Pembaca Warkah Tinta

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

22 February 2012

Denda Part 2

Fikree ketika ujian saringan bagi acara Khutbah Jumaat. Boleh tersenyum lagi...?
Hari ini (Rabu, 22 Februari 2012)adalah hari pemilihan peserta bagi mewakili firqah Ibrahim ke Ujian Kemahiran Amal Islami (KAMIL) peringkat sekolah. Agak bersungguh-sungguh melihat Ustazah Azira dan Ustazah Albania dalam memilih peserta, tidak seperti saya yang mungkin boleh dikatakan 'lepas tangan', hanya mahu menghandle bagi acara Azan dan Iqamah, Khutbah Jumaat, Pidato, dan Hafazan dan Tafsiran sahaja.

Wordless Wednesday #14


16 February 2012

Bila Telefon Melekat Di Tangan


Ketika saya melihat sumber trafik yang masuk ke CTB, agak pelik ketika saya melihat satu carian "luqman rogol hawa".

Ada ke entry yang menceritakan berkenaan seorang lelaki yang bernama Luqman yang merogol mangsanya yang bernama Hawa? Setahu saya, tak ada.

So, saya buka try untuk membuka link tersebut.

Apa yang saya dapat? Ini dia...

13 February 2012

Selesai MMJBR 2012


Bukan senang nak menguruskan sesebuah event, lebih-lebih lagi kalau manage event yang mendapat liputan media seperti Anugerah Juara Lagu (AJL) dan sebagainya. Kebetulan, saya mempunyai seorang rakan yang bekerja di TV3. Dia menceritakan betapa penatnya jika diarahkan untuk menjadi salah seorang daripada crew untuk events seumpama AJL.

Saya pula, baru satu event, just a small one, tapi penatnya macam nak pecah otak. Macam mana ye rasa kalau saya berada di tempat kawan saya tadi, bukan kata otak je yang pecah, badan semua berkecai entah ke mana sepahnya...

Minggu Memperingati Junjungan Besar Rasulullah yang diadakan pada minggu lepas akhirnya melabuhkan tirainya petang tadi dengan acara yang terakhir iaitu penyampaian hadiah.

Sebanyak lima pertandingan dipertandingan untuk murid-murid sesi petang; Teka Silangkata, Kuiz Bertulis, Poster, Membuat Sepanduk, dan Perbarisan Terbaik.

Seronok bila mendengar sorakan daripada murid-murid apabila pemenang yang diumumkan itu adalah dari firqah mereka.

"Firqah? Apa tu?"

Perkataan "Firqah" saya gunakan bagi menggantikan istilah "rumah sukan" yang digunakan di sekolah kebangsaan. Tak sesuai nak gunakan istilah "rumah sukan" sebab aktiviti di sekolah agama bukan berpaksikan kepada sukan. Mungkin akan ada aktiviti riadah, tetapi itu bukan menjadi agenda utama diadakan "firqah".

Memang Dia 'Liwat'


Memberi tunjuk ajar kepada calon PSRA 2011.
Rindu pada mereka...
Kamal merupakan seorang mahasiswi yang mengambil jurusan pendidikan di sebuah universiti tempatan. Akhlak dan tingkah laku Kamal yang ceria dan peramah amat disenangi oleh semua rakannya.

Walaupun begitu, Kamal mempunyai satu kekurangan, tidak dapat menyebut bunyi huruf E taling. Apabila Kamal menyebut sesuatu perkataan yang mempunyai huruf E taling, huruf E tersebut akan berbunyi seperti huruf I.

09 February 2012

Bermanja Dengan Anak Sendiri


Hari ini, saya berkonsultasi dengan Puan Sharifah Suhaila, seorang cikgu, juga kaunselor di Sekolah Agama Menengah Bandar Baru Salak Tinggi.

Tiga perkara yang dibincangkan, pertamanya berkenaan program kerjaya, kedua berkaitan dengan Alumni, dan yang terakhir adalah kem sahsiah murid.

Saya suka bila berbicara dengannya. Puan Sharifah begitu tersusun kata-katanya. Sebelum ini, saya pernah menukilkan berkaitan Puan Sharifah dalam dua entry yang berbeza. Entry tersebut boleh diklik di sini dan di sini. Dan sememangnya saya cuba untuk mencontohi beliau apabila berhadapan dengan murid-murid.

Dan, saya suka meleret-leretkan sesuatu perbincangan daripada perkara-perkara yang menjadi priority, yang menjadi tajuk perbincangan utama kepada isu-isu yang saya rasa perlu untuk diketengahkan ketika itu, dan kadang-kala ia tiada kaitan langsung dengan perbahasan yang sedang dibincangkan.

