Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Instagram

04 June 2010

Assalamualaikum Ya Ustaz...

Sejak post terakhir [klik], saya langsung tidak berkesempatan untuk menulis apa-apa artikel untuk dimuatkan ke dalam blog ini. Walaupun  terdapatnya isu besar yang sepatutnya saya ulas seperti penyerangan komando tentera Israel ke atas kapal bantuan ke Gaza, Mavi Marmara di perairan antarabangsa, saya bagai tidak diberi ruang untuk mengulasnya di dalam blog ini.

Walau bagaimanapun, anda bolehlah mengakses mana-man blog yang telah pun mengulas isu ini secara panjang lebar dan sebahagiannya mengulas dengan penuh emosi. Syukurlah kerana kesemua rakyat Malaysia selamat dalam tragedi berdarah ini.

Mengajar bukanlah perkara
yang mudah. [sumber gambar]
Alhamdulillah, pada Rabu lepas, saya melangkahkan kaki ke Sekolah Rendah Agama Desa Putra (SRADP) sebagai seorang pengajar, seorang ustaz. Profession perguruan terutamanya seorang guru yang mengajar murid sekolah rendah amat mencabar. Tika saya melihat syllabus, terfikir bagaimana cara yang sepatutnya saya ajar kepada anak-anak murid saya nanti? Buku yang disediakan oleh pihak Bahagian Pendidikan Islam JAIS amatlah ringkas (pada saya) dan buku yang ringkas itulah yang perlu saya ajarkan kepada murid-murid saya nanti.

Mudah-mudahan Allah memudahkan urusanku dalam mendidik anak bangsaku mengenal agama-Mu yang suci ini.

Lagi satu cabaran yang saya hadapi ialah kehyperactivean murid-murid dan sebahagiannya agak keras kepala (pada saya). Makin berserabut kepala tika berhadapan dengan mereka.

Saya baru sahaja dalam profession ini. Sekarang mungkin saya rasa ia bagaikan masalah. Lama-kelamaan, ia mungkin menjadi sebati dan dari situlah saya belajar berhadapan dengan masyarakat, dalam konteks ini, berhadapan dengan murid-murid sekolah rendah. Alah bisa tegal biasa.

Selamat berkenalan kepada guru-guru dan murid-murid SRADP. Selamat berkenalan juga kepada seisi kelas 5 Umar yang banyak celoteh, celoteh yang menggembirakan, celoteh yang meriuhkan, celoteh yang menyenangkan hati, dan kadang-kala ada juga celoteh yang menjadikan kelas sukar dikawal!

Juga banyak celoteh yang menenangkan hati ketika menempuh satu situasi yang memeritkan...

Seksyen 4, Bandar Bukit Mahkota, Bangi [klik]

No comments:

Post a Comment