mana gabenornya adalah Anwar.

Penduduk Kota Permatang Pasir kebanyakkannya bersiap sedia dengan bekalan untuk berhadapan dengan tentera Muslimin yang mewakili Raja Lim dengan pasukan tentera Empayar yang dihantar oleh Maharaja Najib.

Maharaja Najib telah memilih Panglima Rohaizat untuk mengemudi pasukan tentera Empayar. Pasukan tentera Muslimin pula dipimpin oleh Panglima Salleh, seorang saudagar.

Anakanda kepada Maharaja, Raja Muhyi telah lama menyebarkan propaganda kepada rakyat Kota Permatang Pasir supaya mereka belot dan memberontak sebelum mengupah sekumpulan pembunuh supaya membunuh pemimpin mereka. Propaganda ini terus-menerus ditiupkan untuk menimbulkan kebencian rakyat-rakyat yang sebelum ini menyokong pemimpin revolusi mereka, Anwar. Kesannya, ramai rakyat-rakyat terutamanya rakyat bawah naungan Empayar termakan dengan khabar angin yang ditiupkan itu.

Pasukan tentera Empayar kini sedang bergerak menuju ke Kota Permatang Pasir bagi memecahkan pintu kota. Pasukan Muslimin pula sedang menunggu bantuan pasukan tambahan daripada Kerajaan Darul Ehsan, Darul Naim, dan Darul Aman untuk berhadapan dengan tentera Empayar.

Kehadiran Syeikh Aziz, seorang ulama dan Khalifah Kerajaan Darul Naim di Kota Permatang Pasir tempoh hari dikatakan memberi semangat buat Panglima Salleh dan pemuda-pemuda yang menyertai pertempuran. Panglima Salleh berjanji akan mempertahan kota ini walaupun terpaksa membayar dengan darah dan nyawa. Keberanian Panglima Salleh ini menambahkan lagi semangat juang pemuda-pemuda yang bagai menggilakan syahid.

Sekiranya disingkap kembali, tentera Muslimin sebelum ini hampir tewas di Kota Manek Urai gara-gara rakyat kota tersebut terpedaya dengan propaganda yang dimainkan Empayar. Kali ini, mungkin pihak Muslimin terpaksa lebih berhati-hati dalam menangani propaganda yang tersebar.

Panglima Salleh kali ini menubuhkan kumpulan ilmuan dan pemikir bagi berhadapan dengan serangan lisan daripada pihak Empayar. Kumpulan ini cuba meyakinkan rakyat Kota Permatang Pasir bahawa mereka pasti akan diperintah seorang pemimpin yang zalim dan amanah sekiranya membiarkan tentera Muslimin kecundang. Perisik-perisik kumpulan ini cuba mengungkai peribadi panglima yang memimpin tentera Empayar bagi menawan kota ini.

Adakah tentera Muslimin berjaya menundukkan tentera Empayar yang dipimpin Panglima Rohaizat, seorang penipu dan tidak amanah? (klik di sini) Adakah propaganda Raja Muhyi berjaya melemahkan pemimpin revolusi, Anwar dalam usahanya yang mahu menumbangkan Empayar Putrajaya? Adakah Kerajaan Mutiara di bawah naungan Raja Lim akan tumbang sepertimana tumbangnya Kerajaan Darul Ridzuan pimpinan Sultan Nizar? Adakah mereka akan melaga-lagakan pembesar Kerajaan Darul Ehsan?

Ingatlah, tentera Badar mampu mengalahkan musuh yang tiga kali ganda lebih besar tatkala Ramadan. Ia sebenarnya adalah rahmat Allah ke atas para pejuang. Yang pastinya, tentera Islam kini tidak sabar menempa nama dan kejayaan yang bakal diraih ketika berpuasa Ramadan. Juga tidak sabar untuk gugur syahid di medan jihad. Takbir... Allah Akbar!

Seksyen 3, Bandar Bukit Mahkota, Bangi

No comments:

Post a Comment