Hari ini, saya mendapat satu ilmu yang amat berguna, berguna buat diri saya yang 'bakal' mendirikan rumah tangga.

"Ehem... Bila tuh...?"

Kembali kepada isi perbincangan. Pengalaman beliau dalam mendidik anak-anak membuatkan saya khusyuk mendengar. Mana tidaknya, beliau amat teliti dalam memberikan nasihat dan didikan kepada anak-anaknya. Setiap daripada anak-anaknya mempunyai karektor yang berbeza-beza, dan pastinya pendekatan yang berlainan diperlukan bagi berhadapan dengan setiap daripada anak-anaknya.

Wah. Kalau saya, silap sikit je, mungkin tangan mahu dihayun ke muka.

08 February 2012

Tawar Hati Dengan KFC


Seriously, this restaurant isn't my first choice. Tapi kalau tak ada pilihan, saya masuk je.

Restoran apa ye? Kenalah baca entry ni sampai lebam mata...


*  *  *  *  *

Semalam, saya sengaja mengajak seorang kenalan saya, Syahmi juga namanya. Eh, tak caya ker? Tak percaya sudah... Nama penuhnya Khairul Syahmi. Mengajak ke mana? Mengajak menikmati seketul burger yang menggerunkannya, Prosperity Burger.

Pernah dengar tak Prosperity Burger? Ala, burger yang jual kat Mc D tuh...

Wordless Wednesday #13


05 February 2012

Maulidur Rasul 1433H


صلى الله على محمد صلى الله عليه وسلم
صلى الله على محمد صلى الله عليه وسلم
يا نبي سلام عليك يا رسول سلام عليك
يا حبيب سلام عليك صلوات الله عليك

Salam Maulidur Rasul 1433 Hijri.

Walaupun ulama tidak sepakat dalam menentukan tarikh sebenar lahirnya insan agung bernama Muhammad Sallallahu 'Alayhi Wasallam. Namun, ini tidak menjadi halangan untuk kita menyambut hari keputeraan Baginda Sallallahu 'Alayhi Wasallam pada 12 Rabiul Awwal setiap tahun.

Sekiranya Baginda Rasulullah masih lagi hidup, usia baginda menjangkau 1,442 tahun, melebihi umur Nabi Nuh 'Alayhis-Salam yang hanya 950 tahun.

Dengan kehadiran 12 Rabiul Awwal ini, kita digalakkan untuk kembali bermuhasabah diri kita, sejauh mana kasih kita terhadap Baginda Rasulullah Sallallahu 'Alayhi Wasallam.

Satu hadis ada dinyatakan,
لا يؤمن أحدكم حتى أكون أحبّ إليه من والده وولَده والنّاس أجمعين أو كما قال صلى الله عليه وسلم
Kamu (dikira) tidak beriman sehinggalah diriku lebih dicintainya lebih daripada kedua ibu bapanya, anaknya, dan manusia sekelian.

02 February 2012

Lewat Pun Marah?


Masalah murid datang lewat ke sekolah bukanlah satu perkara yang asing di SRA Bandar Seri Putra. Bukan sahaja murid biasa sahaja yang lewat, malah pengawas juga tidak terkecuali.

"Pengawas pun lewat gak ker...?"                
                    "Ye, pengawas pun lewat."
"Teruk giler murid sekolah engkau."              
               "Tapi, bukan salah diorang."
"Habis tu, salah siapa?"                       "Hmm..."

Jumaat minggu lepas (27 Januari 2012), sedang saya syok mengajar Tajwid di kelas 4 Ibnu Sina, kelas pertama antara enam kelas tahun 4, murid terakhir yang hadir ketika itu ialah Iqbal, seorang pengawas.

     "Ha... (nada sergah) Pengawas pun lewat?"
"Van lambat, ustaz."     
"Pengawas mana boleh lambat.
Lain kali kena usaha juga datang awal."

Saya biarkan Iqbal duduk, kesian tengok muka dia yang kepenatan. Sebelum Iqbal, ada dalam lima orang yang lewat. Tak terkata. Mereka lewat bukan disengajakan, tetapi disebabkan van mereka yang lewat.


01 February 2012

Bawaku Pergi


Lagu ni saya dah dengan dua tiga kali di Hot FM, dan menarik perhatian saya. Rentaknya memang saya suka. Entahlah, jiwa muda kot... Orang tua mungkin tak minat lagu ni.

Lagu ini dinyanyikan oleh Kaka yang digandingkan dengan Zizan bertajuk "Bawaku Pergi".

Zizan bergandingan dengan Kaka dalam "Bawaku Pergi".
Bagi siapa yang belum pernah dengar lagu ni, atau yang suka layan nasyid, elok dengar dulu lagu ni, sebab entry kali ini ada kait-mengait dengan lirik lagu ini.